کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شورای نگهبان و دغدغه‌های‌اصلاح‌طلبان

سعید شریعتی*

آرمان ملی , 13 مهر 1398 ساعت 8:04

همانطور که گفته شد محدوديت‌هاي خاص و ويژه‌اي براي اصلاح‌طلبان وجود دارد از جمله اينکه کانديداها و نفرات اصلي اين جريان سياسي با ترديد در موقعيت نامزدي انتخابات قرار مي‌گيرند چون بررسي صلاحيت اين چهره‌ها و جريان سياسي با برخي پيش‌داوري‌ها و در مواردي در گذشته با رويکرد حذفي همراه بوده است.


اصلاح‌طلبان براي حضور گسترده در انتخابات با مساله بررسي صلاحيت‌ها و مسائل نظارتي روبه‌رو هستند. از اين جهت است که در ادوار و مقاطع مختلف انتخاباتي با مشکل بستن ليست با معيارها و انگاره‌هاي اصلاح‌طلبي مواجه مي‌شوند. اظهارات اخير رئيس دولت اصلاحات مبني بر ارائه ليست انتخاباتي به شرط فراهم بودن شرايط، سخني بجا و درست است.

چرا که اگر ائتلاف انتخابات 94 با اعتدالگرايان و نتايج کسب شده از آن را مدنظر قرار دهيم در مي‌يابيم که براي تاثيرگذاري بيشتر در مجلس و پيگيري موثر مطالبات مردم بايد نمايندگاني به مجلس راه يابند که دغدغه اصلاح‌طلبي و مطالبات مردم را داشته باشند. در حالي که بسياري از آنهايي که با ليست اميد وارد مجلس شدند، از اين دغدغه بي‌بهره بودند و ليست اميد تنها نردبان ورود آنها به خانه ملت بود. از اين جهت بايد ليستي کاملا اصلاح‌طلب بست که به اهداف از پيش تعيين شده برسيم.

گرچه همانطور که گفته شد محدوديت‌هاي خاص و ويژه‌اي براي اصلاح‌طلبان وجود دارد از جمله اينکه کانديداها و نفرات اصلي اين جريان سياسي با ترديد در موقعيت نامزدي انتخابات قرار مي‌گيرند چون بررسي صلاحيت اين چهره‌ها و جريان سياسي با برخي پيش‌داوري‌ها و در مواردي در گذشته با رويکرد حذفي همراه بوده است. اين ترديد وجود دارد که چهره‌هاي اصلي اصلاح‌طلب نتوانند به طور صددرصدي براي تاييد صلاحيت از فيلترهاي نظارتي اطمينان داشته باشند.

حتي اين نگراني و ترديد به حدي است که انتساب برخي نامزدها به جريان اصلاح‌طلب در ايام انتخابات و پيش از ثبت نام‌ها دغدغه‌آور و داراي هزينه است. چرا که فکر مي‌کنند اگر اين عنوان به آنها اطلاق شود، نگاه مسئولان متفاوت خواهد شد و ريسک تاييد صلاحيت بالا مي‌رود. لذا چهره‌هاي سفيد و بدون سابقه سياسي منتسب به جريان اصلاحات هم در ايام انتخابات با پرهيزهايي در ارتباط گرفتن با سازمان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب دچار رويکردهاي سلبي مي‌شوند که آنها براي گذشتن از فيلترهاي نظارتي تدبيري مناسب مي‌دانند.

اين دو مساله حرکت اصلاح‌طلبان را در موعد ثبت نام کند مي‌کند. غير از اين مساله اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پيش انتخابات را در دستور کار دارند و از مدت‌ها پيش درخصوص انتخابات سال 98 سازماندهاي‌هاي لازم را انجام دادند، اما اين مانع در اين مقطع وجود دارد. از طرف ديگر گرچه برخي به عدم کادر‌سازي جريان اصلاحات براي فرايندهاي انتخاباتي اعتراض و گلايه دارند، اما در بين گروه‌هاي اصلاح‌طلب چهره‌هاي جوان و کادرهاي تاييد شده براي حضور در انتخابات و اخذ پست‌هاي مديريتي وجود دارد.

به هر حال در ميان نيروهاي زبده، باتجربه و بادانش اصلاح‌طلبان زيادي قابل مشاهده هستند منتها اگر نگاه دستگاه‌هاي نظارتي گزينشي باشد، به کارگيري کادرهاي اصلاح‌طلب دشوار خواهد بود. نبايد در وجود افراد جوان، لايق و توانمند اصلاح‌طلب ترديد داشت. دست جريان اصلاحات که جريان اکثريت جامعه ايران است از نيروهايي که بتوانند در اين جايگاه‌ها قرار بگيرند خالي نيست، اما مشکل اين است که اطميناني براي گذشتن از فيلترها وجود ندارد.

*فعال سیاسی اصلاح‌طلب

انتهای پیام/*


کد مطلب: 4892

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/4892/شورای-نگهبان-دغدغه-های-اصلاح-طلبان

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir