کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاكتيك دموكرات‌ها

اميرعلی ابوالفتح

اعتماد , 26 آبان 1398 ساعت 12:30

به نظر مي‌رسد، حزب دموكرات چه با تحقيقات و چه بدون تحقيقات قصد دارد، رييس‌جمهور را استيضاح كند. به حدي فضا در مجلس نمايندگان ضد ترامپ است كه استيضاح شدن رييس‌جمهور قطعي است و تنها تاريخ دقيق آن مشخص نيست. ولي بركناري او دور از انتظار است.


پيش از آغاز رسمي روند استيضاح دونالد ترامپ يك سري افراد و مقامات مرتبط پشت درهاي بسته در اين پرونده شهادت دادند و حالا نيز برخي افراد به صورت علني مشغول شهادت در كنگره امريكا هستند. از جمله مهم‌ترين اين افراد بيل تيلور، سرپرست سفارت امريكا در اوكراين و خانم ماريه يوانوويچف سفير سابق امريكا در اوكراين بوده است.

مجموعه صحبت‌هايي كه تاكنون در جلسات علني مطرح شده به طوري كلي به چند نكته اشاره مي‌كند كه ترامپ واقعا به دنبال تحت فشار قرار دادن رييس‌جمهور اوكراين بوده و پرداخت كمك400 ميليون دلاري را منوط به آغاز تحقيقات عليه پسر جو بايدن كرده بود. در اين جلسات همچنين تاكيد شده كه براي آقاي ترامپ موضوع پرونده هانتر بايدن مهم‌تر از مساله جنگ اوكراين با روسيه بوده است. همچنين مشخص شده كه ...

توسط يك كانال غيررسمي به رهبري و هدايت رودي جولياني، وكيل ترامپ براي ارتباط با اوكراين شكل گرفته و توانستند از اين طريق خانم يوانوويچ را از سمت خود بركنار كنند و مشخص شد كه سياست خارجي امريكا توسط وزارت خارجه هدايت نمي‌شود بلكه اين مشاوران رييس‌جمهور هستند كه بر سياست خارجي امريكا اثر مي‌گذارند و اخيرا از سوي خانم يوانوويچ مشخص شد كه ترامپ در پي رشوه گرفتن بوده است. اين توصيفي بوده كه نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا مطرح كرده است.

همچنين ترامپ متهم شده كه شاهدان را تحت فشار قرار داده تا در جلسات استماع حضور پيدا نكنند و حتي شاهداني كه در كنگره حضور پيدا مي‌كنند را نيز مورد ارعاب قرار مي‌دهد. چراكه همزمان با اظهارات خانم يوانوويچ در كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان آقاي ترامپ توييتي را انجام داد كه عملا تهديد سفير سابق امريكا در اوكراين محسوب مي‌شد و از جمله مصاديق استيضاح رييس‌جمهور به شمار مي‌آيد.

مجموعه اين اتهامات زمينه‌ساز به نتيجه رسيدن استيضاح در مجلس نمايندگان خواهد بود. زيرا مورد انتظار است با توجه به اينكه اكثريت مجلس نمايندگان در اختيار دموكرات‌هاست، استيضاح راي بياورد و به نظر مي‌رسد اين روند تا نيمه ماه دسامبر به پايان برسد. اما مساله اصلي اينجاست كه در ادامه چه خواهد شد.

زيرا استيضاح شدن رييس‌جمهور به بركناري او منجر نخواهد شد، چراكه در سنا نيز بايد دادگاه تشكيل شود سپس با دو سوم راي سناتورها رييس‌جمهور بركنار شود. اين موضوع با توجه به اينكه اكثريت سنا در اختيار جمهوري‌خواهان است و بايد حداقل 20 سناتور جمهوري‌خواه به آن راي مثبت دهند، موفقيت استيضاح رييس‌جمهور غيرمحتمل است.

از طرفي ديگر اگرچه برخي ديپلمات‌ها شروع به صحبت عليه كاخ سفيد كرده‌اند اما نمي‌توان گفت كه اكثريت ديپلمات‌ها چنين رويكردي دارند. مايك پمپئو به عنوان وزير خارجه يكي از معتمدان اصلي رييس‌جمهور به حساب مي‌آيد، معاونان وزارت خارجه امريكا نيز در همين شرايط هستند و سياست‌هاي دولت را پيش مي‌برند.

البته تعدادي از ديپلمات‌هايي كه جمهوري‌خواهان آنها را متهم به اين مي‌كنند كه از بقاياي دولت باراك اوباما هستند كه كماكان در ساختار باقي مانده‌اند. از همين رو با توجه به ارتباط آنها با اين پرونده در جلسات استماع حاضر شدند. البته لازم به ذكر است پيش از آغاز روند رسمي استيضاح نيز تعدادي از ديپلمات‌ها حاضر به حضور در جلسات كنگره نبودند.

از اين جهت نمي‌توان گفت كه اكثريت ديپلمات‌ها عليه رييس‌جمهور دست به شورش زده‌اند ولي نبايد فراموش كرد كه اكنون حتي جمهوري‌خواهان از نوع برخورد ترامپ در بحث كمك‌هاي مالي امريكا به اوكراين به‌ شدت ناراضي هستند.

حتي تعدادي از جمهوري‌خواهاني كه متحد آقاي ترامپ هستند نيز نسبت به رويكرد اشتباه رييس‌جمهور و خطايي كه مرتكب شده نيز اذعان دارند. هر چند آنها معتقدند كه خانواده بايدن دچار فساد شده و آقاي بايدن از موقعيت خود سوءاستفاده كرده است اما در سوي ديگر بر اين باور هستند به جاي درخواست از اوكراين براي دخالت در اين پرونده، موضوع به دادستان كل ارجاع داده مي‌شد تا كار تحقيقاتي در اين زمينه انجام دهند.

آنها بر اين باورند كه كار غلط خانواده بايدن را ترامپ با يك اشتباه ديگر پاسخ داده و در مورد اشتباه بودن رفتار ترامپ و مشاورانش نوعي اتفاق نظر وجود دارد. اما دموكرات‌ها بر اين باورند، تخلف ترامپ به حدي مهم است كه بايد استيضاح شود اما بسياري از جمهوري‌خواهان معتقدند كه اگرچه رييس‌جمهور اشتباه كرده اما مستحق استيضاح نيست. زيرا با خواسته ترامپ توسط رييس‌جمهور اوكراين موافقت نشده است.

ولي دموكرات‌ها اين موضوع را يك نوع باجگيري از سمت ترامپ تلقي كردند و كمك‌هاي مهم نظامي امريكا به اوكراين را گروگان تحقيقات عليه بايدن كرده است. اين در حالي است كه اوكراين اگر اين كمك‌ها در اختيارش قرار نگيرد در برابر روسيه مجبور به تسليم مي‌شود و از ديد گروهي كه نگران روسيه هستند اين اقدام را پاداش به آقاي پوتين مي‌دانند كه فضا را براي روسيه در راستاي توسعه اقدامات خود به ويژه در شرق اروپا بازمي‌گذارد. از اين جهت هيچ بهانه و دليلي نبايد باعث شود كه كمك‌ نظامي به اوكراين را قطع كرد و اين كشور را در برابر روسيه تنها گذاشت.

با اين حال نبايد فراموش كرد كه استيضاح يك موضوع سياسي است. دموكرات‌ها و از جمله افرادي مانند خانم پلوسي نسبت به آغاز استيضاح اكراه داشتند. حالا كه بحث استيضاح آغاز شده است، ديگر دموكرات‌ها به دنبال اسناد و مدارك نيستند.

شهادت‌ها نيز بيشتر براي بازتر شدن موضوع است. به نظر مي‌رسد، حزب دموكرات چه با تحقيقات و چه بدون تحقيقات قصد دارد، رييس‌جمهور را استيضاح كند. به حدي فضا در مجلس نمايندگان ضد ترامپ است كه استيضاح شدن رييس‌جمهور قطعي است و تنها تاريخ دقيق آن مشخص نيست. ولي بركناري او دور از انتظار است.

اما دموكرات‌ها بيش از اينكه اميد داشته باشند كه رييس‌جمهور را از طريق سنا بركنار كنند، اميد دارند از طريق چهره رييس‌جمهور، راي‌دهندگان امريكا را در سال 2020 تحت تاثير قرار دهند و قانعشان كنند كه دونالد ترامپ صلاحيت رياست‌جمهوري ندارد تا مردم او را كنار بگذارند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 5897

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/5897/تاكتيك-دموكرات-ها

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir