plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
کد مطلب : ۲۷۰۴

ضرورت احترام برابر و متقابل در مذاکرات تجاری چین و امریکا

 چانگ هوآ*
دولت چین به مذاکرات بر اساس برابری، برد- برد و صداقت پایبند خواهد بود. جناب آقای شی جین پینگ بر این تأکید کردند که روابط چین و امریکا را بر مبنای هماهنگی، همکاری و ثبات به پیش ببرند.
ضرورت احترام برابر و متقابل در مذاکرات تجاری چین و امریکا
در روز 29 ژوئن، جناب آقای شی جین پینگ رئیس‌جمهوری محترم خلق چین و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا در شهر اوزاکا درژاپن دیدار کردند و سران دو کشور به از سر‌گیری مذاکرات تجاری براساس برابری و احترام متقابل و همچنین عدم اعمال تعرفه بیشتر روی کالاهای چینی از طرف امریکا تأکید کردند. متوجه شدم که این موضوع مورد توجه خاص رسانه‌ها و افکار عمومی ایران قرار گرفت، لذا اینجانب مایلم برای دوستان ایرانی توضیحاتی ارائه کنم:
از سرگیری مذاکرات تجاری چین و امریکا در راستای منافع دو طرف و انتظارات جهان است. دولت کنونی امریکا بعد از روی کار آمدنش به بهانه کسری تجاری و مالکیت معنوی و غیره، با ابزار تعرفه، جنگ تجاری با چین را برانگیخت و چین را مجبور کرد جهت حفظ مصلحت ملت خود مقابله کند. نزاع تجاری دو کشور که توسط امریکا تحریک شده، سبب کاهش حجم تجارت دو جانبه، افزایش هزینه شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان شده و بر رشد اقتصاد دو کشور تأثیرات منفی گذاشته است. اقدامات امریکا ضمناً به قواعد تجاری چند جانبه و نظام اقتصادی بین‌المللی زیان وارد کرده و اعتماد بازار را کاهش داده و همچنین چالش‌های زیادی را برای تجارت بین‌المللی و رشد اقتصاد دنیا ایجاد کرده است. قبل از برگزاری نشست گروه بیست در اوزاکا، قدرت‌های اقتصادی از جمله اتحادیه اروپا، سازمان تجارت جهانی و ژاپن به‌عنوان میزبان خواستار کاهش تنش تجاری چین و امریکا شدند. پس از آنکه سران دو کشور دیدار کردند و به توافق رسیدند، افکار عمومی دنیا، دیدار مذکور را مثبت ارزیابی کرد و اوضاع بازار سرمایه بین‌المللی که قبلاً زیر سایه جنگ تجاری قرار داشت، بهبود یافت. این نشان می‌دهد همکاری چین و امریکا به نفع یکدیگر و درگیری آنها منجر به آسیب دیدن دو طرف است. به جای مقابله، گفت‌و‌گو تنها راه حل اختلافات و گزینه صحیح است و مورد حمایت ملت دو کشور و جامعه بین‌المللی قرار می‌گیرد.
مذاکرات تجاری دو کشور چندین بار متوقف شد و امریکا باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. سطح توسعه و نظام اقتصادی چین و امریکا بسیار متفاوت است. چین همواره باور دارد که مشکلات در همکاری تجاری دوجانبه باید از طریق گفت‌و‌گو و مشورت حل و فصل شوند. در ماه فوریه 2018 میلادی، مذاکرات تجاری دو کشور آغاز شد و پس از آن دولت چین به‌طور عقلانی و خویشتنداری با کمال صداقت و صمیمیت، تقاضای امریکا را برآورده کرد. اما امریکا چندین بار بر خلاف توافق موجود از قول خود تخلف کرده، شروط نامناسب را مطرح کرده و خواستار اضافه کردن ماده‌های اجباری علیه حاکمیت چین شده است. بدین دلیل، اختلافات دو کشور پایدار مانده است. امریکا هم با روش سلطه گری و اعمال فشار حداکثری، درخواست‌های خود را به چین به اجبار تحمیل کرد و مرحله به مرحله افزایش تعرفه روی بیش از 250 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین را وضع کرد. این در حالی بود که دولت امریکا اقداماتی علیه شرکت‌های با تکنولوژی‎های برتر چینی اعمال کرد. بر این اساس، بسیار واضح است که چه کسی باید مسئولیت تعلیق مذاکرات تجاری را برعهده بگیرد. از طرف دیگر، تدابیر غیر منطقی امریکا هم منجر به نگرانی و آسیب خود این کشور شده است. بیش از 150 سازمان از تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و کشاورزان و بیش از 600 شرکت امریکایی در نامه علنی خطاب به آقای ترامپ مخالفت خود را با افزایش تعرفه اعلام کرده‌اند. بر مبنای بررسی یک مرکز مطالعات تجاری به‌نام «روابط مشارکت تجاری جهان»، افزایش تعرفه از طرف امریکا روی کالاهای چینی سبب کاهش 934 هزار شغل هر ساله در امریکا شده و برای هر خانواده چهار نفره هر سال 767 دلار هزینه مازاد ایجاد کرده است. این هم حاکی از این است که تدابیر غیر مسئولانه امریکا به نفع هیچ کس نیست.
دولت چین به مذاکرات بر اساس برابری، برد- برد و صداقت پایبند خواهد بود. جناب آقای شی جین پینگ بر این تأکید کردند که روابط چین و امریکا را بر مبنای هماهنگی، همکاری و ثبات به پیش ببرند.
همکاری تجاری دو کشور باید بر اساس منافع مشترک صورت گیرد و حل و فصل اختلافات سرانجام از طریق گفت‌و‌گو و مشورت امکان پذیر خواهد بود. تهدید به جنگ تجاری برای رفع نزاع تجاری به هیچ وجه مفید نخواهد بود. مذاکرات تجاری بعدی دو طرف باید بر اساس برابری و احترام متقابل ادامه یابد و سران دو کشور هم در دیدار با یکدیگر این موضوع را تأیید کرده‌اند. طرفین باید به منافع اصلی و تقاضای مهم یکدیگر احترام بگذارند تا مذاکرات به نتیجه برد-برد برسد. یک توافقنامه نمی‌تواند تمام مشکلات را رفع کند ولی می‌تواند به‌طور متوازن نیازهای طرفین را برآورده سازد. طرفین نه تنها باید به منافع خود متمرکز باشند، بلکه باید مواضع یکدیگر را درک کنند و همچنین میزان انعطاف‎پذیری در مذاکرات را بشناسند و با اکثریت صداقت مذاکرات را به پیش ببرند. در امور مهم، چین به اصول خود پایبند خواهد بود و از مصلحت کلیدی خود حفاظت می‌کند. موضع دولت چین همواره روشن است که حاکمیت و‌ شأن کشورش باید مورد احترام قرار بگیرد.
چین با اصرار سیاست اصلاحات و درهای باز معاملات تجاری با کشورهای دیگر را به پیش می‎برد. چین با بررسی وضعیت خود نه تنها مسیر موفقی برای توسعه پیدا کرده بلکه برای رشد اقتصادی جهان سهم مهمی ایفا کرده است. با وجود اینکه تحولات قابل توجهی در دنیا اتفاق می‌افتد، چین به مسیر خود اطمینان دارد. جناب آقای شی جین پینگ در نشست گروه بیست اقدامات جدید چین جهت گسترش بازار، افزایش واردات، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد مناطق تجارت آزاد و یکپارچگی اقتصاد منطقه را اعلام کردند. این نشان می‌دهد که چین به سیاست اصلاحات و درهای باز ادامه می‌دهد و درهای چین بسته نمی‌شود بلکه بیشتر باز می‌شود. جناب آقای لی که چیانگ، نخست‌وزیر محترم چین در مراسم افتتاحیه سیزدهمین اجلاس تابستانی داووس اشاره کرد، هدف از مطرح کردن ایجاد «یک کمربند و یک راه» مشترک این است که بیشتر کشورها و منطقه به روند جهانی شدن اقتصاد بپیوندند و توسعه مشترک را تقویت کنند و برای کشورها و شرکت‌های جهان فرصت‌های جدید ایجاد شود. امیدواریم کشورها به‌صورت فعالانه دراین ابتکار شرکت کنند تا توسعه مشترک و برد- برد تحقق یابد. 
*سفیر جمهوری خلق چین در تهران
انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما