plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۷۸۳

ما پيروز شديم

مسعود پيرهادی
نقد تند حجت‌الاسلام پناهيان، يادداشت‌ها و گزارش‌هاي انتشاريافته در رسانه‌ها، اظهارنظر برخي مسئولان، مواضع تشکل‌هاي دانشجويي و حتي صحبت‌هاي منتقدان مجلس در محافل گوناگون، در پيدايش فضايي که در آن، مجلس عملا قادر به رد شفافيت نباشد، بي‌تأثير نبود.
ما پيروز شديم
يک‌فوريت طرح شفافيت آراي نظام تقنيني بعد از بارها طرح و رد و اصلاح، بالاخره در مجلس تصويب شد. بر اساس ماده‌واحده اين طرح تمامي شوراها، مجامع و نهادهاي مؤثر در فرآيند قانون‌گذاري و نهادهاي تصميم‌گيرنده که صلاحيت سياست‌گذاري يا وضع قانون و مقررات دارند ازجمله مجلس شوراي اسلامي، هيئت‌وزيران، مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي فضاي مجازي، شوراهاي شهر و روستا، خبرگان رهبري و شوراي نگهبان موظف به علني‌سازي رأي اعضا و انتشار آن و همچنين علني‌سازي مذاکرات در درگاه اينترنتي خود هستند. رأي نمايندگان مجلس به يک‌فوريت طرح جديد شفافيت آرا در حالي محقق شد که ۱۷ شهريور در دو بار رأي‌گيري، هم دو فوريت و هم يک‌فوريت اين طرح با مخالفت محکم اهالي بهارستان مواجه شد و فقط ۵۹ رأي موافق در مجلس کسب کرد.
تحليل‌ها نشان مي‌دهد که طيف وسيعي از نمايندگان مجلس که اصلاح‌طلب يا نزديک به دولت محسوب مي‌شوند، نوبت قبل به اين دليل که اصولگرايان مجلس، پرچمدار طرح شفافيت آراي نمايندگان بوده‌اند، با آن همراهي نکرده‌اند، اما اين‌بار که نماينده‌اي اصلاح‌طلب، طراح بوده و فراکسيون اميد، پرچمدار طرح شفافيت بوده، با آن موافقت نموده و براي تصويبش تلاش کرده‌اند. اين در حالي است که برخي از اصولگرايان مجلس، صراحتا ابراز داشته‌اند که ما حاضريم شفافيت به تصويب برسد و اين جراحي بزرگ انجام شود، حتي اگر فردي از جريان رقيب طراح آن باشد و در افکار عمومي، نقطه قوتي در کارنامه رقيب نوشته شود. اين بدان معناست که متأسفانه همچنان اکثريت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، دغدغه‌هايي مهم‌تر از وکالت مردم دارند و حتي در موضوع مهمي مانند شفافيت که اساسش با سياسي‌کاري منافات دارد، کاملا سياسي و خطي عمل مي‌کنند. شفافيت آرا، اگر چند کارکرد اصلي داشته باشد، حتما يک موردش، حذف زمينه‌هاي سياسي‌کاري و ورود به تقنين علمي و تخصصي است که به نظر مي‌رسد همچنان برخي از نمايندگان مجلس و به‌ويژه آنان که موافقان امروز و مخالفان ماه پيش شفافيت محسوب مي‌شوند، با آن کاملا بيگانه‌اند.
اما مهم‌تر از آن‌که فوريت طرح شفافيت چگونه تصويب شد، آن است که بالاخره تصويب شد. در چند هفته گذشته، از منبر روحانيون برجسته گرفته تا ممبر شبکه‌هاي اجتماعي، همه و همه در ايجاد زمينه و بستر حرکت مجلس به سمت شفافيت نقش داشتند. نقد تند حجت‌الاسلام پناهيان، يادداشت‌ها و گزارش‌هاي انتشاريافته در رسانه‌ها، اظهارنظر برخي مسئولان، مواضع تشکل‌هاي دانشجويي و حتي صحبت‌هاي منتقدان مجلس در محافل گوناگون، در پيدايش فضايي که در آن، مجلس عملا قادر به رد شفافيت نباشد، بي‌تأثير نبود. اگرچه اي‌کاش انتقادات حجت‌الاسلام پناهيان با ادبيات بهتري بيان مي‌شد، اما روشن است که شبکه منابر و مساجد، همچنان در دل مردم، نفوذ دارد و مي‌تواند به‌عنوان ديده‌باني براي اصحاب قدرت عمل کند.
به‌هرحال، هرچه بود، ما پيروز شديم، رسانه‌ها، آن روحاني خطيب، دانشجويان فعال، شهروندان خواهان تصويب طرح شفافيت، همه و همه پيروز شديم، ما توانستيم مجلسي که چند هفته پيش، طرح شفافيت را داراي فوريت و بلکه ضرورت نمي‌دانست، وادار به اصلاح کنيم.
انتهای پیام/*
*یادداشت‌هایی که ایصال از روزنامه نگاران، نویسندگان و فعالان سیاسی منتشر می کند لزوماً بیان دیدگاه این رسانه نیست، آراء و نظرات ایصال صرفاً در ستون سرمقاله منتشر می شود.
 
۳
مرجع : رسالت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما