plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
کد مطلب : ۵۱۱۲

سؤال من از رئیس جمهور چیست؟

صادق زیباکلام*
بارها از ايشان خواستم تا درخصوص مسأله اختيارات شخص رئيس‌جمهور براي نمونه در حوزه سياست خارجي صحبت کند و به مردم توضيح دهد که آيا امکان و اختيار حل مشکلات کشور در حوزه سياست خارجي را دارد يا خير؟
سؤال من از رئیس جمهور چیست؟
امروز رئيس‌جمهور روبه‌روي خبرنگاران خواهد نشست تا پاسخگوي سؤالات آن‌ها باشد. گمان مي‌کنم اين نشست خبري نيز با نشست‌هاي مطبوعاتي که از 29 ارديبهشت 96 تا امروز برگزار شده تفاوت چنداني نخواهد داشت و رئيس‌جمهور همچون گذشته پاسخ‌هايي به سؤالات خبرنگاران مي‌دهد.

در اغلب نشست‌هاي خبري مبهم سخن گفتن، کنايه‌هاي دو پهلو و عدم پاسخگويي کامل به برخي سؤالات را شاهد بوده‌ايم و به احتمال زياد امروز نيز شاهد خواهيم بود.

براي نمونه احتمالا رئيس‌جمهور درخصوص مسأله حمله ترکيه به مناطق کردنشين سوريه خواهند گفت که‌ايران طرفدار گفت‌وگو و صلح است و نگراني‌ها ترکيه بايد رفع شود. درخصوص وضعيت زنان خواهند گفت که قبول داريم مشکلاتي جدي وجود دارد اما اين دولت گام‌هايي مثبت برداشته است. موضوع رشد و توسعه اقتصادي را نيز اينگونه پاسخ مي‌دهند که مشکلاتي وجود دارد اما پيشرفت‌هايي جدي حاصل شده و ما به تلاشمان ادامه مي‌دهيم. از مسأله آمريکا و تحريم‌ها که سؤال شود خواهند گفت که ما تحريم‌ها را ظالمانه و حاصل يکجانبه‌گرايي مي‌دانيم و در مقابل آن مي‌ايستيم و به عقيده من پاسخ‌هايشان اين چنين خواهد بود.

تمام صحبت‌‌هايي که مطرح خواهد شد برآيند صحبت‌هايي است که در طول اين چند سال مطرح شده، اما معتقدم آن چيزهايي که مطرح نشده و مطرح نمي‌شود بسيار مهم‌تر از مطرح‌شده‌هاست. ظرف سه سال گذشته بارها از رئيس‌جمهور روحاني درخواست کردم که بگويد اگر به فرض 100 تومان کل درآمد ملي ايران است، چه مقدار از اين درآمد حاصله، در اختيار قوه مجريه قرار مي‌گيرد؟

بارها از ايشان خواستم تا درخصوص مسأله اختيارات شخص رئيس‌جمهور براي نمونه در حوزه سياست خارجي صحبت کند و به مردم توضيح دهد که آيا امکان و اختيار حل مشکلات کشور در حوزه سياست خارجي را دارد يا خير؟

نمي‌توان با پاسخ‌هاي کلي و تصريح آنکه «خوب، خوب است» و «بد، بد است» از اظهار نظر درخصوص مشکلات اساسي کشور و عاملان اصلي مشکلات سخن نگفت. بايد پاسخ‌ها روشن و صريح باشد تا تکليف مردم با دولت منتخب‌شان روشن شود. از سوي ديگر سؤالاتي که از سوي رسانه‌ها مطرح مي‌شود نيز بسيار اهميت دارد.

گروهي از رسانه‌هاي دلواپس که انتقاداتي عجيب مطرح خواهند کرد و گروهي ديگر يعني رسانه‌هاي متعلق به دولت با طرح سؤالاتي خنثي کار را پيش خواهند برد. اين يعني همان نشست‌هاي هميشگي. ترجيح من اين است که رئيس‌جمهور از مشکلات اساسي مردم بگويد و به آن‌ها توضيح دهد. امروز شمال کشور از مشکلات عديده زيست محيطي نظير انباشت عجيب زباله رنج مي‌برد.

اگر چنين مسائلي دغدغه رئيس‌جمهور است، بايد در اين باره با صراحت سخن بگويند. من اگر مي‌توانستم فقط و فقط يک سؤال از رئيس‌جمهور بپرسم سؤالم از ايشان همان بود که در بالا اشاره کردم؛ يعني ايشان توضيح دهند که دولت چه سهمي از درآمدهاي ملي دارد و باقي اين درآمدها به کجا مي‌رود و در اختيار چه نهادهايي است؟ آيا دولت نظارتي روي عملکرد مالي آن‌ها دارد يا خير؟

*استاد دانشگاه

انتهای پیام/*
۵
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما