plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۵۸۹۵

برف بحران نیست، با زلزله تهران چه می‌کنید؟

فاطمه دانشور*
زماني‌که مديريت شهري در مواجهه با بارش برف اين‌طور غافلگير مي‌شود، با بحران‌هاي جدي‌تر مثل زلزله چه عکس‌العملي از خود نشان مي‌دهد؟ آيا با چنين مواجهه‌اي با برف، بعد از اتفاق مهيبي مانند زلزله شهر تهران از کنترل خارج نمي‌شود؟
برف بحران نیست، با زلزله تهران چه می‌کنید؟
عملکرد شهرداري تهران در مواجهه با اولين برف پاييزي، بار ديگر اين موضوع را ثابت نمود که مديريت شهري ما آمادگي مقابله با شرايط بحراني و اتفاق‌هاي طبيعي همچون برف، سيل و حوادث بدتري همچون زلزله را ندارد.

من از ساعات اوليه صبح که قصد داشتم از مسير شمال تهران به محل کارم بروم، هيچ مامور شهرداري را در خيابان‌ها نديدم و بار سنگين برف تنه درختان را خم کرده بود و خودروها امکان عبور و مرور در خيابان‌هاي پربرف را نداشتند و از پاشيدن نمک و شن و برفروبي مسير جاده‌ها خبري نبود.

هيچ خودرويي امکان تردد در مسير را نداشت و بعد از چند ساعت معطلي، نتوانستم به محل کارم برسم. عدم تعطيلي مدارس نيز بر مشکلات مردم افزود و عبور دانش‌آموزان از عرض خيابان‌هاي پربرف و سر خوردن ماشين‌ها باعث مي‌شد که هر آن اتفاق ناگواري رخ دهد.

اين مشکلات براي هزاران شهروند ديگر تهراني نيز رخ داد و اکثر مردم اين سوال را داشتند که مسئولان و ماموران شهرداري کجا هستند؟ ‌بي‌شک در چنين لحظاتي و در مواقع بارش‌هاي برف و باران، توانمندي‌هاي مديريت شهري خود را نشان مي‌دهد وگرنه در شرايط عادي سيستم شهري مشغول فعاليت‌هاي روزمره است و از مشکلات خبري نيست.

در دوره شهردار قبلي اين مشکلات بسيار کمتر بود و مواقع بارش‌هاي برف و باران با واکنش‌هاي سريع‌ شهرداري همراه بود و قبل از اينکه مردم بخواهند صبح‌هاي روزهاي برفي از منزلشان خارج شوند، ماموران شهرداري اقدامات خود را براي پاشيدن شن و نمک جاده‌ها و برفروبي معابر به اتمام رسانده بودند، نه اينکه تا نيمه روز هيچ مامور شهرداري در خيابان‌ها ديده نشود.

حال که اين اتفاق افتاده و زمستان درپيش است بايد اين سوال را از شهردار پرسيد که چرا نتوانست يک مديريت با برنامه در حوزه خدمات شهري داشته باشد و براي بارش‌هاي احتمالي آينده چه برنامه‌اي خواهد داشت.

مديريت شهري اعلام کرده که ما از برف تهران غافلگير شديم و اصلا اين جواب قانع کننده نيست، در حالي که هواشناسي در چند روز گذشته پيش‌بيني بارش برف را در تهران کرده بود، بنابراين آنها بايد امکانات و نيروهاي خود را براي بارش احتمالي برف سنگين آماده مي‌کردند.

زماني‌که مديريت شهري در مواجهه با بارش برف اين‌طور غافلگير مي‌شود، با بحران‌هاي جدي‌تر مثل زلزله چه عکس‌العملي از خود نشان مي‌دهد؟ آيا با چنين مواجهه‌اي با برف، بعد از اتفاق مهيبي مانند زلزله شهر تهران از کنترل خارج نمي‌شود؟

ما بارش‌هاي سنگين برف را در سال 96 و روزهاي گذشته تجربه کرديم، سيل را امسال تجربه کرديم و دور از ذهن نيست که در آينده‌اي نزديک زلزله را نيز تجربه کنيم و با اين وضعيت غير آماده، نگراني‌ها در ميان شهروندان چند برابر مي‌شود و بايد اعضاي شوراي شهر با افزايش نظارت‌ها، از شهردار تهران براي مقابله با بحران‌هاي احتمالي برنامه بخواهند، چون غفلت از اين موضوع با جان ميليون‌ها نفر سر و کار دارد.

اميدوارم برف روز گذشته تلنگري جدي براي مديريت شهري و شوراي شهر باشد که با اقدامات عملياتي و نمود عيني آن در شهر که مردم آن را احساس کنند، باعث دلگرمي آنها شوند، اما عدم مديريت در بارش برف اخير نشان داد که متاسفانه سوء مديريت مي‌تواند خيلي سريع به نااميدي شهروندان منجر ‌شود، در حالي که بارش برف و باران يک نعمت زيباي الهي است و بحران به حساب نمي‌آيد، اين هنر مسئولان است که از اين اتفاق‌هاي خوب با سهل‌انگاري بحران و حادثه نسازند.

*عضو سابق شورای شهر تهران

انتهای پیام/*
۱۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما