کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترامپ با خصلت تجاری به‌دنبال مذاکره است

هادی حق شناس*

آرمان امروز , 23 ارديبهشت 1398 ساعت 9:13

به نقل از خبرگزاری‌های خارجی، ترامپ طی دوران ریاست جمهوری خود بیش از دوهزار دروغ گفته است. این خصلت تجار است که برای کسب سود بیشتر مجبورند دائما واقعیت‌ها را کتمان کنند و از هر ابزار سخیفی بهره گیرند تا به سود ماکزیمم برسند.


مقابله یا تنش جدید بین ایران و آمریکا طبیعتا از ابعاد مختلف قابل تحلیل است؛ نخست اینکه دونالد ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری اعلام کرد برجام توافقنامه خوبی نیست واگر او انتخاب شود از این توافقنامه خارج خواهد شد. ترامپ تاکنون هرچه را که در دوران تبلیغات گفته بود، عملی کرده؛ از تفاهمنامه پاریس گرفته تا محدود کردن مرز مکزیک و مهاجرت مکزیکی‌ها تا بحث تعرفه‌ها بر اقتصاد چین و موضوعاتی از این دست، نشان از اجرایی کردن اراده‌اش دارد. لذا اینکه سراغ ایران آمده، امروز غیرطبیعی و غیرقابل انتظار نیست. اگر آن روز فکر نمی‌کردیم چنین اتفاقی بیفتد ولی وقتی مجموعه شعارهای ترامپ را می‌بینیم که یکی‌یکی اجرا کرده، بنابراین باید بپذیریم این برخورد با ایران غیرمنتظره نباید باشد. اما چون ترامپ ذاتا تاجر است و خصلت تجار برمبنای سود است و یکی از ویژگی‌های تجار، ریسک فراوان است و اعتقاد دارند هرچه ریسک بیشتر باشد، سود آن هم بیشتر خواهد بود. اما از این منظر ترامپ تا امروز زیان کرده، به‌خاطر اینکه هرچقدر با ایران لفاظی‌های تند انجام داده، هزینه‌های آن را کشورهای عربی پرداخت کرده‌ و حاضرند بیش از این هم پرداخت کنند. از رژیم جعلی و فاسد اسرائیل که دشمنی 40ساله با ایران دارد که بگذریم، کشورهای عربی از این رفتار ترامپ خشنود هستند که یک محاصره اقتصادی برای ایران ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد لفاظی‌های خیلی تند طی چندماه گذشته، اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس، همگی بیانگر یک نکته کلیدی است که او می‌خواهد فشار را حداکثر کند. اما آیا این فشار حداکثری منجر به درگیری نظامی خواهد شد؟ برای پاسخ، دوباره به شعارهای زمان انتخابات ترامپ برمی‌گردم که یکی از انتقاداتش به اوباما و روسای جمهور قبلی این بوده که میلیاردها دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌اند ولی او باید با هواپیمای خاموش به عراق برود. بنابراین اگر بگوییم ترامپ به شعارهایش وفادار بوده و آنها را اجرایی کرده به این شعار هم باید توجه کنیم که جنگ در خاورمیانه را برای آمریکا سودآور ندانسته، لذا با همان ادبیات خودش می‌توان نتیجه گرفت که برخورد با ایران هم به حال او سودی ندارد؛ مضاف بر اینکه ایران نه افغانستان است، نه عراق، نه سوریه و نه یمن.
مطمئنا درگیری در ایران به‌گونه‌ای نیست که ظرف یک هفته یا یک ماه به اتمام برسد. اگر ترامپ این دیوانگی را به خرج دهد که وارد فاز نظامی با ایران شود، این درگیری طولانی خواهد بود که به نفع انتخابات سال آینده ترامپ نخواهد بود. باز تاکید می‌کنم که ترامپ را باید با ماهیت کاسبکارانه‌اش تحلیل کرد. به لحاظ اقتصادی و دستاوردهای سیاسی در انتخابات آینده، درگیری آمریکا با ایران به نفع ترامپ نخواهد بود. آنچه به نفع ترامپ است اینکه با همین حالت محاصره اقتصادی و فشار روانی و سیاسی بتواند با ایران به تفاهم جدید برسد. کاری که ترامپ به‌خصوص طی چندهفته گذشته انجام داده این است که حداکثر فشار روانی، سیاسی و اقتصادی را بر ایران وارد کند. اینکه عنوان می‌کند به سایر شروط کاری ندارم و فقط به دنبال این هستیم که ایران هسته‌ای نباشد، برجام هم مبین همین بود و مبنا و پایه‌اش این بود که ایران هسته‌ای نباشد. اما چرا ترامپ این صحبت را عنوان کرده؟ به یک دلیل ساده و آن هم اینکه ایران را پای میز مذاکره بکشاند، دقیقا مثل کره شمالی فیلم و عکس تهیه کند تا به دنیا بگوید که ایران و کره شمالی را پای مذاکره آورده، در بخش اقتصادی هم با چین وارد مذاکره شده ضمن اینکه مکزیک را هم سر جای خود نشانده و هم اروپایی‌ها و الی آخر. ترامپ دنبال چنین بُردی در آمریکا برای انتخابات سال آینده است. البته یقینا در ذهن کشورهای عربی منطقه، رژیم جعلی اسرائیل، آمریکا و حتی بخشی از کشورهای اروپایی این است که نظام سیاسی ایران تغییر کند و در این شکی وجود ندارد. ولی امروز ترامپ به حداقل راضی است و نه حداکثر. حداقلی که ترامپ دنبال می‌کند یک میز مذاکره است که بتواند با مقامات ایرانی مذاکره کند. اما حداکثر طبیعی است که تغییر نظام سیاسی باعث خوشحالی روسای جمهور قبلی و برخی کشورهای عربی منطقه هم خواهد شد. اما چون به آن هدف دست پیدا نخواهد کرد، حداکثر فشار سیاسی، اقتصادی و روانی را وارد می‌کند تا مذاکره انجام شود. اینکه ترامپ به‌راحتی عنوان می‌کند شماره تلفنش در اختیار سفارت سوئیس است، اوج نیاز ترامپ برای مذاکره است. ترامپ به معنی واقعی تاجرمسلک است. تجار برای کسب سود از همه حیثیت خود می‌گذرند و این خصلت تجار است. به نقل از خبرگزاری‌های خارجی، ترامپ طی دوران ریاست جمهوری خود بیش از دوهزار دروغ گفته است. این خصلت تجار است که برای کسب سود بیشتر مجبورند دائما واقعیت‌ها را کتمان کنند و از هر ابزار سخیفی بهره گیرند تا به سود ماکزیمم برسند.
* استاد دانشگاه
انتهای پیام /*


کد مطلب: 1835

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/1835/ترامپ-خصلت-تجاری-به-دنبال-مذاکره

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir