plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۲۱۳۲

دموکراسی سرگردان

جهانبخش محبی نیا*
معانقه و معاشقه گرگرفته ترامپ با رژیم صهیونیستی تاحال به‏ طور آشکار و رسمی، اسرائیل را وادار کرده است تا شهرک‏های یهودی‏ نشین در کرانه باختری را گسترش دهد و بلندی‏های جولان را تملک کند و همچنین بودجه پناهندگان فلسطینی کاهش یابد.
دموکراسی سرگردان
هزینه انتخابات در بازار سیاسی آمریکا سرسام‏ آور فزونی یافته است و دموکراسی سرگردان و زخمی، افسارگسیخته قیمت محصولات در سیاست را بالا برده است. فزونی تنش‏های منبسط جهانی در نظام بین‏ الملل، وقوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین، خروج آمریکا از برجام، گسترش ایده‏ های فاشیستی، پوپولیستی در قامت راست افراطی، کشمکش‏های مکزیک، روسیه، ترکیه، پاکستان از یکسو و آمریکا از سوی دیگر، منازعه آمریکا با ایران، ونزوئلا، کره‏ شمالی و روسیه؛ حاصل حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید است. هوچی‏‌گری در خاورمیانه و اعلان بیت‏ المقدس به‏ عنوان مرکزیت سیاسی اسرائیل و تنظیم قرارداد قرن یا معامله سده برای ترامپ، شلیک نفرت بعد از عشق است که آثار زیانباری بر جا خواهد گذاشت. 
معانقه و معاشقه گرگرفته ترامپ با رژیم صهیونیستی تاحال به‏ طور آشکار و رسمی، اسرائیل را وادار کرده است تا شهرک‏های یهودی‏ نشین در کرانه باختری را گسترش دهد و بلندی‏های جولان را تملک کند و همچنین بودجه پناهندگان فلسطینی کاهش یابد. با تدارک این جهیزیه، اوضاع در جهان، کشورهای مسلمان و منطقه به قدری شهر‏آشوب‏ وار نشان می‏‌دهد که انتظار می‏‌رود ترامپ و نتانیاهو هم به جمع مخالفان معامله سده بپیوندند، چراکه آنان با حضور در اسرارخانه صهیونیست‏ها که بخشی از وقایع و رازهای آن نشست علنی شد، دو هدف عمده را پی گرفتند که تشت از بام افتاد.
سفیر آمریکا در اسرائیل در کنفرانس AIPAC، علنی آشکار کرد این معامله از ۳ عنصر کلیدی برخوردار است که تضمین‏ کننده کنترل کامل اسرائیل بر کرانه باختری است و حضور مداوم امنیتی اسرائیل در دره اردن را آبیاری می‏‌کند. با این وصف، آنچه که در ذهن مبتکران این ایده وجود دارد، عبارت است از:
١- نجات نخست‏ وزیر رژیم غاصب و صهیونیستی از دامی که در آن گرفتار آمده است. واقعیت این است که نتانیاهو چندین پرونده کلان فساد مالی دارد و بعید نیست طی ماه‏های آینده روانه زندان شود. اوضاع داخلی اسرائیل هم با برخورداری از آشفتگی‏‌های سیاسی اخیر این مظنه را تقویت می‌‏کند. بنابراین با غرق در اوهام، می‏‌خواهند تضاد هفتاد‏ساله خاورمیانه را حل کنند و خویشتن را فاتح و قهرمان موعود کتاب مقدس بخوانند. در چنین شرایطی طبیعی است افکار عمومی مسحور و مجذوب فتوحات پهلوان صحنه باشد و هیچ دادگاهی جرئت استنطاق از متهم نداشته باشد. البته اوضاع، تعبیر این خواب را بر نمی‏‌تابد. حضور پرشکوه ملل جهان به‏‌ویژه ایران و یمن در راهپیمایی روز قدس و مخالفت رهبران حتی وابسته کشورهای مسلمان به غیر از حاکمان عربستان و امیران خوش‏کیف امارات عربی، اولین کابوسی است که بر این خواب راحت شلاق زد.
٢- دونالد ترامپ از ابتدای پیروزی در انتخابات، به سبک روسای پیشین آمریکا، دنبال ثبت دستاورد یا تصاحب برندی است که تا حال توفیقی به دست نیاورده است. ایده الغای برده‏ داری، جنگ ستارگان، زوال کمونیست و حقوق بشر نمونه‏ هایی است که حداقل در اذهان آمریکاییان به‏ عنوان دستاورد باقی مانده است. ترامپ برای کمپین ۲۰۲۰ به معنای واقعی دست‏خالی است. او با ترفندهای زنجیره‏ای، چشم طمع به فتح اذهان رای‏ دهندگان انتخابات بعدی دارد. البته جنگ ‏طلبان و تصمیم ‏سازان واقعی در کاخ سفید، قبل از همه زیر آب طرح‏های نمایشی دونالد و بنیامین را زده ‏اند. کنت آبرامو‏ویچ‏، رئیس انجمن دوستان لیکود آمریکا و اهدا‏کننده GOP ، گفته است: من کسی را نمی‏شناسم که به این طرح علاقه‏ مند باشد، چراکه جهان برنامه‏ ای برای صلح ندارد و جنگ حلال آن است. در عین حال بیش از هفتاد درصد فلسطینیان و حتی مناطق یهودی‏نشین در نظرسنجی‏ها با ذکر دلایل آشکار با این تئاتر سیاسی مخالفت‏شان را ابراز کرده‏ اند. با این اوصاف، باز ساکنان خاورمیانه تنها و تنها می‏مانند و لازم است خودشان به فکر حل مشکلات و گرفتاری‏های‏شان باشند، آن هم مقدور و میسور نیست مگر اینکه رهبران آن خارج از مداخله بیگانگان سر عقل بیایند و بازار استقبال از دموکراسی واقعی و نظام‏های مستقل را بیارایند.
*نماینده مجلس شورای اسلامی 
انتهای پیام/*
۰
مرجع : ابتکار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما