plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۲۸۱۰

رشد ۲/۵ برابری «اقتصاد دیجیتال»

رسول سراییان*
از دلایل مهمی که موجب شده اقتصاد دیجیتال با این شیب رشد در اقتصاد جهانی جا باز کند بهره‌مندی حداکثری از فناوری اطلاعات به‌عنوان توانمندسازی قوی و حتی پیشران و بهره‌مندی و استفاده از الگوهای اشتراکی بر این بستر است. این الگو بزرگ‌ترین پیشران استفاده حداکثری از منابع و سرمایه‌گذاری‌هاست.
رشد ۲/۵ برابری «اقتصاد دیجیتال»
امروزه کمتر کشوری را در جهان می‌توان پیدا کرد که تحول و اقتصاد دیجیتال جزو سه اولویت راهبردی آن‌ها نباشد. نگاهی به اعداد و ارقام در این خصوص می‌تواند نقش و جایگاه این اولویت را  در آینده کشورها به‌خوبی نشان دهد. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ آکسفورد اکونومیست سهم اقتصاد دیجیتال با  نرخ رشد 2.5 برابری نسبت به اقتصاد سنتی  در سال ۲۰۱۶ به ۱۶ درصد اقتصاد جهان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این سهم در سال ۲۰۲۵ به 24.3 درصد که معادل ۲۳ هزار میلیارد دلار برسد.

از مهم‌ترین دلایل این نرخ رشد تأثیرات گسترده و نفوذ روزافزون فناوری اطلاعات و دیجیتالایز شدن صنایع مختلف  و نرخ بازگشت سرمایه 6.7 برابری اقتصاد دیجیتال نسبت به اقتصاد سنتی است که موجب شده سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای سرمایه‌گذاران جذاب کند.

با توجه به اهمیت و جایگاه موضوع، بسیاری از کشورها نسبت به تدوین سند تحول و اقتصاد دیجیتال خود اقدام کرده و اهداف روشن و مشخصی برای دوره‌های زمانی ۳ تا ۵ ساله تدوین کرده‌اند. مهم‌ترین شاخصی که برای نشان دادن وضعیت و جایگاه کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرد سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد هر کشور است که امیدواریم این اسناد برای کشور نیز هر چه زودتر تهیه و رسماً اعلام شود.

از دلایل مهمی که موجب شده اقتصاد دیجیتال با این شیب رشد در اقتصاد جهانی جا باز کند بهره‌مندی حداکثری از فناوری اطلاعات به‌عنوان توانمندسازی قوی و حتی پیشران و بهره‌مندی و استفاده از الگوهای اشتراکی بر این بستر است. این الگو بزرگ‌ترین پیشران استفاده حداکثری از منابع و سرمایه‌گذاری‌هاست. با استفاده از این الگو و ایجاد پلتفرم‌های اشتراکی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌طور هم‌زمان هر شرکت و در هر نقطه از کشور و یا حتی جهان می‌توان به تولید و عرضه کالا و خدمات خود اقدام کند.

از مهم‌ترین کارکردهای دیگر این رویکرد سرعت در دسترسی به نیازمندی‌ها و زیرساخت‌های تولید کالا و خدمات در اقتصاد دیجیتال است. به‌عبارت‌دیگر در این رویکرد زیرساخت‌های موردنیاز یک‌بار برای ظرفیت قابل‌توجهی از نیازها ایجاد می‌شود و پس‌ازآن کسب‌وکارها به‌سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیازهای خود را از این طریق مرتفع می‌کنند. برای مثال می‌توان اتصال به زیرساخت‌های اپراتورهای مخابراتی، سامانه‌های احراز هویت فردی، مکانی و کسب‌وکار و ... اشاره کرد.

بخش دیگری از کارکردهای اقتصاد اشتراکی و پلتفرم‌های آن رفع موانع و تسهیل در تعاملات با حاکمیت و موضوعات مبتلابه کسب‌وکارها مانند مالیات، بیمه تأمین اجتماعی، قانون کار و ... است. بهره‌گیری از این رویکرد و پلتفرم‌های آن نه‌تنها باعث توسعه فرایندهای استاندارد و مشابه برای متقاضیان خواهد شد بلکه نقش تعیین‌کننده‌ای در صرفه‌جویی منابع و نیروی شرکت‌ها و به‌ویژه کسب‌وکارهای نوپا شده و باعث خواهد شد توجه و تمرکز آن‌ها بر روی خلاقیت، نوآوری و توسعه محصول خود باشد.

در همین راستا و با توجه به چالش‌هایی که در حوزه کسب‌وکارهای نوپا وجود داشت و همچنین مسئله اشتغال که از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است سامانه نوآفرین باهدف بهره‌مندی از زیرساخت‌های اشتراکی، ایجاد پنجره واحد، تسهیل و تسریع در انجام امور و فرایندهای موردنیاز کسب‌وکارهای نوپا با همکاری مشترک سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که مبتنی بر آیین‌نامه مصوب اخیر هیئت‌وزیران است ایجاد و به مرحله بهره‌برداری رسید.

بدون تردید این اقدام آغاز راهی طولانی و پر چالش خواهد بود که نیازمند اصلاح و تکمیل در مسیر بهره‌برداری با استفاده از نظرات تمامی ذینفعان و بهره‌برداران خواهد بود.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور معتقد است این سامانه می‌تواند به‌عنوان حلقه اتصال شرکت‌های نوپا با شرکت‌های بالغ عضو سازمان شده و مسیر رشد، توسعه، جذب سرمایه این شرکت‌ها را با سرعت قابل‌توجهی بهبود بخشد.

*دبیر کل سازمان نظام صنفی یارانه‌ای

انتهای پیام/*
۱
مرجع : شرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما