plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۴۶۵۵

به دیدار ویدئو کنفرانسی ترامپ و روحانی هم راضی شدند!

احمد امینی*
رئیس جمهور اسلامی ایران یقینا تفاوتها و تناقضهای زبان دیپلماسی و زبان دغل بازی و فریبکاری غرب را به‌خوبی تشخیص می دهد و درست به همین دلیل است که در پاسخ به سوال مجری فاکس‌نیوز مبنی بر احتمال دیدار اتفاقی با «دونالد ترامپ»، گفت: «چرا اتفاقی دیدار داشته باشیم؟ اگر ما هدف بلندی را به نفع دو ملت داریم، باید برنامه‌ریزی کنیم و برای این کار اول باید اعتماد را به وجود بیاوریم.»
به دیدار ویدئو کنفرانسی ترامپ و روحانی هم راضی شدند!
از هفته ها قبل، رسانه های غربی به نقل از کارشناسان و منابع خبری خود تمایل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران را در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده بودند. به محض اینکه رئیس جمهور اسلامی ایران وارد فرودگاه نیویورک شد رسانه های خبری دنیا همین خط خبری را برجسته نمودند و با تحلیل های پیاپی انجام یک ملاقات هر چند تصادفی میان ترامپ و روحانی را پیش بینی کردند. مقامات سیاسی اروپا نیز در کنار متهم نمودن ایران به انجام حملات آرامکو و مطرح کردن مباحث حقوق بشری و درخواست آزادی دو تابعیتی های بازداشتی، خواستار دیدار روحانی با ترامپ شدند.
در دیدار خانم مرکل صدر اعظم آلمان با روحانی نیز همین خواسته مطرح شد، در دیدار امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با دکتر روحانی نیز همین خواسته مطرح شد، البته قبل از این دیدار در رفتاری غیر دیپلماتیک بیانیه مشترک فرانسه، انگلیس و آلمان در متهم کردن ایران به دخالت در حملات آرامکو قرائت شد.
ساعاتی پس از دیدار مکرون با روحانی، مجددا در اقدامی کاملا تصادفی! بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس یه همراه مکرون با روحانی دیدار کردند و خواستار دیدار روحانی با ترامپ شدند. آنها حتی به روحانی توصیه کردند این بهترین و تنها فرصت دیدار با ترامپ را از دست ندهد!
به نظر می رسد کشورهای اروپایی برای نقش پلیس خوب تاکنون در ماموریت خود موفق نبوده اند. آنها حتی راضی شده اند که روحانی یک گفتگوی تلفنی یا حداقل یک گفتگوی ویدئو کنفرانسی یا بیانیه مشترک با ترامپ داشته باشد اما پاسخ روحانی هنوز مثبت نیست.
البته همزمان رسانه های در خبرهای هدفمند خود از قول ترامپ گفتند که ترامپ علاقه ای به دیدار با روحانی ندارد و مقامات ایرانی مشتاق دیدار با او هستند.
نطق ترامپ در مجمع عمومی و توهین های آشکار او علیه ایران و متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر، نا امن کردن منطقه و مسئول بودن ایران در حملات آرامکو، نشان داد که ترامپ برای فشار بر ایران همچنان سیاست چماق و هویج را دنبال می کند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران یقینا تفاوتها و تناقضهای زبان دیپلماسی و زبان دغل بازی و فریب‌کاری غرب را به‌خوبی تشخیص می دهد و درست به همین دلیل است که دیروز در پاسخ به سوال «کریس والاس»، مجری فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه چقدر احتمال دارد در نیویورک به صورت اتفاقی با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند، گفت: «چرا اتفاقی دیدار داشته باشیم؟ اگر ما هدف بلندی را به نفع دو ملت داریم، باید برنامه‌ریزی کنیم و برای این کار اول باید اعتماد را به وجود بیاوریم.»
روحانی حتی رفتار غیر دیپلماتیک اروپا در صدور بیانیه علیه ایران را از یاد نبرد و خطاب به جانسون گفت: «از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که در عین حال جزو طرف های برجام هستند، بسیار متاسف هستیم و صدور این بیانیه بی اساس در شرایط حساس و پیچیده کنونی به هیچ عنوان سازنده و مفید نبود».
به هر حال نگاه ایران در هر اقدامی حفظ منافع ملی است و اقدامات و رفتار مقامات ایران در درجه اول، بر اساس «حفظ منافع ملی ایران» تعریف می شود.
*روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی 
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما