plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱
کد مطلب : ۵۰۵۷

حضور بانوان در «آزادی» و چند نکته

صادق زیباکلام*
مخالفان ورود بانوان کشـورمان باید به این پرسـش پاسـخ دهند کـه ورود زنـان بـه ورزشـگاه ها چـه مشـکل احتمالـی ایجاد می کنـد. آنها باید پاسـخ دهند که روز پنجشـنبه که بانوان و دختران کشـورمان در بازی ایـران و کامبوج حضور پیدا کردند چـه ضایعه و یا مشـکل بزرگی ایجاد شد؟
حضور بانوان در «آزادی» و چند نکته
در خصـوص حضـور بانـوان در ورزشـگاه آزادی به نظر میرسـد برخی از مسـئولان از جملـه معصومـه ابتکار و برخـی از مسـئولان وزارت ورزش می خواهنـد کـه افتخـار چنیـن مسـاله ای را نصیـب خـود کننـد. امـا واقعیـت آن اسـت کـه اگر قائـل به آن باشـیم کـه ورود بانـوان بـه ورزشـگاه ها افتخـاری دارد، ایـن افتخـار در درجه اول مرهون «سـحر خدایاری» و در مرحله بعدی مرهون فیفا، فدراسـیون بین المللی فوتبال بوده اسـت.

بنابراین چنین اقدامـی نه مرهون فعالیت هـا و اقدامات خانم معصومـه ابتکار بـوده و نه مدیون وزیـر ورزش و نه مدیون و مرهون سـخنگوی دولت اسـت. بنابراین ورود بانـوان بـه ورزشـگاه آزادی مدیـون هیچکـس نیسـت.

واقعیـت آن اسـت که اگـر تصمیـم «سـحر خدایاری» برای ورود به اسـتادیوم و پـس از آن اتفاقاتـی که به تبع آن به وجود آمـد و پیگیری جدی فیفا نبـود، به احتمال خیلـی زیـاد وزیـر محتـرم ورزش می گفتنـد همچنان مـا در پی فراهـم نمـودن شـرایط بـرای ورود بانـوان به ورزشگاه هسـتیم.

تاثیر ورود بانوان به ورزشگاه بر ایجاد نشاط اجتماعی در میان دخترانمان اقدام بسیار مثبتی در سـطح جامعـه بـود. بـه نظـر می رسـد کسـانی کـه مخالف ورود بانوان به ورزشـگاه ها هسـتند باید بگویند از کـدام بخـش آن ناراحت هسـتند؟ تا امـروز هیچ یک از مخالفیـن ورود بانـوان بـه ورزشـگاه ها دلیـل موجه و قانع کننده ای ارائـه و یا حداقل بیـان نکرده اند.

مخالفان ورود بانوان کشـورمان باید به این پرسـش پاسـخ دهند کـه ورود زنـان بـه ورزشـگاه ها چـه مشـکل احتمالـی
ایجاد می کنـد. آنها باید پاسـخ دهند که روز پنجشـنبه که بانوان و دختران کشـورمان در بازی ایـران و کامبوج حضور پیدا کردند چـه ضایعه و یا مشـکل بزرگی ایجاد شد؟

پاسخ به این سـوال خیلی روشن اسـت چون هیچ اتفاق عجیـب و غریبـی به وقوع نپیوسـته اسـت. حتی برعکس می تـوان گفت کـه دارای آثـار و تبعات بسـیار مثبتی نیـز بـود. از جمله آنکه بـه هر حـال احیانا برخی از معـدود جوانان مان که رفتارشـان ممکن اسـت خیلی درسـت نبوده باشـد بـه دلیـل آن کـه حجـب و حیای ناشی از حضور بانوان در ورزشـگاه آزادی مانع از هر گونه نا هنجاری هـای اندک احتمالی بـود، از ایـن نظر حضور بانـوان در ورزشـگاه ها می تواند بـرای برخـی از رفتارها و ناهنجاری هـا یـک حالـت بازدارنده داشـته باشـد. در نتیجه شـاید حضور بانـوان حداقـل تا حـدودی جلوی ایـن ناهنجاری هـا را بگیـرد.

بنابرایـن می تـوان گفـت از نظـر فرهنگـی و اخلاقـی ورود بانـوان به ورزشـگاه ها اقدام مثبتی اسـت. این نکتـه را نباید فرامـوش کرد که حضور بانوان و دختران کشـورمان در عرصه ها و میادین ورزشـی کمک خواهد کرد تا آنها نشاط بیشتری داشته باشند.

حتی شـاید تماشـای بازیهای فوتبال، والیبال و... از نزدیک موجب شـود تا اسـتعدادهای خفته ای که در آنها وجود دارد شـکوفا شـود تا بدین وسـیله تشویق شـوند و بـه سـمت ورزش برونـد و در نتیجه سلامت و نشـاط در جامعه بیشـتر شود.

*استاد دانشگاه

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما