plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
کد مطلب : ۳۲۶۱
بوریس جانسون کیست

نوۀ کمال بیک عثمانی بر مسند نخست وزیری بریتانیا

روزنامه نگاری که قدم در وادی سیاست نهاد
بوریس جانسون در ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی در محله منهتن در شهر نیویو‌رک (آمریکا) به‌دنیا آمد همراه خانواده به انگلیس مهاجرت کرد و بدین ترتیب دارای دو تابعیت آمریکایی و بریتانیایی بود. مادر جانسون از خاندان یهودیان روسی است که به آمریکا مهاجرت کرده بودند و جد پدری او «علی کمال بیگ» یک مسلمان ترک‌تبار و وزیر دولت عثمانی بود. علی کمال بیک با اسم حقیقی علی رضا نویسنده و شاعری بود که قبل از ترور شدن مدتی وزیر دولت عثمانی بود.
نوۀ کمال بیک عثمانی بر مسند نخست وزیری بریتانیا
به گزارش ایصال نیوز الجزیرة در یاداشتی پیرامون تبار بوریس جانسون نوشت: اگر چه او اصل و نسب عثمانی دارد و جد او ترک تبار است اما این اصل و ریشه عثمانی او چیزی نیست که او را به این مقام در بریتانیا هدایت کرده باشد. البته سخن روز، همین اصل و نسب اوست! این سیاستمدار 55 ساله نوه یک خانواده عثمانی است که نقش سیاسی مهمی در موقعیتهای مختلف در دولت عثمانی داشته است.
بوریس جانسون، کسی که امروز نخست وزیر جدید بریتانیا است، متولد سال 1964 میلادی یعنی 44 سال پس از فروپاشی خلافت عثمانی و پایان حکمرانی ترک ها، که میلیون ها کیلومتر مربع از شرق و غرب را دربر می گرفت و صدها ملیت و اقوام مردم را به هم پیوند می داد، است. اگرچه برای قرن ها، رابطه بین پادشاهی انگلیس و خلافت عثمانی بسیار آشفته بود، اما در حال حاضر دو کشور، گذشته را فقط در خاطرات خود دارند و نسل مهاجر امروزی آنان در جستجوی حلقه وصل و همزیستی با یکدیگر برای ایجاد پلی بین شرق و غرب هستند.
اصل و نسب جانسون به ترکیه عثمانی بر می گردد اما وطن و محل رشد سیاسی و اجتماعی او بریتانیاست. او اکنون نخست وزیر بریتانیاست و یکی از موضوعات مهمی که باید برای حل آن تلاش کند، حل و فصل رابطه مسلمین و مهاجران در جامعه بریتانیاست. جانسون دو برگ برنده در این زمینه دارد: یکی اینکه او نوه مرد مسلمانی است که در گذشته وزیر کشور دولت عثمانی (سال ۱۹۱۹) بوده است، همان سرزمینی که روزگاری مرکز توجه مسلمانان و دفاع از حریم و نمادهای اسلامی بوده است. و دوم اینکه او فرزند کسی است که از قلمرو عثمانی به امریکا مهاجرت کرده و سپس دوباره از آمریکا به انگلیس مهاجرت کرده است. پس برای او انگلستان پیوند دهنده شرق و غرب است.
مدتی پس از مهاجرت خانواده به آمریکا، بوریس جانسون در نیویورک به دنیا آمد و مدتی بعد، همراه پدر و مادرش به بریتانیا مهاجرت کرد تا مرحله دیگری از زندگی را آغاز کند. بوریس در بریتانیا شروع به تحصیل تاریخ و متون ادبیات کلاسیک نمود و چندی نگذشت که در رشته متون ادبیات انگلیس به درجه ممتاز رسید و همین برای کسب ملیت بریتانیایی او کافی بود. با موفقیت در تحصیل، جانسون اکنون از یک ترک تبار عثمانی و از یک مهاجر به یک شهروند بریتانیایی کامل تبدیل شده بود.
او در اتحادیه های دانشجویی فعالیت می کرد و خیلی زود در 20 سالگی یعنی در سال 1984 رئیس اتحادیه دانشجویان شد و شروع به فعالیتهای روزنامه نگاری، خبرنگاری و نویسندگی کرد. از دریچه فعالیت مطبوعاتی به عالم سیاست راه یافت و خیلی زود بعنوان نماینده مجلس وارد پارلمان انگلیس شد. پس از آن به وزارت امور خارجه راه یافت و در دولت «ترزا می»  وزیر امور خارجه شد. بوریس جانسون، اکنون نخست وزیر بریتانیاست و بشدت به دنبال همگرایی و اتحاد اقوام و مذاهب در بریتانیا با شعار خروج از اتحادیه اروپاست.
او همان رویاهایی را در سر دارد که جدّ او «علی کمال بیگ»در دولت عثمانی داشت. جدّش از فعالیت مطبوعاتی شروع کرد و به سیاست و وزارت رسید. این صفات از جدش «علی کمال بیگ» به پدرش «استنلی جانسون» رسید. زیرا استنلی نیز در سالهای 1979 تا 1984 مدتی نماینده مجلس بریتانیا بود. و در نهایت این خصوصیات به نوه کمال بیگ یعنی «بوریس جانسون» هم رسید.
انتهای پیام/*
۰
مترجم : احمد امینی
مرجع : الجزیره
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما