plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۱۶۱۲

نقش راهبردي معلم درگام دوم انقلاب

سيدباقر پيشنمازی
نظام تعليم وتربيت ما درچند دهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي  نقشه راه نداشت و حالا که بيش از هفت سال ازتصويب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش در شورايعالي انقلاب فرهنگي مي گذرد،  انگيزه اجراي آن وجود ندارد! چون سند، مديران مجري خود را توصيف نکرده است!
نقش راهبردي معلم درگام دوم انقلاب
وقتي خداي متعال خود را معلم توصيف، و رحمت و محبت را مقدمه تعليم(1)، وتعليم هدفمند را مقدمه "رشد" (2) اعلام مي کند، احساس کرامت و بالندگي وصف ناپذيري را به همه معلمان انسان پرور و تاريخ ساز جهان ارزاني مي دارد.
 دوازدهم ارديبهشت نيز سالروز شهادت استادگرانقدري است که با علم وعمل و سلوک حکمت آميز خود منزلت معلمي را بيش از پيش رفعت بخشيد وبه مقام قرب رساند و به نشان افتخاري براي تعيين روز بزرگداشت مقام معلم تبديل شد. با اين اميد که مسئولان عالي نظام تعليم وتربيت کشور از قبيل شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالي در تربيت معلم و استاد، استاد شهيد علامه مرتضي مطهري را الگوي کادرسازي خود قرار دهند و تلاش کنند مانند او پرورش دهند تا انقلاب اسلامي بتواند افق‌هايي را که ترسيم کرده است را محقق نمايد.
اکنون انقلاب اسلامي در گام دوم ، براي تحقق اهداف وآرمان‌هاي خود، به ظرفيت سازي بيشتر براي تربيت راهبران و مديران توانا، پاکدست، امين و آزاد ازتعلقات پَست ، ومصمم واستوار وشجاع و پرتلاش نيازمند است، تا بتواند  راه پر فراز و فرود خود را آن گونه که برايش ترسيم شده است طي کند و با صلابت و اقتدار موانع پيش رو را يکي پس از ديگري بردارد و با ايجاد و عرضه تمدّن عظيم اسلامي به جهان بشريت، و کسب شايستگي از معبر آزمون‌هاي دشوار ، زمينه را براي ظهور «ولايت عظمي» عجل الله تعالي
فرجه الشريف، فراهم سازد. چرا که بر اساس سنت الهي ،رشد يافتگي و توانمندي  براي رسيدن و رساندن به قله آرمانها، جز با مجاهدت و مقاومت در برابر دشمنان، و اندوخته سازي تجربه هاي کلان، حاصل نخواهد شد.
اگر چه انقلاب اسلامي در بستر حوادث و رويدادهاي پيش روي خود ازجمله سال‌هاي دفاع مقدس توانست از بسياري تهديدها، فرصت سازي کند و مديران جهادي و کارآمد مورد نياز خود را پرورش دهد اما در گام دوم وبراي ادامه راه، بيش از گذشته نيازمند کادر سازي هدفمند وتربيت انسان‌هاي پرهيزگار، دانشمند، ماهر، ومصمم است تا بتواند اين کشتي را از ميان امواج سهمگين حوادث ودشمني ها عبور داده و به ساحل نجات برساند. 
بدون ترديد برخورداري از نيروي انساني پرورش يافته در «تراز انقلاب اسلامي» گنجينه‌اي ارزشمند وبه‌مثابه پشتوانه اساسي براي اعتلاي کشور است، اما اين دستاوردي نيست که تصادفي حاصل شود و يک فرايند هدفمند و زمان‌بر است و ازلوازم آن برخورداري از بينش مبتني بر وحي ونگرش غير التقاطي نسبت به انسان  برنامه‌ريزي، همت بلند و پشتکار است و سنگ بناي آن نيز توسط نظام تعليم وتربيت کشور بايد پي‌ريزي شود.
 آيا در آموزش و پرورش و آموزش عالي فعلي که مسئوليت اصلي را در اين زمينه برعهده دارند، چنين قابليت وظرفيتي به وجود آمده است؟
نظام تعليم وتربيت ما درچند دهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي  نقشه راه نداشت و حالا که بيش از هفت سال ازتصويب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش در شورايعالي انقلاب فرهنگي مي گذرد،  انگيزه اجراي آن وجود ندارد! چون سند، مديران مجري خود را توصيف نکرده است!  و مديراني که خود در تراز انقلاب پرورش نيافته اند و مباني آن را باور ندارند و بعضي از آنها نقشه راه «دشمن نوشته» 2030 را بدون سر و صدا کاشت مي کنند نمي توانند يا نمي‌خواهند با اجراي سند تحول در جهت  حذف منافع دراز مدت دشمنان  اسلام و انقلاب در اين کشور  ريل‌گذاري کنند! رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند: نکته‌ مهمي که بايد آينده‌سازان در نظر داشته باشند اين است که در کشوري زندگي مي‌کنند که از نظر ظرفيت‌هاي طبيعي و انساني کم‌نظير است و بسياري از اين ظرفيت‌ها با غفلت دست‌ اندرکاران تاکنون بي‌استفاده يا کم‌استفاده مانده است. همت‌هاي بلند و انگيزه‌هاي جوان و انقلابي خواهند توانست آنها را فعال و در پيشرفت مادي و معنوي کشور به معني واقعي جهش ايجاد کنند.
مهم‌ترين ظرفيت اميدبخش کشور، نيروي انساني مستعد و کارآمد با زيربناي عميق و اصيل ايماني و ديني است.(3)
اين که هفته بزرگداشت مقام معلم پس از چند دهه هنوز دولتي برگزار مي شود و از سوي خانواده ها ( بدون دستور العمل‌ها و يادآوري هاي وزارتي و مطالبه مدرسه اي) به ندرت اقدام خود جوشي درجهت تجليل ازمعلمان فرزندشان ديده مي شود نشانه آن است که مردم ما هنوز  نظام آموزش وپرورش فعلي را خيرخواه ودلسوز فرزندان خود باور ندارند. بدون ترديد کلاس ومدرسه وکتاب و درس وتمرين و ورزش و اردو  و... حول محور يک معلم ومربي «لايق و اهل» اعتبار و مفهوم پيدا کرده و اثر بخش مي شود  وتغافل نسبت به اين مسئله مهم است که کارآمدي اين وزارت را هم در حوزه آموزش وهم درحوزه پرورش هرسال بيشتر از سال قبل کاهش داده است.
 اسناد بالا دستي هرچه متعالي باشند، راهبردها وراهکارها هرچه عالي باشند 
برنامه ريزي‌هاي آموزشي وپرورشي هرچه ممتاز باشند وکتابهاي درسي هرچه گسترده و آموزنده ، تا نيروي خط مقدم ارتباط بادانش آموز يعني معلم ومربي، ممتاز ومتعالي تربيت نشده  و ممهز ولايق  نباشند، درجهت «رشد»  متعلم و متربي اتفاق مهمي  نخواهد افتاد .
نتيجه اينکه اگر ملت ايران  بتواند به کمک مديران پرورش يافته و لايق  وپاکدست، از آزمون‌ها و چالش‌هايي که با آن مواجه مي شود، موفق و سربلند عبور کند، به خوبي از عهده راهبري اين انقلاب و پيشراني آن در ادامه مسير تا رسيدن به تمدن نوين اسلامي در گستره جهان، برخواهد آمد. و اين معلمان کشور هستند که بايد بتوانند مديراني در تراز انقلاب اسلامي پرورش دهند. امام خميني رضوان الله تعالي عليه که افق متعالي انقلاب را هميشه يادآوري مي کردند خطاب به معلمان کشور فرمودند: شماها معلم نسلي هستيد که درآتيه «همه مقدرات کشور» به آن نسل سپرده مي شود.(4)
 به همين دليل بايد تاکيد شود که اعتقاد و باورمندي مسئولان عالي وزارت آموزش وپرورش نسبت به بزرگداشت مقام معلم را صرفا ازطريق اقداماتي از قبيل ريل‌گذاري صحيح براي تربيت معلم در تراز انقلاب اسلامي وتحقق مطالبات آموزشي و پرورشي خانوادها از معلم و مدرسه و همچنين تأمين کرامت و آسودگي خاطر معيشتي معلمان که بارها دربيان رهبر معظم انقلاب اسلامي وسياست‌هاي کلان اجرائي ابلاغ شده، مي توان باور کرد و نه صرفا با سالي يک بار مراسم تقويمي موسوم به بزرگداشت.
پي نوشت:
1- سوره الرحمن آيات 1و2 
2- استفاده ازمقارنه آيه 2 سوره رحمن وجن 
3-بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي
4-صحيفه امام خميني  جلد14 صفحه 36

انتهای یادداشت/*

*یادداشت‌هایی که ایصال از روزنامه نگاران، نویسندگان و فعالان سیاسی منتشر می کند لزوماً بیان دیدگاه این رسانه نیست، آراء و نظرات ایصال صرفاً در ستون سرمقاله منتشر می شود.  
۳
مرجع : رسالت -98/02/11
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما