plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۳۴۱۱

تقویت پول ملی راهکار اصلی حذف صفرها

هادی حق شناس*
شرط اینکه اقتصاد ایران شاخص‌های یک رقمی را تجربه کند این است که در قدم اول، یک اصلاحات ساختاری در بازار پول انجام بشود. یعنی بانک‌ها کارآمد بشود و مهم ترین وظیفه بانک مرکزی که تقویت پول ملی است، تحقق پیدا کند.
تقویت پول ملی راهکار اصلی حذف صفرها
شاید بتوان حذف چهار صفر را اینطور تعبیر کرد که هر یک صفر تورم تجمیعی یک دهه اقتصاد ایران بود. به عبارت ساده تر، تورم چهاردهه گذشته در قالب چهار صفر به صورت شکلی از اقتصاد ایران حذف شد. اگر شاخص‌های پولی ایران در چهار دهه گذشته مثل چهار دهه آینده تکرار بشود، طبیعتا چهار دهه بعد باز مجبور خواهیم شد که چهار صفر پول را حذف بکنیم.

بنابراین حذف چهار صفر یک راهکار یا یک تغییر ساختار در بازار پول نیست. بیشتر موضوع شکلی است و به عبارت دیگر حذف این چهار صفر هیچ تاثیری در بخش واقعی اقتصاد ندارد و بخش واقعی اقتصاد یعنی نرخ تورم یا نرخ رشد اقتصادی متاثر از این چهار صفر نخواهد بود.

به‌خصوص اینکه ما وقتی تورم حدود 40 درصد را در حال تجربه کردن هستیم، یک نکته کلیدی ممکن است در اینجا لحاظ بشود، و آن اینکه به عنوان مثال مردم منبعد می‌گویند که درآمدشان دو میلیون تومان است اما هزینه آنها دوبرابر آن است. یعنی مفهوم ساده آن این است که این واحد تومان در بخش درآمدی کمتر خودش را نشان می‌دهد و به لحاظ روانی در بخش هزینه بزرگنمایی خواهد شد.

ین حذف چهار صفر را بیشتر باید شکلی دید و حل یک معضل یا یک مشکل یا یک مسأله اقتصاد نخواهد بود. همچنان با تورم دورقمی درگیرهستیم، همچنان با رشد اقتصادی پایین درگیر هستیم و همچنان رشد نقدینگی بالای 20 درصد یک مسأله برای اقتصاد ایران است.

مفهوم این نکات که گفته شد، این است که دولت باید به سراغ اصلاحات بنیادی در اقتصاد ایران برود و یکی از آن اصلاحات بنیادی همین یکسان سازی نرخ ارز می‌تواند باشد یا واقعی سازی نرخ بهره می‌تواند باشد. یا کاهش مطالبات معوقه بانک‌ها می‌تواند باشد یا انجام تکالیف انباشته شده بانک‌ها می‌تواند باشد. یا خصوصی‌سازی به معنی واقعی که دستور رئیس جمهور است، این موارد می‌تواند جزو اصلاحات ساختاری بازار پول و بازار کالا و اقتصاد ایران باشد.

درحقیقت اثباتا یا نفیا امروز تاثیر نخواهد داشت اما اگر نرخ تورم همین 40 درصدی که تا پایان تیرماه داشتیم اگر در سال آینده یا سال بعد تکرار بشود، حتما یک تومان می‌تواند یک و نیم تومان بشود. یعنی نکته این است که ام الفساد اقتصاد، تورم‌های دورقمی است.

اگر تورم یک رقمی بشود، تحول بزرگی در اقتصاد ایران خواهد افتاد. در غیر اینصورت ممکن است یک دهه دیگر یک صفر دیگر به پول برگردد. شرط اینکه اقتصاد ایران شاخص‌های یک رقمی را تجربه کند این است که در قدم اول، یک اصلاحات ساختاری در بازار پول انجام بشود. یعنی بانک‌ها کارآمد بشود و مهم ترین وظیفه بانک مرکزی که تقویت پول ملی است، تحقق پیدا کند.

*استاندار گلستان

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما