plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۴۰۹

ثروت‌هایی که از طریق والیبال متولد شد

سعید فائقی*
حالا که والیبال رشد کرده باید زمینه ارتقا و پیشرفت بیشتر را مهیا کنیم. یکی از کارهایی که آن روزها شد، ساخت همین سالن‌های 6 هزار نفری در اردبیل، تبریز، ارومیه و سایر شهرها بود. حتی خانه‌های والیبال را توسعه دادیم. الان باید سالن‌های 10 یا 15 هزار نفری داشته باشیم. ما دیگر نمی‌توانیم مردم علاقه‌مند را پشت سالن‌ها نگه داریم و باید امکانات و تجهیزات را با استانداردهای جهانی توسعه دهیم تا قهرمانی را تداوم ببخشیم.
ثروت‌هایی که از طریق والیبال متولد شد
تیم ملی والیبال ایران در شرایطی حالا به‌عنوان یکی از قدرت‌های دنیا فعالیت می‌کند که رشد این رشته از سال‌ها قبل یعنی از سال 1374 با 3 محور در دستور کار مسئولان ورزش قرار گرفت. در آن سال، یک مربی روس به‌نام «ایوان بوگانیکوف» به قصد ایجاد تحول به والیبال ایران آمد و کارش از سطوح پایه شروع شد. یک مدرسه والیبال تأسیس شد و میانگین‌هایی را هم در دستور کار قرار دادند. مثلاً قد بازیکنان باید 185 سانتی متر به بالا باشد. پرش حتماً روی دو پا و بالای 80 سانتی متر باشد. فاصله دو دست وقتی از هم باز می‌شود بیشتر از 1.5 تا 2 متر باشد. در کنار این استانداردها، بحث آمادگی جسمانی هم لحاظ شد که مثلاً 50 متر را در چند ثانیه بدوند و به لحاظ انعطاف، چابکی و سرعت چه شرایطی داشته باشند. در کنار اینها پژوهش‌هایی هم انجام شد که بدن یک والیبالیست چه مشخصاتی باید داشته باشد. در این رابطه مصطفی هاشمی طبا که به‌عنوان ریاست سازمان تربیت بدنی حضور داشتند، جزواتی را تدوین کردند. مثل اینکه PH بدن چگونه باید باشد و اگر بدن اسیدی شود، چه اتفاقی می‌افتد و چنین بحث‌های علمی هم داشتیم. بحث سوم کار، آموزش مربیان و اعتماد به جوان‌های آن روز مثل مصطفی کارخانه بود و اولین تیم نوجوانان ما که در آسیا درخشید، با مربیگری ایشان بود. ما به قول خودمان کادرسازی کردیم و مربی خارجی هم دانش خود را به این مربیان منتقل کرد و خوشبختانه در کنار استعداد و ژن ایرانی جواب داد و تا به امروز ادامه پیدا کرد.
به اعتقاد من، موضوع دیگر در رشد والیبال ایران، حضور بانوان بود. آن موقع آقای محمد جعفر صافی، مدیر شبکه 3 بود. آن روزها خانم‌ها در سالن والیبال برای تماشا حضور پیدا می‌کردند ولی صدا‌و‌تصویرشان پخش نمی‌شد و ما خواهش کردیم که این کار صورت بگیرد. علیرضا نادی آن وقت 15، 14 ساله بود و در تیم ملی نوجوانان عضویت داشت. وقتی یکصدا نادی را تشویق می‌کردند، چنان می‌پرید که انگار می‌خواهد از روی تور رد شود. ما در آن روزها کنار 5 سالن مجموعه ورزشی آزادی که بیشتر مسابقات در آنجا برگزار می‌شد، شرایطی را برای حضور بانوان فراهم کرده بودیم که راحت باشند. برای این هم که مسابقات تا شب طول می‌کشید، اتوبوس کرایه کرده بودیم و آنها را تقریباً تا منازل‌شان می‌رساندیم. این نظم باعث شد تا خانواده‌ها متوجه شوند که والیبال محیط امن، پاک، سالم و به دور از ناهنجاری است. واقعیت این است که در دل خود والیبال چند ویژگی وجود دارد که یکی از آنها تناسب بدن است. والیبالیست‌ها بدن‌شان خیلی متناسب است. بشر به هر صورت از زیبایی خوشش می‌آید و این زیبایی باعث می‌شد تا خیلی از خانواده‌ها علاقه‌مند شوند و به مدارس والیبال مراجعه کنند و الحمدلله والیبالیست‌های ما اخلاق حسنه ورزشی دارند و الان هم حضور بانوان و خانواده‌ها در والیبال عالی شده است.
نکته‌ای که باید به آن توجه داشت اینکه حفظ قهرمانی سخت‌تر از خود آن است و وظایف‌مان سنگین‌تر شده است. حالا که والیبال رشد کرده باید زمینه ارتقا و پیشرفت بیشتر را مهیا کنیم. یکی از کارهایی که آن روزها شد، ساخت همین سالن‌های 6 هزار نفری در اردبیل، تبریز، ارومیه و سایر شهرها بود. حتی خانه‌های والیبال را توسعه دادیم. الان باید سالن‌های 10 یا 15 هزار نفری داشته باشیم. ما دیگر نمی‌توانیم مردم علاقه‌مند را پشت سالن‌ها نگه داریم و باید امکانات و تجهیزات را با استانداردهای جهانی توسعه دهیم تا قهرمانی را تداوم ببخشیم.
قبلا این تفکر اشتباه وجود داشت که ایرانی‌ها کار تیمی بلد نیستند. والیبال نشان داده که خیلی هم خوب بلد هستیم و ایرانی‌ها آنجایی که می‌خواهند کار تیمی کنند، کاری می‌کنند کارستان. این فرهنگی است که به جامعه منتقل شده و از طریق والیبال به منصه ظهور رسیده و باید این دارایی را پاس بداریم.
افتخار ما این است که در لیگ ملت‌های 2019 در 2 شهر میزبان بودیم. اردبیل و ارومیه نشان دادند که کمتر از پایتخت نیستند. زیبایی‌های این شهرها هم نشان داده شد و اگر از همین برای گردشگری استفاده کنیم، کافی است. با عجین شدن فرهنگ و ورزش، اقتصاد هم رونق می‌گیرد. اینها ثروت‌هایی است که از طریق والیبال متولد شده و همین موارد می‌تواند جایگزین نفت ما شود.
*معاون اسبق سازمان تربیت بدنی
انتهای پیام/*
۸
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما