plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۴۸۰۶

همه تناقض‎های بن سلمان

سیدرضا صدر الحسینی*
برخوردهای محمد بن سلمان با همه جریانات منطقه‎ای و بین‎المللی، بسیار بدوی و غیر مستدل است و اصول انسانی را در سیاست داخلی کشور خود نیز لحاظ نمی‎کند.
همه تناقض‎های بن سلمان
با نگاهی به روند تحولات منطقه و بویژه عربستان بسادگی می‎توان مشاهده کرد، تناقض‎های موجود در گفتار و عملکرد سران رژیم قبیله‎ای عربستان روز به روز بیشتر و آشکارتر می‎شود.
تناقض نخست در قتلی صورت گرفت که درست یک سال پیش انجام شد. هنوز در اذهان مردم جهان خاطره خبرنگاری به نام جمال خاشقجی ثبت است که در عملی دهشتبار در کنسولگری عربستان در استانبول، به قتل رسید و مثله شد. پس از این قتل تمام توان رژیم آل سعود بر آن بود که این قتل را به دیگران منتسب کند. آنها به همین منظور برخی افراد غیر مسئول در این رژیم را خاطی معرفی کردند و تلاش کردند با هزینه‌های بسیار سنگین مسئولیت این قتل را از سر خود باز کنند و موضوع این قتل را به فراموشی بسپارند. اما اکنون پس از گذشت یک سال و پیگیری‎های بدون وقفه روزنامه‎نگارانی که نمی‎توانستند این قتل را فراموش کنند، محمد بن سلمان قتل او را به گردن گرفته است.
مشابه این تناقض را در رفتار و عملکرد سران عربستان بویژه محمد بن سلمان در قبال مسأله یمن می‎توان مشاهده کرد. 5 سال پیش محمد بن سلمان با اختیارات فراوانی که در ساختار رژیم آل سلمان دارد و در کنار ولیعهدی ملک سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان نیز مشغول فعالیت است، با این قول که طومار جریان جنبش استقلال‎خواه یمن را طی یک ماه در هم می‎پیچد، جنگ علیه مردم بی‌دفاع یمن را آغاز کرد. او در این راستا مرتکب اقدامات غیر معمول، غیر مستدل و غیر انسانی علیه مردم یمن شد و شرایطی را فراهم آورد که امروز حدود 12 میلیون نفر از مردم یمن آواره شده و 10 میلیون نفر از آنان با گرسنگی مطلق دست و پنجه نرم می‎کنند.
همچنین 700 هزار کودک زیر 10 سال در این کشور به دلیل بمباران‎های کور ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان جان خود را از دست داده‎اند. این بمباران‎ها علاوه بر کشتار مردم بی‎دفاع همچنین موجب تخریب زیرساخت‎ها در کشور یمن شده‎است. با این حال بر مبنای تناقض‎هایی که حکومت عربستان به آنها گرفتار است، شاهد آن هستیم که یمن تبدیل به باتلاقی برای سران ریاض شده است.
برخوردهای محمد بن سلمان با همه جریانات منطقه‎ای و بین‎المللی، بسیار بدوی و غیر مستدل است و به نظر می‎رسد وی با وجود مراودات فراوانی که با غربی‎ها اعم از اروپاییان و امریکایی‎ها - که تأکید فراوانی بر اصول حقوق بشری دارند - داشته، اصول انسانی را در سیاست داخلی کشور خود نیز لحاظ نمی‎کند. او از یک طرف به مردمش قول رفاه، آسایش، آرامش و توسعه همه جانبه می‎دهد و از طرف دیگر بدون توجه به این وعده‎ها کشور را با جنگی که به راه انداخته به سمت کسری بودجه‎ای کم سابقه می‎برد. او همچنین از یک طرف شعار آزادی و حقوق ویژه برای زنان را سر می‎دهد و از طرف دیگر مراکزی را در استان الشرقیه با خاک یکسان می‎کند. از طرفی سیاست خرید بی‌رویه سلاح را دنبال می‎کند و از طرف دیگر پدافند هوایی لازم برای حفاظت از تأسیسات آرامکو را ندارد. از یک طرف ادعای توسعه یافتگی دارد و از سوی دیگر به خاک یمن تجاوز می‎کند و هزاران کشته بر جای می‎گذارد. دیدگاه‎های او همچنین باعث بروز شکاف‎هایی بین او و روحانیون عربستان شده‎است و بخش قابل توجه روحانیون وهابی با سیستم ضددینی و سکولار محمد بن سلمان مخالفت می‌کنند اما او بدون توجه به این مخالفت‎ها به دلیل فرهنگ غربی حاکم بر تفکراتش به دنبال برگزاری جشن‎های مختلف و گشایش مراکز فساد شبانه است.
از همین رو در جمع بندی نهایی باید گفت، شرایط موجود در عربستان بسیار شکننده به نظر می‎رسد و بن سلمان باعث شده جایگاه عربستان به عنوان کشوری که در دهه‎های گذشته جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام داشت، تنزل یابد. طوری که حتی همپیمانان او در ائتلاف عربی ضد یمن در حال دور شدن از آن هستند.
*کارشناس مسائل منطقه
انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما