plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
کد مطلب : ۵۱۹۷

ضرورت بازنگری در ارتباط دولت با نخبگان

غلامرضا ظریفیان*
دولت در برنامه‌ریزی‌های 5‌ساله خود، طرح‌ها و لوایحی که ارائه می‌دهد باید نگاه ویژه روی نخبگان مهارتی و نخبگان فکری داشته باشد و به میزانی که دولت به نخبگان نزدیک باشد خطای کار دولت کم می‌شود.
ضرورت بازنگری در ارتباط دولت با نخبگان
با روی کار آمدن دولت اعتدال در سال‌های اخیر بارها و بارها رئیس جمهوری به دانشگاه رفت و درباره وضعیت و شرایط کشور با دانشگاهیان سخن گفت. این نشان دهنده اهمیت دانشگاه برای دولت است. دولت هم به خوبی می‌داند که در شرایط فعلی نخبگان هستند که می‌توانند برای حل مشکلات به کمک کشور بیایند و هم در برخی از مواقع این دانشگاهیان هستند که به دولت هشدار و برنامه می‌دهند.
با این حال درباره ارتباط نخبگان و دانشگاهیان این موضوع را باید بدانیم که اگر ارتباط دولت با دانشگاهیان به درستی انجام شود دولت میزان بهره وری‌اش و همچنین تاب آوریش به شدت افزایش پیدا می‌کند. نخبگان این توان را دارند در طراحی استراتژی‌ها، ارزیابی عملکرد‌ها و پایش عملکرد دولت و همچنین برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف دولت نقش مهمی را ایفا کنند. به میزانی که نخبگان با دولت در ارتباط باشند، کشور از توسعه ناموزون به توسعه پایدار می‌رسد و از سوی دیگر نخبگان یکی از عوامل مهم پیوند ملت و دولت هستند. دانشگاهیان در ارزیابی‌ها و استراتژی‌ها و افزایش کارآمدی پیوند عمیقی با جامعه برقرار می‌کنند و همین موضوع موجب رضایتمندی جامعه می‌شود.
در اینجا لازم است اشاره کنم یکی از مهمترین دلایلی که نخبگان جامعه در انتخابات یازدهم و دوازدهم به سمت آقای روحانی رفتند این بود که آنها در دولت دهم هیچ ارتباطی با دولت نداشتند. دانشگاهیان در آن سال‌ها از سوی دولت کنار گذاشته شده بودند و برنامه هایشان هم اجرایی نمی‌شد. در انتخابات یازدهم برای روحانی ارتباط سازنده دولت و نخبگان بسیار مهم بود. در همان روزها دانشگاهیان برای پیروزی آقای روحانی در انتخابات بسیار تلاش کردند.
بعد از روی کار آمدن دولت اعتدال استادان و دانشجویان این انتظار را داشتند تا ارتباط عمیقی بین دولت و دانشگاهیان برقرار شود اما این رابطه چندان عمیق نبود دلیلش هم این بود که در آن سال‌ها دولت همه تلاش و انرژی خودش را روی برجام و سیاست خارجی گذاشته بود. برای همین در برخی مواقع از دانشگاهیان در ارتباط با سیاست خارجی نظر می‌خواست. اما در دوره دوم دولت روحانی با توجه به مشکلاتی که برای دولت پیش آمد دولت به سمت نخبگان دانشگاهی آمد و از آنها خواست تا برای برون رفت این مشکلات برنامه ارائه دهند.
در ابتدای دولت دوازدهم 13 دانشگاه برتر کشور با دولت جلسه‌ای تشکیل دادند و از رئیس جمهوری درخواست کردند تا کارگروه‌هایی در عرصه‌های مختلف تشکیل دهد. آنها درخواست‌های مختلف خود را مطرح کردند و در نهایت دولت هم مطابق با خواسته آنها کارگروه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی را تشکیل داد تا استادان و دانشگاهیان در این کارگروه‌ها راهکارهایی را برای برون رفت مشکلات جامعه به دولت ارائه دهند. ما این موضوع را بعد از وقوع سیل و فرو ریختن پلاسکو شاهد بودیم. بعد از وقوع سیل کمیته فنی و تخصصی در دانشگاه تهران تشکیل شد تا اول یک گزارش دقیق به دولت بدهند که چرا سیل آمد و بعد هم راهکارهایی برای پیشگیری از این موضوع داشته باشند.
 با این حال دولت و حاکمیت باید یک بازبینی جدی در خصوص پیوند با دانشگاه و دانشگاهیان داشته باشند. دولت در برنامه‌ریزی‌های 5‌ساله خود، طرح‌ها و لوایحی که ارائه می‌دهد باید نگاه ویژه روی نخبگان مهارتی و نخبگان فکری داشته باشد و به میزانی که دولت به نخبگان نزدیک باشد خطای کار دولت کم می‌شود، توسعه پایدار می‌شود، توزیع منابع ثروت عادلانه‌تر می‌شود و توزیع منابع قدرت هم در اختیار شایستگان قرار می‌گیرد و از همه مهمتر جامعه احساس رضایت بیشتری می‌کند.
*استاد دانشگاه تهران
انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما