plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۵۶

کامپیوتر خودرو چه وظایفی دارد؟

تمامی خودروهای امروزی دارای یک کامپیوتر مرکزی است که وظایف مختلفی بر عهده دارد، اما این وظایف چیست؟
کامپیوتر خودرو وظایف زیادی بر عهده دارد که از جمله آن‌ دریافت اطلاعات از سنسورهای مختلف موجود در خودرو است، یعنی: سنسور اکسیژن، سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا، سنسور دمای موتور، سنسور ناک و سنسور اکسیژن. با دریافت این اطلاعات، کامپیوتر می‌تواند کارکرد موتور و در کل، خودرو را در بهترین حالتش تنظیم کند و دائما عملکرد بخش‌های مختلف را تحت نظر داشته باشد. 
کامپیوتر خودرو چه وظایفی دارد؟
ایصال نیوز - بسته به قیمت خودرو، کامپیوتر خودرو می‌تواند یک، چند یا تمامی موارد زیر را کنترل کند: 
_ نحوه عملکرد جعبه دنده اتوماتیک 
_ سرعت خودرو، سرعت گردش چرخ‌ها و سیستم ترمز ضد قفل 
_ کیسه‌های هوا 
_ سیستم استارت بدون نیاز به کلید (کیلس) 
_ کنترل و تنظیم صندلی‌های خودرو در مدل‌هایی که تنظیمات صندلی به صورت برقی انجام می‌شود 
_ کروز کنترل 



به طور کلی وظیفه اصلی این بخش همانند مغز انسان، کنترل و هماهنگی بخش های مختلف خودرو می باشد. این کامپیوتر کوچک با پیدایش اولین خودروهای انژکتوری در طراحی خودروها به کارگیری شد. ECU با استفاده از سنسورهایی که در همه جای خودرو وجود دارند می تواند گزارش کاملی از وضعیت خودرو و عملکرد آن بدست آورده و شرایط اتومبیل را بسنجد. اگر ECU به هر دلیل بد کار کند و یا از کار بیفتد، خودرو نیز از کار افتاده و دیگر قابل حرکت نخواهد بود. در این مطلب هدف ما معرفی و شناسایی ECU بوده و قصد داریم قسمت های مختلف کامپیوتر خودرو را بررسی کرده و چگونگی عملکرد این دستگاه را تشریح نماییم.

و امّا ECU چیست؟ 
ECU یا کامپیوتر خودرو قطعه ای الکترونیکی است به معنای واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit) که وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخش های مختلف یک خودروی انژکتوری می باشد. هر ECU دارای تعدادی سنسور می باشد که در قسمت های مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می نماید. همچنین برخی سنسورها نیز با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسور ها از کار خواهند افتاد. هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و می تواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد.


 

قسمت های مختلف هر ECU
هر کامپیوتر خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل خودرو بر عهده دارند. به طور معمول هر کامپیوتر خودرو از قسمت های مبدل های آنالوگ به دیجیتال، خروجی های دیجیتال سطح بالا، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، کاندیشنر سیگنال و میکرو چیپ ارتباطی می باشد. این بخش های مختلف کامپیوتر خودرو با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و چک کردن سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشند.

سنسورهای مختلف کامپیوتر خودرو
همانطور که اشاره شد هر ECU وظیفه کنترل سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشد. معمولا هر خودرو از تعدادی سنسور اصلی تشکیل شده است که در ذیل این سنسور ها را معرفی می نماییم.
_ سنسور اکسیژن
_ سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP 
_ سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز
_ سنسور دمای آب
_ سنسور دمای هوا
_ سنسور ضربه
_ سنسور دور موتور




این سنسور ها هر کدام اطلاعاتی را به ECU خودرو مخابره می کنند که کامپیوتر با استفاده از آنها شرایط کنونی خودرو را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخش های مختلف خودرو را کنترل خواهد نمود. 
به طور کلی یک ECU در خودرو قادر است وظایفی همچون نظارت بر کارکرد کلی موتور، نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش میزان باد لاستیک، نمایش باز و بسته بودن درب ها، نمایش هشدارهای مربوطه، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو، تنظیم میزان آلایندگی، شناسایی وضعیت های بحرانی خودرو، محاسبه کارکرد خودرو با استفاده از داده های خروجی و غیره می باشد.
در کل هر کامپیوتر خودرو وظیفه ثبت و ضبط همه حالات و کارکردهای خودرو را داشته و با استفاده از این اطلاعات قادر است تمامی وضعیت های خودرو را درک نماید. اصلی ترین وظیفه این قطعه تنظیم درجه و زمان پاشش سوخت در انژکتور خودرو می باشد. اگر در این وظیفه خللی ایجاد شود مسلما عمل احتراق در خودرو به درستی انجام نشده و ممکن است خودرو به درستی کار نکند و یا آلایندگی زیادی را ایجاد نماید.



عیب یابی خودرو نیز از طریق ECU خودرو انجام می شود به این طریق که دستگاه دیاگ به ECU متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استاندارد های موجود می نماید و سپس عیب یابی خودرو انجام می گیرد.
انتهای پیام
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما