کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترامپ اروپا دست در دست ترامپ امریکا

تحول در روابط بین الملل، ارمغان همگرایی «ترامپ،جانسون»

احمد امینی*

1 مرداد 1398 ساعت 19:05

به چهرۀ هر یک از این دو که نگاه کنیم، هر دو تقریباً پف کرده، با موهای بور هستند. شاید یکی از جالب‌ترین و البته مغفول مانده ترین نکته ها هم این است که بوریس جانسون نویسنده رُمانی است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده، شرح داستان یک نماینده مجلس انگلیس است، نماینده‌ای با موهای آشفته و دوچرخه سوار به نام «راجر بارلو» که تلاش می‌کند نقشه یک گروه تروریستی برای حمله به رئیس جمهوری آمریکا که مشغول سخنرانی در پارلمان است را بگیرد!


چنانچه از قبل هم پیش بینی می‌شد و نظرسنجی ها هم همین پیش بینی را تائید می کرد، بوریس جانسون توانست جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس را در آخرین مرحله از انتخابات درون حزبی «حزب محافظه کار» شکست دهد و نخست وزیر بریتانیا شود.
جانسون فردا پس از دیدار با ملکه الیزابت دوم، مأمور تشکیل کابینه خواهد شد و اولین سخنرانی خود در سمت نخست وزیری را با ارائۀ مهمترین برنامه هایش برای مردم بریتانیا ایراد خواهد کرد.

**شخصیت شناسی بوریس جانسون**
وزیر خارجه اسبق و شهردار پیشین لندن که روز سه شنبه به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر تازه بریتانیا انتخاب شد، شخصیت جنجالی و غیر قابل پیش بینی مانند شخصیت ترامپ دارد.
شاید یکی از جالب‌ترین و البته مغفول مانده ترین دانسته‌ها در مورد بوریس جانسون این باشد که او نویسنده رمانی است که درسال ۲۰۰۴ منتشر شده، شرح داستان یک نماینده مجلس انگلیس است، نماینده‌ای با موهای آشفته و دوچرخه سوار به نام «راجر بارلو» که تلاش می‌کند نقشه یک گروه تروریستی برای حمله به رئیس جمهوری آمریکا که مشغول سخنرانی در پارلمان است را بگیرد!
بوریس جانسون فردی است به ظاهر شوخ، بذله‌گو ،بی پروا و برخلاف دیگر سیاستمداران انگلیس از جمله دیوید کامرون، بسیار کم توجه به ظاهر و تشریفات.
جانسون زمانی که شهردار لندن بود زیاد با دوچرخه به سر کار می‌رفت. گاهی ادای دلقک ها را در می آورد. اکنون نیز همچنان خود را خاکی  و مردمی وانمود می‌کند و چون خودش روزنامه نگار است، خوب از پس خبرنگارها بر می‌آید، چه با شوخی و چه با جدی!
به دلیل سابقه روزنامه نگاری و رمان نویسی اش عاشق انتشار تصاویر مردمی و طنز از خودش است، هر چند که می خواهد در صدر خبرها باشد اما شوخ طبعی را به همه چیز ترجیح می دهد.
او شخصیتی کاریزماتیک دارد، با اندک جلوه‌ای سلبریتی گونه و عامه پسند که مردم او را به اسم کوچک «بوریس» خطاب می‌کنند.
با این حال در پس این ظاهر، شخصیتی بس جاه طلب و عظمت طلب وجود دارد، به همین دلیل او را شخصیتی پر چرخش می‌دانند که برای موفقیت می‌تواند به ناگهان همه اصول را زیر پا بگذارد. نوع مخالفت اولیه و چرخش و حمایت آتشین از برگزیت در اتحادیه اروپا نمونه عینی این شخصیت است.
مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا معتقدند که "بوریس جانسون" شهردار پیشین لندن و یکی از حامیان خروج، از افراد کلیدی در ترغیب شهروندان بریتانیایی به رای دادن علیه ماندن در اتحادیه اروپا بوده است. آنان از او به عنوان "ترامپ بریتانیا" یاد می کنند و معتقدند که مواضعش مشابه نامزد جمهوری‌خواهان در امریکا است.

**اشتراکات شخصیتی ترامپ، جانسون**
از سوی دیگر دونالد ترامپ جزو معدود سیاستمداران امریکایی بود که از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا استقبال کرد.
اما براستی چه شباهت‌هایی میان جانسون و ترامپ وجود دارد؟
برخی می‌گویند که شباهت های زیادی میان این دو سیاستمدار چه در رفتار ظاهری و شخصی و چه در رفتار سیاسی وجود دارد گرچه طبیعتا تفاوتهایی نیز در روش ها دارند.
به چهره هر یک از این دو که نگاه کنیم، هر دو تقریبا پف کرده، با موهای بور هستند. همچنین  ترامپ و جانسون هر دو در لودگی و بیان اظهارات توهین آمیز نزدیک به یکدیگر هستند. حتی در تحقیر کردن و اهانت کردن در قالب طنز و شوخی تبحر ویژه دارند و براحتی در جلو دوربین ها و خبرنگاران افکار خود را عرضه می‌کنند و البته از آستانه تحمل شوخی خوبی هم برخوردارند!
هم ترامپ و هم جانسون مکرر به رسانه ها تاخته اند و بارها گفته اند که رسانه ها و نشریات آمریکایی و بریتانیایی نقل قول های ساختگی و جعلی را منتشر می کنند.

**همگرایی ترامپ، جانسون** 
از نقطه نظر سیاسی هم هر دو  ملی گرا هستند و هر دو طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این درحالی ست که علنا بر همگرایی آمریکا و انگلیس در مسائل جهانی تاکید دارند. هر دو مخالف "نفوذ خارجی" هستند و هر دو از قدرت و حاکمیت ملی سخن می گویند. ترامپ مخالف سیطره اقتصادی چین و نفوذ مهاجران لاتین تبار است، جانسون هم مخالف سیطره و نفوذ و مداخله کشورهای عضو اتحادیه اروپا در امور داخلی برتیانیا است.

**غلبه تجربه زیستۀ سیاسی جانسون بر ترامپ**
البته بوریس جانسون نخست وزیر تازه و رهبر جدید حزب محافظه کار، برخلاف ترامپ که هیچ گونه سابقه اجرایی و سیاسی نداشته است، هم تجربه شهرداری لندن را دارد و هم چندین دوره در پارلمان بریتانیا عضویت داشته است. او قبل از رسیدن به پست نخست وزیری، وزیر امورخارجه هم بوده است. یقینا این یک مزیت و تفاوت بزرگ میان این دو چهره جنجالی است.

**تبعات همگرایی ترامپ جانسون**
گذشت زمان و نحوه رفتار آنان در مسائل مهم جهانی، عیارشان را مشخص خواهد زد. عجالتاً پیش بینی می‌شود همگرایی سیاسی ترامپ، جانسون در مسائل مربوط به ایران بویژه برجام ، چالش های بیشتری را پیش روی دستگاه دیپلماسی کشور قرار خواهد داد، در حوزه منطقه ای و جهانی نیز در کوتاه مدّت، به نظر می رسد تنش ها بیشتر خواهد شد و امریکا و انگلیس در راستای احیای ابرقدرتی خود در جهان و بر جهان، تحول ساختار شکنانه در قواعد، قوانین و روابط بین الملل را در دستور کار قرار خواهند داد.  

انتهای پیام/*

*روزنامه نگار - عضو شورای سردبیری ایصال 


کد مطلب: 3128

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/3128/تحول-روابط-بین-الملل-ارمغان-همگرایی-ترامپ-جانسون

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir