plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۲۱۸۳
وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماکِرينَ

«راهبرد مشترک آمریکا و اعضای برجام برای مهار ایران»؛ راهبردی که باید جدی گرفت

احمد امینی
حقیقت این است که برای تضعیف و مهار ایران، راهبرد اعضای برجام یکی است اما تاکتیک ها متفاوت است. در  ادامه این راهبرد واحد علیه ایران که فقط تاکتیکها به مقتضای حال و مقام، تغییر می‌کند، ژاپن هم به میانجیگری بین ایران و آمریکا مامور شد و همزمان با چانه زنی ها، تحریمهای بخش پتروشیمی ایران نیز کلید زده شد.
«راهبرد مشترک آمریکا و اعضای برجام برای مهار ایران»؛ راهبردی که باید جدی گرفت
آمریکا در سطح اول در یک هماهنگی کامل با سه کشور فرانسه آلمان و انگلیس در اتحادیه اروپا و در سطح دوم با روسیه و چین، از برجام خارج شد، تا بتواند به تنهایی تحریمهای حداکثری را علیه ایران آغاز کند و به تدریج در هر جایی که لازم باشد سایر اعضای برجام با دادن وعده های بدون عمل، رفتار ایران را کنترل نمایند. این روند با جنگ روانی هدایت شده ادامه یافت و با گسیل ناوگان دریایی و هوایی به سوی دریای عمان و خلیج فارس تقویت شد. در هر مرحله اروپا و روسیه فقط با دادن وعده های فاقد ضمانت اجرایی، رفتار ایران را کنترل نمودند تا اینکه تحریمهای نفتی آمریکا در اردیبهشت ۹۸ اجرایی شد. این بار هم اروپایی ها از طرح مالی «اینستکس» رونمایی کردند، اما این طرح در عمل فقط موادغذایی و دارو را در بر می گیرد! و اینها هم اصلا جزو تحریم ها نبودند. عجیب این است که روسها نیز اخیرا اعلام کرده اند که آنها هم در طرح « اینستکس» برای کمک به ایران شرکت می کنند!
وقتی به سفیدی بین خطوط با دقت نگاه میکنی میبینی که تقسیم کار بین اعضای برجام اعم از آمریکا، اروپا و روسیه و چین بخوبی انجام شده و پازلهای مورد نظر آنان به تدریج در حال کامل شدن است و دونالد ترامپ نیز متناسب با هر مرحله سخنی می گوید و با پوشش رسانه ای مدیریت شده همچنان توسط اروپا و روسیه و چین رفتار ایران را برای عدم خروج از برجام کنترل می کند.

حقیقت این است که برای تضعیف و مهار ایران، راهبرد اعضای برجام یکی است اما تاکتیک ها متفاوت است.

در  ادامه این راهبرد واحد علیه ایران که فقط تاکتیکها به مقتضای حال و مقام، تغییر میکند، ژاپن هم به میانجیگری بین ایران و آمریکا مامور شد و همزمان با چانه زنی ها، تحریمهای بخش پتروشیمی ایران نیز کلید خورد. ترامپ در اندیشه تابستان داغ خویش است و سایر اعضای برجام و تیم های کذایی الف و ب فقط به اجرای تاکتیک ها مشغول هستند!
اکنون زمان آن است که ایران ضمن برنامه ریزی برای مقاومت همه جانبه و دیپلماسی فعال تر، هم با اروپا و هم با روسیه و چین اتمام حجت نماید و این بازی خبیثانه و کثیف اعضای برجام را بهم بزند.
سخنان وقیحانه مکرون را بارها و بارها مرور کنیم تا حقیقت تلخ فرجام اعضای برجام را بیشتر بشناسیم.
«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه دو روز قبل در دیدار با دونالد ترامپ صراحتا و عریان تر از همیشه مطالبی را گفت که باید در رابطه با برجام، تعامل با آمریکا و اروپا جدی گرفته شود.
مکرون گفت: اختلافات میان آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران به مسائل راهبردی مربوط نمی‌شود و دو طرف از لحاظ روش‌های محقق کردن اهداف خود در قبال ایران اختلاف دارند. رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «مسئله کلیدی این است و همه مباحثات دیگر، مسائل تکنیکی هستند. برای رسیدن به این هدف لازم است مذاکراتی آغاز شود و فکر می‌کنم این همان چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ آن را مطرح کرده است. لازم است مذاکرات جدیدی را آغاز کنیم تا به این اهداف دست پیدا کنیم.»
رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت: «فکر می‌کنم ما قطعاً اهداف یکسانی در قبال ایران داریم. چه کارهایی مدنظرمان است که انجام دهیم؟ اول، می‌خواهیم مطمئن شویم آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند، منظورم این است تا سال ۲۰۲۵ ابزاری در اختیار داریم، می‌خواهیم از آن فراتر برویم و به اطمینان کامل در درازمدت دست پیدا کنیم.» ماکرون اضافه کرد: «دوم، ما می‌خواهیم فعالیت آنها در زمینه موشک‌های بالیستیک را کاهش دهیم. سوم، می‌خواهیم فعالیت منطقه‌ای آنها را مهار کنیم.» رئیس‌جمهور فرانسه برقراری صلح در منطقه را چهارمین هدف مشترک واشنگتن و پاریس خواند و گفت: «بنابراین، ما باید با یکدیگر این چهار هدف را محقق کنیم.»
به مطلب فوق، همکاری و همراهی پیدا و پنهان روسیه و چین و عربستان و امارات در تحریم نفتی ایران و سخنان «ولادیمیر چیزوف» نماینده داپم روسیه در سازمان ملل را نیز اضافه کنید.
"ولادیمیر چیژوف" نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا روز جمعه دراجلاس بین‌ المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ اعلام کرد، مکانیزم ویژه اتحادیه اروپا برای مبادلات مالی با ایران «اینستکس» (INSTEX- Instrument in Support of Trade Exchanges) به هیچ وجه نمی‌تواند بصورت موثر فعالیت کند...بالاخره روزی نخستین مبادلات بر اساس آن انجام خواهد گرفت. ولی مبادلات محصولات غذایی که جزو تحریم‌های آمریکا قرار ندارند.»  بسیار خب، اگر این مکانیزم برای آن بوجود آمده تا پرداخت برای کالاهای غیرتحریمی را تسهیل کند، پس وجود آن اصلاً چه نیازی است؟ همتایان اروپایی من در پاسخ به این سئوال می‌گویند، باید صبر کرد، این تازه اول کار است و بعد ما تصمیم خواهیم گرفت…»
روسیه نیز اعلام کرد به اینستکس می پیوندد!
انتهای پیام/*
۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما