plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۴۷۵۹

تقویت اعتماد عمومی با برخورد با دانه درشت‌ها

عبدالصمد خرمشاهی*
اگر يکي دو مورد با افراد فاسد که اسم و رسمي دارند و تخلفي کرده‌اند برخورد جدي صورت گيرد، اين اعتماد و اميد در بين عامه مردم ايجاد مي‌شود که دستگاه قضائي با همه متخلفان با يک رويکرد برخورد مي‌کند.
تقویت اعتماد عمومی با برخورد با دانه درشت‌ها
در جامعه شنيده مي‌شود که چرا با متخلفان معروف و اسم و رسم داري مثل بابک زنجاني و... برخورد قاطع قضائي صورت نمي‌گيرد و يا اگر گرفته اجرا نمي شود. اين در حالي است که به موجب قانون همه افراد اعم از مقامات، مسئولان يا مردم عادي در مقابل قانون يکسان‌ هستند. فرقي نمي‌کند که افراد چه سمتي داشته باشند و مورد حمايت چه کساني قرار گيرند.

اصل بر اين است که اگر هر فردي در هر پست و مقامي مرتکب تخلف يا جرمي شد بايد بدون هيچ گونه اغماض و رودربايستي مانند افراد عادي به اتهامش رسيدگي شود. اساسا اقتدار قوه قضائيه اينجا نمود پيدا مي‌کند که در برخورد با افراد به صورت يکسان و بدون ملاحظه‌اي برخورد قانوني کند. اگر قرار باشد که با دانه‌درشت‌ها برخوردي صورت نگيرد و صرفا با کساني برخورد شود که اسم و رسمي ندارند يا در آن حد نيستند، طبيعتا اينگونه برخورد با مفهوم عدالت سازگاري ندارد.

حال اينکه در آينده با افراد اسم و رسم‌دار برخورد خواهد شد يا خير، هم مي‌توان بدين مساله پاسخ مثبت داد و هم پاسخ منفي. وقتي که صحبت از برخورد با فساد و پاکسازي افراد فاسد است اين بزرگترين رسالت قوه قضائيه است که ملاحظات، تعارفات و نام و مقام متهم را ناديده بگيرد و آنچه قانون مي‌گويد را اجرا کند.

اين روش و سياقي که قوه قضائيه اخيرا از زماني که آقاي سيدابراهيم رئيسي روي کار آمده پيش گرفته، اين نويد را مي‌دهد که اگر ان‌شاءا... نظارت و پيگيري در خصوص افراد فاسد، دانه درشت، صاحب نام و کساني که به هر شکل حقوق بيت‌المال و افراد را پايمال کردند و به هر عنوان حاشيه امني براي خود ايجاد کرده‌اند، به درستي انجام شود، هيچ کسي از دست قانون نخواهد گريخت.

اگر يکي دو مورد با افراد فاسد که اسم و رسمي دارند و تخلفي کرده‌اند برخورد جدي صورت گيرد، اين اعتماد و اميد در بين عامه مردم ايجاد مي‌شود که دستگاه قضائي با همه متخلفان با يک رويکرد برخورد مي‌کند. گرچه اساس کار نيز همين است وقتي که قوه قضائيه با چند نفر از دانه‌درشت‌ها برخورد قاطع کند کساني که در مراتب پايين‌تري هستند حساب کار دستشان مي‌آيد که دستگاه قضائي در برخورد با متخلفان با کسي شوخي ندارد و اغماض نمي‌کند.

اما اگر نه دستگاه قضائي در اين دوره نيز با دانه درشت‌ها و افراد ذي‌نفوذ برخورد نکند و به جاي آن فقط به برخورد با افراد گمنام و خرده‌پا بپردازد، اين برخوردها آنچنان که بايد و شايد تاثيرگذار نخواهد بود. مسلما دستگاه قضايي که عزم خود را براي مبارزه با فاسد و فساد جزم کرده به برخورد با ريشه‌ها و منافذ فساد نيز فکر مي‌کند و اجازه نخواهد داد که فساد ديگري صورت گيرد.

*وکیل پایه یک دادگستری

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما