کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شریف رضی، صاحب کتابی بزرگ و ماندگار

محمدرضازائری

خراسان , 15 شهريور 1398 ساعت 9:37

کتاب “نهج البلاغه”که او با معیار زیبایی شناسی ادبی از سخنان امام علی علیه السلام برگزیده بود به عنوان أخ القرآن بعد از کتاب خدا شهرت یافت و بسیاری از متفکران و نویسندگان و ادبا و شعرای مسلمان و غیر مسلمان به آن توجه و اهتمام داشته اند.


ششم محرم روز درگذشت دانشمند عظیم القدر و ادیب نامدار شیعی جناب سید رضی است. از آن بزرگوار که به خاطر تألیف و گردآوری سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام در "نهج البلاغه" اشتهار جهانی دارد به جز این کتاب آثار دیگری نیز به جا مانده که مقام و جایگاه علمی و ادبی او را نشان می دهد.
او و برادر بزرگوارش سیدمرتضی علاوه بر خصوصیات متمایز علمی و ادبی که باعث شهرت شان بوده از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز به دلیل دارابودن نقابت و ریاست شیعیان بسیار موقعیت بالایی داشته اند.
وی علاوه بر شیخ مفید که از کودکی افتخار شاگردی اش را داشته فرصت استفاده علمی از دانشمندان و بزرگان مشهور و برجسته اهل سنت را نیز پیدا کرد و شاگردان بسیاری نیز از اهل سنت داشت و از همین نظر در فضای عمومی جامعه اسلامی و عربی مورد احترام و تجلیل بود.
کتاب “نهج البلاغه”که او با معیار زیبایی شناسی ادبی از سخنان امام علی علیه السلام برگزیده بود به عنوان أخ القرآن بعد از کتاب خدا شهرت یافت و بسیاری از متفکران و نویسندگان و ادبا و شعرای مسلمان و غیر مسلمان به آن توجه و اهتمام داشته اند.
معروف ترین شرح نهج البلاغه را ابن ابی الحدید دانشمندی از اهل سنت نوشته و یکی از مشهورترین تصحیح های انتشار آن توسط محمد عبده و صبحی صالح از عالمان اهل سنت انجام شده است.
بعد از الغدیر علامه امینی معروف ترین کتاب درباره امام علی هم که بر اساس نهج البلاغه نوشته شده کتاب معروف جرج جرداق مسیحی، امام علی صدای عدالت انسانی است.
علاوه بر مسیحیان لبنان و کشورهای عربی همچون جبران خلیل جبران بسیاری از مستشرقان اروپایی، آمریکایی و صاحب نظران غربی نیز در باره نهج البلاغه نظرات و دیدگاه های قابل توجهی داشته اند.
تاکنون درباره شریف رضی کتاب های متعددی نوشته شده که یکی از مهم ترین آن ها اثر عبدالمسیح محفوظ نویسنده مسیحی لبنانی است. پسر آن مرحوم می گفت ده ها سال قبل که هنوز امکانات سفر و شرایط جاده ها مانند امروز نبود مدت ها هر هفته پدرم از مرجعیون به بیروت می رفت تا مسئولان وزارت آموزش را متقاعد سازد برای این که بخش هایی از نهج البلاغه را در امتحان نهایی عمومی مدارس رسمی لبنان قرار دهند.   
هنوز هم در میان بسیاری از مسیحیان لبنانی توجه به نهج البلاغه فراگیر است و گاه در تابلویی بر دیوار یا نقش سنگی برخی مراکزشان کلماتی از نهج البلاغه دیده می شود و این عبارات را در گفت و گوی روزانه به عنوان امثال سائره ذکر می کنند چنان که مدتی قبل یک خبرنگار از یکی از خوانندگان معروف زن مسیحی جهان عرب پرسیده بود که در اوقات تنهایی چه جمله و عبارتی در ذهن شما تکرار می شود؟ او یکی از جملاتی که شریف رضی در نهج البلاغه از امام علی نقل کرده است به عنوان عبارتی که با خود مرور می کند ذکر کرده بود!
نقل کرده اند که شیخ مفید شبی در خواب دید که حضرت فاطمه زهرا سلام ا... علیها دست حسنین علیهما السلام را گرفته و به مجلس درس او آورده است. فردا صبح دید بانویی علویه دست دو کودک را گرفته و به نزد او آمد و از او خواست دو پسرش را به شاگردی بپذیرد؛ شریف رضی و شریف مرتضی. اکنون آرامگاه شان در حاشیه بغداد و در جوار مرقد امامین کاظمین علیهما السلام است.
انتهای پیام/*


کد مطلب: 4257

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/4257/شریف-رضی-صاحب-کتابی-بزرگ-ماندگار

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir