plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۳۸۹۷

ضرورت حضور زنان توانمند در پست‌های مدیریتی

سیده‌فاطمه ذوالقدر*
اگر خانم‌ها نيز در مناصب مديريتي قرار گيرند مي‌توانند موفق باشند و عدالت جنسيتي در گرفتن پست‌هاي بالا رعايت مي‌شود. گرچه قانوني در اين ارتباط نداريم و فقط به خاطر اينکه سيستم از قبل به اين صورت بوده برخي تنگ نظري‌ها باعث شده توانايي بانوان توانمند مغفول مانده و ديده نشود.
ضرورت حضور زنان توانمند در پست‌های مدیریتی
اخيرا وزير امور خارجه به استفاده از ظرفيت بانوان در مقام سفارت اشاره کرده که در نوع خود مي‌تواند خود خبر مسرت بخشي باشد. اين در حالي است که بارها گفته شده اگر به زنان از ابتدا فرصت داده شود تا مدارج عملي را طي کرده و در کنار آن بتوانند به تدريج در پست‌هاي مختلف وزارتخانه‌ها بالا بيايند مي‌توانند ظرفيت بهتر و بيشتري از کارآيي و کارآمدي خود نشان دهند.

مثلا اگر زنان در مراتب مديريتي وزارت امور خارجه از کارمند، کارشناس، کارشناس ارشد، مدير حوزه معاون، رئيس اداره و... به کار گرفته شوند زماني که بخواهيم براي جايگاهي مثل سفير از ظرفيت بانوان استفاده کنيم با مشکل گزينه خانم مواجه نخواهيم بود.

اين در حالي است که در چند سال اخير امکان ترقي و پيشرفت به خانم‌ها داده نمي‌شد. زماني هم که بخواهند بانويي را به سمت معاون وزير يا مديرکل منصوب کنند بدين خاطر که از قبل مدارج مديريتي پله‌پله طي نشده، معمولا اين انتصاب‌ها خيلي کم بوده و يا اصلا صورت نمي‌گيرد.

البته از سال اخير اين رويه مقداري اصلاح شده و مي‌بينيم که پيگيري‌هاي بسيار مجلس دهم و فراکسيون زنان در ارتباط با حضور خانم‌ها در مراتب مختلف مديريتي بي‌تاثير نبوده است. در اين راستا از تمام وزرايي که از نمايندگان راي اعتماد گرفتند تعهدنامه‌اي گرفته شد که در مجموعه تحت امر خود حتما سهميه 30درصدي زنان را اعمال کنند و يکي از معاونت‌هاي اصلي خود را از زنان قرار دهند که اکنون، 8 يا 9 وزارتخانه به اين کار مبادرت ورزيده‌اند.

با فشارهاي فراکسيون زنان مجلس و جامعه زنان کشور خود دولت نيز به اين سمت حرکت کرده است. با اعلام وزير امور خارجه که براي سفارت ايران در دانمارک سفير زن منصوب خواهد شد نيز روزنه اميدي براي حضور بيشتر زنان ايجاد شده است. البته آقاي ظريف به زنان مجلس گفته که گويا 2 سفير زن انتخاب خواهد کرد.

اين نشان مي‌دهد که اگر خانم‌ها نيز در مناصب مديريتي قرار گيرند مي‌توانند موفق باشند و عدالت جنسيتي در گرفتن پست‌هاي بالا رعايت مي‌شود. گرچه قانوني در اين ارتباط نداريم و فقط به خاطر اينکه سيستم از قبل به اين صورت بوده برخي تنگ نظري‌ها باعث شده توانايي بانوان توانمند مغفول مانده و ديده نشود.

اميد مي‌رود که زنان توانمند بيش از اين بتوانند در پست‌هاي مديريتي قرار گرفته و شايستگي‌هاي خود را نشان دهند. از طرف ديگر بسيار مطرح مي‌شود که چرا زنان در پست وزارت انتخاب نمي‌شوند بايد اذعان داشت که در زمان راي اعتماد به وزرا 160 امضا جمع شد که دولت از ظرفيت زنان براي پست وزارت استفاده کند، اما متاسفانه اين مهم صورت نگرفت، اما چندي بعد خانم بروجردي به رياست کتابخانه ملي و خانم احمدي‌پور براي رياست سازمان ميراث فرهنگي منصوب شدند.

اکنون نيز هنوز وزارت آموزش و پرورش و وزارت تازه تاسيس ميراث فرهنگي وجود دارند تا دولت از ظرفيت زنان براي اين وزارتخانه‌ها نيز استفاده کند. به هر صورت هنوز اميدواريم که دولت در اين 2 سال باقي مانده از ظرفيت زنان در وزارتخانه‌ها استفاده کند. البته گفته مي‌شود دولت نيز مخالفتي با اين مساله ندارد و يکي از افراد معرفي شده براي تصدي وزارت آموزش و پرورش خانم است.

* سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس

انتهای پیام/*
۴
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما