plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۳۸۲۰

عیدی برای زدودن ناهنجاری‏ها و تهدیدها

سیده فاطمه ذوالقدر
از ظرفیت و فلسفه وجودی غدیر می‌توان برای اصلاح جامعه و  محیط‌های آسیب‌دیده استفاده کرد تا فضا به خوبی مدیریت شده و از این امر معنوی در مناطقی که مشکلات و ناهنجاری‌هایی وجود دارد، به‌عنوان عاملی برای اصلاح عملی جامعه استفاده شود.
عیدی برای زدودن ناهنجاری‏ها و تهدیدها
تبیین واقعه غدیر خم نقش بسزایی در گسترش فرهنگ ولایت و پاسداری از ارزش ‏های اسلام و انقلاب دارد. واقعه غدیر یک جنبش اجتماعی است که در آن باید به یکدیگر کمک کنیم. آیا همه مردم بر فلسفه غدیر آگاهند و می‌دانند که غدیر بر چه موضوع و هدفی رهنمون است؟ باید غدیر در متن زندگی مردم باشد و تکریم غدیر در سبک زندگی ایشان بیاید. این گونه نباشد که صرفاً به برگزاری جشنی بسنده شود بی‏ آنکه چرایی و مقصد غدیر درک شود. باید این مسئله را در اذهان مردم ایجاد کرد. جهت‌گیری ائمه نیز این چنین است که آن را در متن زندگی مردم بیاورند. اگر غدیر در متن زندگی آمد، می‌ماند و تکریم می‌شود.

دینی ناجی و موجب رضایت است که با تداوم رهبری و ولایت‏،کمال و سعادت را همواره به ارمغان آورد؛ دینی که ولایت و سرپرست نداشته باشد یک دین ناقص است. روحانیون و اساتید حوزه علمیه باید پیام غدیر را به طور جامع و کامل دریافت کنند و بشناسند و به آن عمل کنند تا بتوانند این پیام مهم را به دیگران انتقال دهند. البته مساجد در اجرای برنامه‏ های مختلف در مناسبت‏ های دینی و ملی پیشگام بوده ‏اند، موضوعی که سال‏ها است در زمینه بزرگداشت دهه ولایت و امامت نیز مشاهده می‏ شود و طی سالیان اخیر به دلیل هم ‏افزایی بیشتر میان دستگاه‏ ها تقویت شده است.

غدیر، حادثه‌ای صرفاً تاریخی نیست؛ نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت و ولایت خبر می‌دهد. بی‏شک، آموزه‏ ها و درس‏ های غدیر برای جامعه بشری کاربرد گسترده‏ ای دارد. یکی از این آموزه ‏ها گزینش بهترین‌‏ها برای تصدی امر است. از ظرفیت و فلسفه وجودی غدیر می‌توان برای اصلاح جامعه و  محیط‌های آسیب‌دیده استفاده کرد تا فضا به خوبی مدیریت شده و از این امر معنوی در مناطقی که مشکلات و ناهنجاری‌هایی وجود دارد، به‌عنوان عاملی برای اصلاح عملی جامعه استفاده شود.

اهمیت ولایت و امامت باید به خوبی در جامعه بیان شود و دهه ولایت فرصتی ارزنده برای تبیین جایگاه ولایت و وحدت در جهان اسلام است. تبیین واقعه غدیر به‏ عنوان زیر بنای فرهنگ غنی اسلامی برای نسل جوان و آینده‏ ساز بسیار ضروری است.

در این واقعه آنچه بیش از هر چیز نمایان است، مسئولیت‏ پذیری است که آدمی را شگفت‏ زده می کند؛ تعهد و مسئولیتی که در هدایت و تعالی مردم و زدودن ناهنجاری‏‏ ها و تهدید‏ها از جامعه‏ مشاهده می‏ شود‏، بی‏‏ نظیر است. میزان مسئولیت‏ پذیری در سبک زندگی و مدیریت نبی مکرم و نخستین جانشین ایشان، آنچنان مبرز است که همواره مورد اعتماد و اطمینان خاطر مردم و مورد رشک و بدخواهی و فتنه‏ انگیزی دشمنان و منفعت ‏طلبان بوده است. لذا، الگویی بی‏ نظیر و راستین برای جامعه اسلامی‏ مان وجود دارد که با تمسک و توسل به آن می‏ توان مسیر رشد و توسعه را برای دارا بودن جامعه ‏‏ای عاری از هرگونه فساد، هموار کرد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ابتکار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما