plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
کد مطلب : ۳۴۸۵

ترامپ، فرمانده کل نژادپرستان

مشکل اصلی جامعه آمریکا اینست که می‌خواهد فقدان اخلاق و روابط مبتنی بر فرهنگ و رعایت حقوق دیگران را با توزیع و نگهداری اسلحه و دفاع شخصی از حقوق و حدود خود جبران کند.
ترامپ، فرمانده کل نژادپرستان
به گزارش ایصال نیوز، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت: به فاصله 4 ساعت، دو نفر در آمریکا طی دو حادثه جداگانه تیراندازی، حداقل 30 نفر را به قتل رساندند و 60 نفر دیگر را به‌شدت مجروح کردند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است. یکی از تیراندازان با تشریح دیدگاه نژادپرستانه خود در فضای مجازی از تصمیم خود برای قتل‌عام رنگین‌پوستان مهاجر از آمریکای لاتین سخن به میان آورده است.

در همین فاصله کوتاه زمانی، اغلب سیاستمداران، صاحبنظران و رسانه‌های آمریکائی انگشت اتهام را به سوی ترامپ نشانه‌گیری کرده‌اند که با مواضع و عملکرد نژادپرستانه‌اش، علیه مسلمانان، رنگین‌پوستان و مهاجرین دست به نفرت‌پراکنی زده و مسئول مستقیم تمامی حرکات اخیر با منشا نژادپرستی محسوب می‌شود.

اگر تا دیروز فقط رقبای سیاسی ترامپ در حزب دمکرات علیه ترامپ موضع می‌گرفتند، اکنون برخی از هم‌حزبی‌های ترامپ هم علیه او سخن می‌گویند و ایجاد نفرت علیه دیگران را مغایر منافع ملی آمریکا معرفی می‌کنند. نژادپرستی در آمریکا ریشه در تاریخ این کشور دارد و موضوع تازه‌ای نیست که ترامپ را مبتکر و عامل آن معرفی کنند ولی نباید از نظر دور داشت که ترامپ و دستیارانش به‌وضوح در تشدید مظاهر نژادپرستی، نقش کلیدی و اثرگذاری دارند.

حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ هم، ارکان حاکمیت آمریکا ازجمله پلیس و نظام قضائی در بسیاری از موارد عملکردی نژادپرستانه داشته‌اند. بیش از 70 درصد زندانیان آمریکا را رنگین‌پوستان و مهاجرین تشکیل می‌دهند. بخش اعظم قربانیان تیراندازی‌های پلیس هم از رنگین‌پوستان هستند. بعلاوه نظام قضائی آمریکا هم علیرغم ادعاهای همیشگی و نمایش‌های رسانه‌ای، عموماً رنگین‌پوستان را «شهروندان درجه دو» تلقی می‌کند و در بسیاری از موارد به تبرئه سفیدپوستان مجرم و یا مجازات خفیف آنها رای می‌دهد. اما چرا ترامپ اکنون به نژادپرستی متهم شده است؟

پاسخ این سوال را باتوجه به کارنامه سیاه ترامپ در موضع‌گیری‌های خصمانه‌اش علیه مسلمانان، رنگین‌پوستان و مهاجرین، بهتر می‌توان ارائه کرد. به‌ویژه آنکه ترامپ، عموماً و به تکرار، مسلمانان را تروریست معرفی کرده و با تلاش برای احداث دیوار بین مکزیک و آمریکا، تعمداً به نفرت‌پراکنی علیه مهاجرین پرداخته است. سفیر سابق انگلیس در آمریکا در گزارش جنجالی خود به لندن درباره ترامپ و عملکردش تصریح کرده است که ریشه بسیاری از مخالفت‌های ترامپ علیه سیاست‌های اوباما، لجبازی و کینه و نفرت نژادپرستانه علیه وی بوده است. این، اعتراف یک مقام انگلیسی متحد آمریکا درباره خوی نژادپرستانه ترامپ است.

کمپانی‌های پرنفوذ اسلحه‌سازی و لابی‌های پرتعداد حامی سازندگان و فروشندگان اسلحه از متحدان اصلی ترامپ در مقطع کنونی محسوب می‌شوند که مانع قانونمند ساختن تجارت اسلحه و به‌ویژه توزیع و فروش و نگهداری سلاح در آمریکا هستند. همواره ادعا شده است که نگهداری و حمل سلاح با هدف حذف امنیت اشخاص و خانواده‌ها صورت می‌گیرد ولی این ادعا باتوجه به انبوه قربانیان حوادث تیراندازی و اینکه هیچکدام از آنها در مدرسه، دانشگاه، مراکز تفریحی و در فضای مجازی مسلح نبوده‌اند که با عاملین تیراندازی مقابله کنند، می‌توان به نتیجه رسید که حتی نگهداری سلاح نیز نمی‌تواند امنیت شخص و جامعه را حفظ و تضمین کند، چرا که این حوادث خونین هم در یک جامعه به‌شدت مسلح صورت می‌گیرد.

طرفداران آزادی اسلحه و کمپانی‌های اسلحه‌سازی و لابی‌های مرتبط می‌گویند خلع سلاح و حتی قانونمند کردن توزیع و فروش اسلحه باعث ایجاد «خلا امنیتی» می‌شود و مخاطرات بیشتری را به همراه دارد. مشکل اصلی جامعه آمریکا اینست که می‌خواهد فقدان اخلاق و روابط مبتنی بر فرهنگ و رعایت حقوق دیگران را با توزیع و نگهداری اسلحه و دفاع شخصی از حقوق و حدود خود جبران کند و با چشم‌پوشی نسبت به این فجایع خونین و پرتکرار، مخاطرات توزیع بی‌حد و مرز اسلحه را به‌کلی نادیده می‌گیرد و همواره آن را توجیه می‌کند.

ترامپ با آگاهی از فشارهای فزاینده سیاسی – اجتماعی ناشی از حوادث اخیر پیشدستی کرده و با خانواده قربانیان کشتارهای اخیر همدردی کرده ولی واکنش‌ها به‌شدت به زیان وی بوده است. این نکته به‌ویژه با شکل‌گیری فضای تبلیغات انتخاباتی، ترامپ را به «شریک جرم قاتلان» و حتی «فرمانده کل نژادپرستان» تبدیل نموده است. علیرغم وجود چنین فضای پرالتهابی علیه آزادی اسلحه، کاملاً بعید به‌نظر می‌رسد که ترامپ از حمایت کمپانی‌های اسلحه‌سازی و توزیع و نگهداری اسلحه دست بردارد زیرا نگران است مبادا حمایت‌ آنها در انتخابات آینده ریاست جمهوری را از دست بدهد.

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما