plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۱۲۴

شرایط سخت اصلاح‌طلبان برای اقناع افکار عمومی

عبدالله ناصری*
امروز اصلاح‌طلبان در سخت‌ترین شرایط طی دو دهه اخیر برای مخاطب قرار دادن جامعه مدنی و دادن فراخوان نسبت به شرکت در انتخابات قرار دارند. چون واقعیت این است که هیچ زمانی به اندازه این دوره‌ که در چهلمین سال از انقلاب اسلامی هستیم جامعه نسبت به تاثیر صندوق رای و کارآمدی آن مردد نشده است.
شرایط سخت اصلاح‌طلبان برای اقناع افکار عمومی
جامعه در وضعیتی قرار دارد که شاید بدترین شرایط اقتصادی و معیشتی خود را می‌گذراند و با وجود اینکه 6ماه دیگر انتخابات مجلس یازدهم را در پیش داریم، اما جامعه هیچ رویکرد مثبتی نسبت به انتخابات ندارد. لذا بسیار سخت بتوان به اقناع مردم برای مشارکت در انتخابات پرداخت.

با این حال سیاه‌نمایی‌های جریان مخالف دولت و اصلاح‌طلبان نیز در این عدم رغبت بی‌تاثیر نیست. ازسوی دیگر امروز اصلاح‌طلبان در سخت‌ترین شرایط طی دو دهه اخیر برای مخاطب قرار دادن جامعه مدنی و دادن فراخوان نسبت به شرکت در انتخابات قرار دارند. چون واقعیت این است که هیچ زمانی به اندازه این دوره‌ که در چهلمین سال از انقلاب اسلامی هستیم جامعه نسبت به تاثیر صندوق رای و کارآمدی آن مردد نشده است.

از این رو شاهد بالاترین میزان بی‌اعتمادی و ناامیدی نسبت به بهبود روندها در جامعه هستیم. در این میان اصلاح‌طلبان طبیعتا شرایط بسیار سختی دارند چرا که از دولت و رئیس‌جمهوری حمایت کردند که نه تنها به وعده‌های داده شده به مردم عمل نکرد بلکه جریان حامی را نیز در نظر نگرفت. گرچه اصلاح‌طلبان نیز جز این چاره‌ای نداشتند و هنوز هم از دولت حمایت می‌کنند، اما امروز با توجه به عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف به این باور رسیده‌اند که شخص رئیس‌جمهور و دولتمردان وی در بسیاری از زمینه‌ها خیلی بهتر از این می‌توانستند تصمیم گرفته و عمل کنند.

هر چند دولت موازی خیلی قوی‌تر از گذشته عمل می‌کند، اما آقای روحانی دست به انتخاب‌هایی زد که شاید بسیاری از نخبگان نسبت به آن هشدار داده بودند. به‌نظر می‌رسد اگر در یک کلام اتفاق خاصی در عرصه بین‌المللی و اقتصادی رخ ندهد، حداقل در مراکز و شهر‌های سیاسی کشور انتخابات رمق و رونق همیشگی را نخواهد داشت.

البته در این میان اصلاح‌طلبان دو وظیفه مضاعف دارند؛ نخست اینکه بتوانند با شفاف‌سازی و اقناع افکار عمومی جامعه را تکان دهند و دیگر اینکه بتوانند نامزدهایی را به صحنه بیاورند که جامعه مخاطب اصلاحات باور کنند که قرار است تغییری حاصل شود. چرا که تجربیات اخیر مثل عملکرد دولت آقای روحانی، فراکسیون امید، شورای شهر تهران و مدیریت شهری در مجموع نتوانسته رضایت مخاطبان اصلاحات را به‌دست آورد.

باید تاکید کرد که در 3 ماه و 6 ماه اوضاع اقتصادی نابسامان کشور درست نخواهد شد، اما برای انتخابات اسفندماه می‌توان با اعلام حرکتی در حوزه سیاست داخلی و در چارچوب حل مساله حصر و رفع ممنوع‌التصویری فضای جدیدی را شکل داد و تا حدودی جامعه را برای اسفندماه امیدوارتر کرد.

این در حالی است که اگر اتفاق مهمی از این دست رخ ندهد، بعید است که بتوان جامعه را به سمت شرکت در انتخابات ترغیب و انتخاباتی پرشور برگزار کرد. از طرف دیگر درخصوص چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به‌نظر می‌رسد که حضور بدون قید و شرط اصلاح‌طلبان نوعی انتحار سیاسی است، لذا اصلاح‌طلبان حتما باید به‌صورت مشروط در انتخابات شرکت کنند و با حساب و کتاب دفاع محکمی از چهره‌های مطرح خود در انتخابات داشته باشند.

*فعال سیاسی اصلاح طلب

انتهای پیام/*
۵
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما