plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۴۸۸
مقابله با ترامپیسم

ظرافت‌های دیپلماسی ظریف

احمد امینی
ظریف در نیویورک گفت: «اعتقاد داریم که اتهام‌های زندانیان ما در آمریکا «جعلی» است و ایالات متحده هم عقیده مشابهی را در مورد زندانیان آن کشور در ایران دارد، اما بگذارید در این مورد بحث نکنیم، بیایید آنها را مبادله کنیم. من آماده انجام این کار هستم و اختیار این کار را هم دارم. من این پیشنهاد را علناً می‌دهم، بیایید زندانی‌ها را تبادل کنیم»!
ظرافت‌های دیپلماسی ظریف
ایصال نیوز - در سال‌های متمادی به‌رغم تبلیغات رسانه‌ای آمریکا، ایران بارها ثابت کرده است که همانطور که مرد میدان جنگ است، مرد میدان مذاکره هم هست. این مضمون تاکید اخیر دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران است و مسلماً مهمترین راه تحقق عملی این سیاست از وزارت امور خارجه می گذرد.
پس از شدت گرفتن فشار روانی و اقتصادی آمریکا برای وادار کردن ایران به پذیرش شروط 12 گانه تحقیر آمیز، سنجیده ترین تمهید، حضور قوی ایران در صحنه های بین المللی و در گام اول خلع سلاح رسانه ای و سیاسی آمریکاست.
مرد دیپلماسی ایران دیروز در نیویورک در گفتگوی زنده با پرسشگران جهانی و چندین رسانه خبری امریکا به‌خوبی قدرت دیپلماسی ایرانی را به رخ امریکایی ها کشید و از لحاظ رسانه ای و جنگ روانی «ترامپیسم آمریکایی» را خلع سلاح نمود.
ظریف ابتدا به احوال ترامپ گریزی زد و درباره او گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، خواهان جنگ با ایران نیست اما ممکن است به یک مناقشه کشانده شود. سپس به امریکایی ها هشدار داد که خود را باید از حلقه خطرناک «تیم ب» دور کنند زیرا «حلقه ب» امریکا را گرفتار شکست می کند.
وزیر خارجه ایران گفت که تیم (ب) از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، می خواهند ترامپ را به مناقشه با ایران بکشانند. (حلقه ب شامل بنیامین نتانیاهو، بولتون، بن سلمان عربستان و بن زایدآل نهیان امارات است که نام آنها با حرف ب شروع می شود!)
 این دیپلمات کار کشته با ظرافت تمام به مردم آمریکا یادآور شد که ایران در موضع ضعف نیست و کاملا برای دفاع آماده است اما  مثل هیئت حاکمه آمریکا ماجراجو نیست.
ظریف گفت: بگذارید به روشنی بگویم که ایران به دنبال تقابل نیست اما از دفاع از خود نمی گریزد. وی هشدار داد: که ممکن است افرادی برای بروز «حادثه ای طرح ریزی
کنند» تا به یک بحران بزرگ تر دامن بزنند.
ظریف آنگاه به آمریکایی ها یادآور شد که نیروهای آمریکایی مدتهاست برای عبور از تنگه هرمز براساس قوانین بین المللی و اراده ایران، از سپاه اجازه می گیرند، همان سپاه پاسدارانی را که آمریکا به ناحق تروریست نامگذاری کرده است!
ظریف با لبخند همیشگی ادامه داد: ما احتیاط خواهیم کرد اما این به معنای آن نیست که اگر آمریکا قواعد بازی یا قواعد تعامل را تغییر دهد، می تواند قسر در برود!
ظریف آنگاه که لازم دید آمریکایی ها را باید مجددا هشدار دهد، در پاسخ این پرسش که آیا ناوهای آمریکایی می توانند همچنان از تنگه هرمز عبور کنند، پاسخ داد: کشتی ها می توانند از تنگه هرمز عبور کنند.
ظریف که به‌خوبی از شیطنت های آمریکا علیه ایران آگاه بود درباره دور زدن تحریمها گفت: همیشه راه هایی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد. ما در این حوزه دکترا داریم! وی در پاسخ به این پرسش که چگونه  و به چه طرفهایی میخواهد نفت بفروشد، ظریفانه گفت: اگر به شما بگویم، نمی توانیم به آنها بفروشیم!
اما اوج پاتک های ظریف به جنگ روانی آمریکایی ها بود که همه را شگفت زده کرد؛ ظریف با ظرافت هرچه تمام دست روی مهمترین نقطه حساس افکار عمومی آمریکا گذاشت و ماهرانه هیئت حاکمه آمریکا را خلع سلاح رسانه ای کرد، محمدجواد ظریف گفت که او اختیار مبادله زندانیان را دارد و ادامه داد: شش ماه پیش به آمریکا اعلام کردیم که آماده انجام مبادله تمام زندانیان بین دو کشور هستیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.
فرمانده میدان دیپلماسی در پایان افزود: «اعتقاد داریم که اتهام‌های زندانیان ما در آمریکا «جعلی» است و ایالات متحده هم عقیده مشابهی را در مورد زندانیان آن کشور در ایران دارد، اما بگذارید در این مورد بحث نکنیم ،بیایید آنها را مبادله کنیم. من آماده انجام این کار هستم و اختیار این کار را هم دارم. من این پیشنهاد را علناً می‌دهم، بیایید زندانی‌ها را تبادل کنیم». 
بدون تردید این قدرت مانور دیپلماسی ایران توأم با آمادگی بالای دفاعی کشور و هدایت‌های هوشمندانه و مدبرانه مقامات ایرانی برگ زرّین دیگری را در قدرت و توانایی ایرانیان به نمایش خواهد گذاشت و بیش از گذشته امریکایی ها را در جهان منزوی خواهد کرد. 
انتهای پیام /* 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما