plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
کد مطلب : ۳۴۸۸

بازار با تکیه بر روش‌های نوین کنترل می‌شود

محسن بهرامی ارض اقدس*
با استفاده از روش‌های نوین مانند استارتاپ‌ها و دیجیتال می‌توان عرضه و تقاضای کالاها را رصد و کنترل کرد و این اتفاق مهمی است که بازار به آن نیاز دارد.
بازار با تکیه بر روش‌های نوین کنترل می‌شود
اساساً تجربه سال‌های اخیر نشان داد که با اتکا به روش‌های سنتی، بازرسی و نظارت کارآمد نیست و نمی‌توان جوابگوی نیازهای فعلی اقتصاد بود. بدین جهت در قالب و شیوه‌های جدید بایستی نظارت بر بازار و تأمین کالا را دنبال کرد. یکی از بخش‌های مؤثر و قابل اعتماد در این زمینه شبکه‌های کارآمد نوین چون استارتاپ‌ها و نظارت‌های دیجیتال است.
حرکت به سمت استارتاپ‌ها و استفاده از ظرفیت آنها اجتناب ناپذیر است چرا که با روش‌های سنتی و قدیمی امکان کنترل و بازرسی از بازار با گستردگی موجود فراهم نمی‌شود. بازار از هر حیث چون تولید، تأمین و نظارت را نمی‌توان با روش‌های قدیمی اداره کرد. این گفته گویای آن است که باید به سمت نوسازی ابزارهای نظارتی و کنترلی با استفاده از روش‌های دیجیتالی رفت.
نکته دیگری که در راستای تنظیم بازار اهمیت بسزایی دارد اتصال به بانک‌های اطلاعاتی تولید کالا و واردات محصولات مختلف است. اگر در قالب یک سامانه و یا ظرفیت دیجیتالی که در کشور وجود دارد بتوان مراحل مختلف واردات و تولید کالا چون نگهداری، انبارداری، حمل و نقل، توزیع به عمده‌فروش‌ها، توزیع مویرگی و... را رصد کرد بازار روی آرامش به خود می‌گیرد.
با این فرآیند دیگر شاهد کمبود کالا در بازار نخواهیم بود و از طرفی موجودی انبارها شفاف خواهد بود. حتی این امکان برای کشور فراهم خواهد شد که اگر در منطقه‌ای یا استانی انباشتگی کالا وجود دارد آن را به مناطقی که نیاز دارند سوق دهیم. به این صورت شاهد آن نخواهیم بود که در شهری مازاد یک کالا باشد و در شهر دیگر کمبود آن. این امر نحوه توزیع کالا را مشخص می‌کند.استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی و استارتاپی برای کنترل بازار کافی نیست. اطلاع‌رسانی آنلاین قیمت کالاها در قالب کف و سقف نمی‌تواند راهگشای بازار باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنم که دولت تمام تلاش خود را برای متعادل کردن قیمت‌ها و سپردن بازار به بخش خصوصی با هدف ایجاد رقابت واقعی بین تولید کنندگان انجام دهد. دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری کالاها فاصله بگیرد و اجازه دهد بازار تعیین کننده قیمت‌ها باشد. در این صورت کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان می‌رسد چرا که تولید در بازار رقابتی شکل گرفته است.
استفاده از استارتاپ‌ها و ابزار دیجیتال اتفاق خوبی است که ازسوی دولت روحانی آغاز شده اما این امر با تأخیر در حال انجام است. در این شرایط کنترل قیمت‌ها بسیار سخت است. در این مدت به غیر از کالاهایی که از قیمت ارز تأثیر پذیرفتند و گران شدند، کالاهایی که به قیمت ارز هم ارتباطی نداشتند گران شدند. حال برگشت قیمت آنها بسیار سخت است. لذا استفاده از توان استارتاپ‌ها باید خیلی زودتر آغاز می‌شد. از این‌رو دولت باید توان خود را بگذارد که قیمت‌هایی را که بی‌دلیل گران شدند برگرداند.
40 روز پیش قیمت مرغ کاهشی بود و مرغداران از کاهش فروش و قیمت گلایه داشتند، در آن زمان پیشنهاد کردیم که مرغ‌های موجود از تولیدکنندگان خریداری شود تا در زمان افزایش مصرف بتوان ذخیره دولت را وارد بازار کرد، ولی این اتفاق رخ نداد و قیمت مرغ مسیر افزایشی به خود گرفت و حتی در استان‌های جنوبی قیمت مرغ به 20 هزار تومان رسید. اگر آن زمان مرغ خریداری شده بود ضمن حمایت از تولید، قیمت‌ها کنترل می‌شد.
در نتیجه باید گفت با استفاده از روش‌های نوین مانند استارتاپ‌ها و دیجیتال می‌توان عرضه و تقاضای کالاها را رصد و کنترل کرد و این اتفاق مهمی است که بازار به آن نیاز دارد. کنترل و نظارت بر بازار به غیر از استفاده از توان استارتاپی‌ها نیازمند بخش‌های دیگر است که در کنار روش‌های نوین به موفقیت می‌رسد. از این‌رو دولت باید سه محورشامل حمایت از تولید، دخالت بموقع در بازار (از طریق خرید مازاد تولید و ذخیره تا زمان عرضه) و واگذاری امور به بخش خصوصی (هماهنگی عرضه و تقاضا در بازار رقابتی) را دنبال کند.
*دبیر سابق ستاد تنظیم بازار
انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما