plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۶۹۸

برجام و هوشمندی ایرانیان در انتخاب زمین بازی

احمد امینی*
هوشمندی ایرانیان در تعیین زمین بازی و تغییر تاکتیک یعنی برداشتن گام اول و شروع گام دوم همراه با اعلام امکان بازگشت به تعهدات اختیاری در صورت اقدام عملی دیگر اعضای برجام، تعجب همراه با تحسین دوست و دشمن را بر انگیخته است.
برجام و هوشمندی ایرانیان در انتخاب زمین بازی
در پِی سکوت و بی عملی کشورهای اروپایی باقی مانده در برجام، امروز یک‌شنبه 16 تیرماه، پس از 60 روز، طبق مهلتی که قبلا داده شده است، ایران گام دوم خود در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش را بر می‌دارد. در گام دوم، تصمیم ایران بر این است که؛ رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم متوقف شود و در کنار اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک، بازگشت به شرایط بهینه پیشین راکتور این مرکز نیز در دستور کار قرار گیرد.

همانطور که رئیس جمهور و مقامات مسئول از جمله شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ  ۱۸ اردیبهشت سال جاری "در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در راستای اِعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام"، دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر کردند و علنا و صریحا مفاد تصمیم ایران به طور مفصل در نامه مهمی از سوی دکتر روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعلام شد؛ ایران در گام نخست از اجرای تصمیمات مهم و مرحله ای خود در برابر بی عملی و تسویف اروپایی ها، در ۱۸ اردیبهشت، رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ و ذخایر آب سنگین را لغو کرد.

اکنون و پس از گذشت ۶۰ روز از ادامه بی عملی اعضای برجام و ماندن آنان در همان برکه حرف بدون عمل، جمهوری اسلامی ایران وارد گام دوم اقدامات تقابلی خود در راستای برجام می شود. بر این اساس، به رغم تلاش امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در شب گذشته در گفتگو با رئیس جمهور کشورمان، ایران اما بر سر اقدامات خود در چارچوب برجام همچنان پایبند است و خواستار پایبندی اعضای برجام به تعهدات خود که یکی از آنها اجرای عملی اینستکس است می باشد.

سایر اعضای برجام باید یکبار هم که شده تاریخ ایران را بخوانند تا بفهمند که ایرانیان با هوشمندی مبتنی با تعقل در عرصه و میدان سیمرغ جای دارند و در عرصه سیمرغ جای جولان دادن آنان با فرصت سوزی و حرفهای بی عمل نیست!

ایران بخوبی میداند که اجرای عملی تعهدات برجامی اعضای برجام مقدم بر اعتماد بر وعده های آنهاست. ایران بخوبی میداند که قبل از اجرای عملی تعهدات اعضای باقیمانده برجام ،نه به توصیه های چین و روسیه دلخوش باشد و نه به حرفهای بدون پشتوانه عملی فرانسه و انگلیس و آلمان.

اقتدار و عزت ایران بهای گرانقدری است که ایران با صداقت و اعتماد بر اراده ملت خویش بدست آورده و این اقتدار و عزت دقیقا همان چیزی است که اعضای برجام در صدد مخدوش نمودن آن هستند. شکستن این اقتدار و عزت خوابی است که با پایداری مردم و مسئولان هرگز تعبیر نخواهد شد. آمریکا با خروج از برجام و اروپا با وعده های بی عمل و سوزاندن زمان، همگی به کامل کردن یک پازل مشغول هستند و آن خدشه دار نمودن اقتدار و عزت ایران است.

تصمیم راهبردی و درست مقامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی منطبق با مفاد قانونی بندهای برجام دقیقا نشانه هوشمندی ایرانیان و مصداق خارج شدن از زمین بازی دشمن است و رمز شکست کسانی است که به دنبال ماجراجویی های احمقانه پس از تضعیف ایران هستند.

هوشمندی ایرانیان در تعیین زمین بازی و تغییر تاکتیک یعنی برداشتن گام اول و شروع گام دوم همراه با اعلام امکان بازگشت به تعهدات اختیاری در صورت اقدام عملی دیگر اعضای برجام، تعجب همراه با تحسین دوست و دشمن را بر انگیخته است.

ملت و دولت ایران بارها وبارها در میدانهای بین المللی صداقت و راستی همراه با هوشمندی و خلاقیت خود را به جهانیان نشان داده اند و این بار نیز سربلند و پیروز این میدان خواهند بود.«وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماکِرينَ»

*روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی 

انتهای پیام/*
 
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما