plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۵۷۴۹

مبارزه با فساد و 2 ملاحظه

احمد مازنی*
در شرايطی كه حرمت رييس‌جمهوری كه به عنوان مهمان وارد استاني شده، حفظ نمی‌شود، نمايندگان مجلس، مقامات قضایی و دولتی و شخصيت‌های علمی نمی‌توانند انتظار داشته باشند كه از گزند توهين و اهانت عناصر افراطی مصون بمانند.
مبارزه با فساد و 2 ملاحظه
سخنان رييس‌جمهوري همواره مي‌تواند زمينه‌ساز روشن شدن چراغ اميد در جامعه باشد و سفرهاي استاني رييس‌جمهوري كه قاعدتا با اين هدف انجام مي‌شود كه بالاترين مقامات اجرايي كشور از نزديك در جريان جزييات امور قرار بگيرند و از درد شهروندان باخبر شوند، مي‌تواند شرايط را براي اعتلا، رشد و توسعه استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف كشور مهيا سازند.

چنان‌كه در همين سفر اخير رييس‌جمهوري به استان يزد شاهد افتتاح چندصد طرح و پروژه بوديم؛ پروژه‌هايي كه نشانه تلاش و فعاليت دولت براي عبور از مشكلات و برون‌رفت از شرايط نامساعد معيشتي امروز كشور است.

فراموش نكنيم افتتاح اين طرح‌ها و پروژه‌هاي عمراني و دستاوردهاي اقتصادي در حالي عملياتي شده و مي‌شود كه امريكايي‌ها ادعا كرده بودند كه مي‌خواهند با رساندن فروش نفت كشور به صفر، شهروندان ايراني را تحت فشار سنگين معيشتي قرار دهند.

البته اين گفته به آن معنا نيست كه شهروندان در رفاه كامل زندگي مي‌كنند و هيچ مشكلي ندارند اما در عين حال نمي‌توان از تلاش‌هايي كه براي كاهش فشارهاي اعمالي و دشواري‌هاي ناشي از تحريم‌ها صورت گرفته است، غافل شد.

از ديگرسو رييس‌جمهوري پس از رهبري، عالي‌ترين مقام اجرايي كشور است و انتظار است كه در سفرهاي استاني به عنوان عالي‌ترين مقام كشور از جانب جناح‌هاي مختلف سياسي، فعالان اقتصادي، چهره‌هاي برجسته علمي و دانشگاهي، دانشجويان، آحاد مختلف شهروندان و البته خانواده‌هاي معظم شهدا مورد استقبال قرار گيرد.

البته همواره شاهديم كه هموطنان‌مان در تمامي شهرها و استان‌هاي كشور، رسم مهمان‌نوازي را بجا مي‌آورند اما در مواردي نيز بعضا هتاكي و عداوت‌هاي جناحي، جاي اين رسم ديرين و شيرين ايرانيان را گرفته و به‌ جاي نقد منصفانه، شاهد پلاكاردهاي توهين‌آهيز هستيم.

رفتاري كه در مواردي جهت تحريك اعصاب رييس‌جمهوري و همراهان او انجام مي‌شوند كه شايسته نيست. طبيعتا در شرايطي كه حرمت رييس‌جمهوري كه به عنوان مهمان وارد استاني شده، حفظ نمي‌شود، نمايندگان مجلس، مقامات قضايي و دولتي و شخصيت‌هاي علمي نمي‌توانند انتظار داشته باشند كه از گزند توهين و اهانت عناصر افراطي مصون بمانند.

از اين جهت لازم است همگي مراقبت كنيم كه هم شأن شهروندان و هم شأن مهمانان سفرهاي استاني حفظ شود. در چنين شرايطي رييس‌جمهوري علاوه بر بيان خبري درخصوص دستاوردهاي مختلف دولت، چند مورد از مشكلات كشور را نيز با زبان انتقادي مطرح مي‌كنند.

مطالبي كه قاعدتا جهت تنوير افكار عمومي بيان شده و به ‌نوعي پاسخي است، موجز و مختصر به هتاكي‌هايي كه عليه رييس‌جمهوري و حاميان دولت صورت گرفته است. به بيان ديگر وقتي رييس‌جمهوري در چنين شرايطي قرار مي‌گيرد، ناخودآگاه به سوي درددل با مردم مي‌رود و اشكالاتي را نيز مطرح مي‌كند. با اين همه اما انتظار از رييس‌جمهوري اين است كه 2 نكته را مدنظر قرار دهد. نخست اينكه وقتي رييس‌جمهوري مسائلي را مطرح مي‌كند، نبايد به ورطه گروكشي جناحي افتاده و احياناً شاهد تكرار آن «بگم‌بگم»هايي باشيم كه زماني در اين كشور اتفاق مي‌افتاد.

نكته ديگر اين است كه رييس‌جمهوري يك خطيب عادي نيست، بلكه رييس دولت و رييس‌جمهوري قانوني كشور است.

رييس‌جمهوري مسوول اجراي قانون اساسي است و اگر مطلع است كه مثلا خلافي صورت گرفته است، بايد در اجراي وظايف نظارتي خود ثابت‌قدم باشد و اين تخلفات را يا از طريق دستگاه‌هاي نظارتي بيرون دولت يا از طريق خود دولت پيگيري كند.

به بيان ديگر تا زماني كه صرفا از مشكلات بگوييم اما نسبت به رفع اين مسائل اقدامي نكنيم، راه به جايي نخواهيم برد. همچنين اگر آنچه در اين سخنان انتقادي مطرح مي‌شود، صرفا جنبه گلايه دارد، بهتر است اين مسائل را در جلسات خصوصي بازگو كند؛ چرا كه در غير اين صورت، ناخودآگاه چنين ذهنيتي براي شهروندان ايجاد مي‌شود كه مسوولان بر سر تخلفاتي كه كرده و منافع خود با يكديگر دعوا دارند و اين داد و قال‌ها براي حل مشكلات مردم نيست.

*نماینده مجلس 

انتهای پیام/*
۳
مرجع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما