plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۴۶۷۷

توهین و تخریب در شأن مجلس نیست

محمد رضا خباز*
اکنون که به ماه‌هاي پاياني عمر مجلس نزديک مي‌شويم، نمايندگان به اين طرح رسيدگي کردند. با اين حال اگر دو سال پيش اين کار انجام مي‌گرفت دولت امروز تسلط بيشتري بر بازار و حاکميت بيشتري بر گرانفروشان و متقلبان بازار داشت.
توهین و تخریب در شأن مجلس نیست
درخواست دولت در حدود دو سال پيش در قالب لايحه‌اي دو فوريتي تقديم مجلس شد که در آنجا وزارت صمت تفکيک و به وزارت بازرگاني سابق و وزارت صنايع و معادن تبديل شود. اين ابزار براي دولت بسيار مهم بود تا بتواند بازار را کنترل کند. چرا که دو سال پيش زماني که دولت يازدهم خدمت مقام معظم رهبري رفتند و آن زمان آقاي نعمت‌زاده وزير بود، مقام معظم رهبري با اسم و با مشخصات فرمودند اين وزارتي که آقاي نعمت‌زاده اداره مي‌کند بسيار وزارت سنگيني است و انتظار مي‌رود که آن را تفکيک کنند.

بدين معني که حتي ايشان نيز به سنگين بودن اين وزارتخانه و عدم کارايي آن اذعان داشتند. ولي متاسفانه بر خلاف ادعاهاي بي‌اساس دلواپسان و مخالفان دولت که مي‌گويند ما ذوب در ولايت و مطيع امر رهبريم اين دو فوريت لايحه که خواسته دولت و اراده رهبري بود و بلکه خواسته مردم که بايد بر بازار مسلط بود و بازار را کنترل کرد، اين اتفاق نيفتاد.

اکنون که به ماه‌هاي پاياني عمر مجلس نزديک مي‌شويم، نمايندگان به اين طرح رسيدگي کردند. با اين حال اگر دو سال پيش اين کار انجام مي‌گرفت دولت امروز تسلط بيشتري بر بازار و حاکميت بيشتري بر گرانفروشان و متقلبان بازار داشت.

در عين حال طرح تفکيک وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني پس از سال‌ها انتظار به صحن عمومي مجلس آمد و به تصويب رسيد، ولي عده‌اي از نمايندگان پس از تصويب اين طرح با کمال تاسف حرمت خود، مجلس و رئيس مجلس که نماينده قوه مقننه است را زير سوال بردند.

اينها با اينکه چندان وجاهتي در جامعه ندارند، اما ادعاي بسيار دارند. چرا که نمي‌دانند بيان برخي از مطالب زشت و مستهجن آثاري دارد که خود را در جامعه نشان مي‌دهد. در يکي از کلمات بسيار مهم تفسير آيت‌ا... جوادي آملي آمده که ظاهر مردم نشان دهنده مسئولان است.

يعني اين مسئولان هستند که اگر رفتاري از خود نشان مي‌دهند انعکاس آن به داخل جامعه باز مي‌گردد. مصداق اين جمله همين حرکات و سخناني بود که از سوي برخي نمايندگان در صحن مجلس عليه رياست مجلس بيان شد؛ هر چند اين اظهارات بيشتر در جهت لطمه زدن به آقاي لاريجاني بود.

اين در حالي است که از تريبون مجلس هميشه بايد اخلاق، صبر، استقامت، مدارا و سخنان زيبا و اميدوار کننده صادر شود. اگر اين رويکرد اتخاذ گردد طبيعتا جامعه نيز روي فلاح و رستگاري را خواهد ديد، اما اگر بر عکس توهين و حرف‌هاي زشت و نامناسب و سخنان چاله‌ميداني از مجلس بيرون آيد، آثار منفي بر رفتار مردم خواهد داشت.

اينکه ظاهر مردم نشان دهنده باطن مسئولان است، روز گذشته در مجلس جلوه‌گر شد. بايد از مدعيان خواست که يا ادعا نکنند و يا اگر ادعايي دارند بدان عمل کنند؛ چرا که اگر صرفا بر اساس ادعايي اتهامات بي‌اساسي به افراد زده شود، اتهام زنندگان مورد خشم خداوند واقع خواهند شد. برخي از همين افراد دم از اخلاق و اخلاقمداري مي‌زنند و خيلي هم خوب سخن مي‌گويند، اما زماني که پاي عمل مي‌رسد اغراض حزبي و جناحي خود را بر همه اينها ترجيح مي‌دهند.

*فعال سیاسی اصلاح طلب

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما