plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۷
کد مطلب : ۱۸۵۵

چراغ سبز غرب به عربستان برای سرکوب مخالفین سیاسی

روزنامه جمهوری اسلامی: چرا و با چه انگیزه‌ای کشورها و نهادهای حقوق بشری درباره فجایع روزمره علیه شیعیان و اعدام جوانان شیعه در مقیاس چند ده نفری سکوت اختیار کرده‌اند؟ این، یعنی چراغ سبز غرب به آل‌سعود و دولت عربستان برای کشتار مخالفین و سرکوب هر حرکت آزادیخواهانه سیاسی.
چراغ سبز غرب به عربستان برای سرکوب مخالفین سیاسی
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز (سه‌شنبه) خود نوشت: حملات وحشیانه نظامیان و نیروهای به اصطلاح امنیتی شهرک «سنابس» استان قطیف در شرق عربستان موج تازه‌ای از نا امنی را در این استان نفت‌خیز به راه انداخته است.
سنابس از توابع منطقه تاروت در استان قطیف است که هرچند یکبار توسط نیروهای به ‌اصطلاح امنیتی عربستان مورد تعرض قرار می‌گیرد و شاهد سیاست‌های سرکوبگرانه سعودیها است. منطقه شیعه‌نشین قطیف عموماً در معرض انواع سیاست‌های تبعیض‌آمیز قرار دارد و شیعیان همواره از رفتار خشن سعودیها به‌ویژه اقدامات سرکوبگرانه و ضدانسانی رنج برده‌اند.
دور جدید جنایات سعودیها از آغاز هفته عملیاتی و مرتباً بر شدت و دامنه آن افزوده شده است. مهاجمین حکومتی در حملات وحشیانه خود سلاح‌های جنگی را بکار گرفتند و با استفاده از تانک و نفربرهای زرهی، شهرک سنابس را به یک منطقه جنگی تبدیل کرده‌اند. تمامی راههای ورودی شهرک تحت محاصره شدید نظامی قرار گرفته و عملاً یک منطقه بسته نظامی ایجاد شده و از تردد شهروندان به داخل و خارج شهرک جلوگیری می‌شود. به روی شیعیان آتش گشودند و عده زیادی از آنها را به خاک و خون کشیدند.
محاصره چندین خانه توسط نیروهای ویژه و عناصر به اصطلاح امنیتی نشان می‌دهد که برای این عملیات سرکوبگرانه برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته و تدارکات خاصی با اهداف معین فراهم شده است. با اینکه سالهاست مناطق شیعه‌نشین شرق عربستان در معرض حملات وحشیانه سعودیها قرار دارد، محافل بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری حساسیت چندانی نسبت به اوضاع رقت‌بار شیعیان از خود بروز نمی‌دهند و از کنار اینهمه ظلم، جنایت و تبعیض به سادگی می‌گذرند و کمترین واکنش قابل ذکری از خود نشان نمی‌دهند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که عربستان از مشتریان همیشگی کشورهای غربی در زمینه اسلحه، جنگ‌افزارهای مدرن و به‌ویژه تجهیزات سرکوب است و در نتیجه ادامه سکوت مدعیان دفاع از حقوق بشر می‌تواند به استمرار خرید اسلحه و تجهیزات سرکوب منجر شود.
آمریکا، انگلیس و فرانسه در صدر فهرست تامین‌کنندگان اسلحه و تجهیزات سرکوب قرار دارند که صادرات آنها به عربستان به رونق اقتصادی این کشورها در شرایط بحران و رکود اقتصادی غرب، کمک فراوانی کرده و به همین دلیل تعمداً چشم خود را بر روی واقعیت‌های عینی و ملموس بسته‌اند و حتی دیگران را هم به سکوت و مماشات در این دعوت می‌کنند.
رئیس‌جمهور آمریکا مصوبات کنگره برای توقف فروش و ارسال اسلحه و تجهیزات سرکوب به عربستان را وتو کرد و آنرا مغایر با منافع ملی آمریکا دانست. علاوه بر این امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت جلوگیری از فروش اسلحه به عربستان به مصلحت فرانسه نیست و قطعاً با چنین خواسته‌ای مخالفت می‌کند. آل‌سعود با بهره‌گیری از همین سلاح‌ها در قطیف و مناطق شیعه‌نشین، حمام خون به راه انداخته‌اند ولی واکنش قابل ذکری را در سطح جهانی شاهد نیستیم. آنچه وخامت اوضاع را بیشتر نشان می‌دهد اینست که دور جدید سرکوب شیعیان بلافاصله پس از اعدام 37 شهروند عربستان صورت گرفته که 34 تن از آنها شیعه بوده‌اند.
با آنکه سلاخی و قتل جمال قاشقچی توسط اره برقی در کنسولگری عربستان در اسلامبول به یک جنجال سیاسی – تبلیغاتی تمام عیار در مقیاس جهانی تبدیل شد، جای سوال است که چرا و با چه انگیزه‌ای کشورها و نهادهای حقوق بشری درباره فجایع روزمره علیه شیعیان و اعدام جوانان شیعه در مقیاس چند ده نفری سکوت اختیار کرده‌اند؟ این، یعنی چراغ سبز غرب به آل‌سعود و دولت عربستان برای کشتار مخالفین و سرکوب هر حرکت آزادیخواهانه سیاسی. غرب در تعامل با عربستان، به روشنی نشان داده که منافع مادی خود را هرگز قربانی موضوعاتی از قبیل حقوق بشر نمی‌کند.
انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما