کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترامپ در قامت اردک لنگ چه می‌کند؟

حسن بهشتی‌پور*

آرمان ملی , 23 مهر 1399 ساعت 10:55

ترامپ اگر در انتخابات شکست بخورد تا فاصله انتقال قدرت به جو بايدن، اردک لَنگ است. يعني رئيس‌جمهوري که قانونا رئيس‌جمهور است اما چون رئيس‌جمهور جديد، تصميم‌گيرنده است، تحت تاثير تصميمات رئيس‌جمهور منتخب است.


بازارگرمي‌هاي دونالد ترامپ ادامه دارد و به‌تازگي توافق با ايران در ظرف يک هفته در صورت پيروزي در انتخابات را وعده داده، بي‌توجه به اينکه همين حرف نشان مي‌دهد چقدر از نظام مذاکرات بين‌المللي بي‌اطلاع است و چنين فکر مي‌کند که مذاکراتي در مورد خريد و فروش آپارتمان، برج يا سهام شرکتي است که در کشور خودش سابقه‌اش را دارد.

اين نوع برخورد با موضوعي که مذاکره بر سر آن 12 سال به طول انجاميده و دو سال مذاکره کاملا متمرکز با يک طرح و نقشه راه مشخص تا رسيدن به نتيجه طي شده، اين سوال که چطور در ذهن خود به اين نتيجه رسيده را که ظرف يک هفته با ايران به توافق مي‌رسد ايجاد مي‌کند که البته بهره‌برداري تبليغاتي انتخابات هم در پسِ آن وجود دارد.

اما اينکه ترامپ با ايران به توافق برسد يا نرسد، تاثير تعيين‌کننده‌اي در کسب راي در آمريکا ندارد و توافق با ايران در بهتر يا بدترشدن وضعيت آرا تاثيري ندارد و مسائل داخلي ايالات‌متحده آمريکا در انتخابات مطرح است.

از طرفي شانس ترامپ همچنان 50-50 است و انتخابات در آمريکا بر اساس نظام الکترال است. راي مردم آمريکا امروز 47 درصد به بايدن و 43 درصد به ترامپ است ولي راي مردم ملاک نيست و آراي الکترال تعيين‌کننده است.

افرادي که انتخاب‌کننده رئيس‌جمهور هستند و براساس مسائل و چارچوب تشکيلات حزبي راي مي‌دهند. هرچند اتفاق افتاده کسي از طرف دموکرات‌ها انتخاب شده که به جمهوريخواهان راي داده يا برعکس که البته خيلي نادر و به‌ندرت بوده است. بين بايدن و ترامپ فرق زيادي است همچنان که بين ترامپ و اوباما تفاوت زيادي وجود داشت.

هرچند بر اين نکته که اهداف همه روساي جمهور آمريکا، دنبال کردن منافع ملي آمريکاست، تاکيد مي‌کنم ولي بايد در روش‌هايي که به‌کار مي‌گيرند، دقيق باشيم و تفاوت روش‌هاي دموکرات‌ها با جمهوريخواهان را کشف کنيم که در سياست خارجي چه اصولي را دنبال مي‌کنند و با ايران چگونه برخورد خواهند کرد و متناسب با آن برنامه‌ريزي کنيم.

واقعيت اين است که هنوز نمي‌توانيم دقيق بگوييم ترامپ شکست خورده يا پيروز انتخابات سوم نوامبر است اما اين را مي‌توانيم بگوييم بدترين کارنامه‌اي را که مي‌شد ارائه دهد طي 9 ماه اخير به نمايش گذاشت.

اخبار رفتار و لجبازي‌هاي ترامپ در برخي موضوعات با تعجب همگان همراه مي‌شود و آنطور که مطبوعات آمريکا منتشر کردند براي رفتن به بيمارستان مشکل داشته به‌طوري‌که هشدار اگر با پاي خودت به بيمارستان نروي با ويلچر خواهي رفت را از سوي مسئولان بيمارستان دريافت کرده که البته بدون اينکه مراحل درمان را تکميل کند، خودش را ترخيص و ماسک خود را به ميان جمعيت پرتاب کرد! رفتار نوبرانه‌اي که در آمريکا سابقه نداشته است.

درحقيقت با پديده ترامپيسم و اين سوال که بخشي از آمريکايي‌ها چگونه به او راي مي‌دهند، مواجهيم. ما نيز بايد سعي کنيم سرنوشت‌مان به چنين فرد غيرعادي و غيرطبيعي گره نخورد. ترامپ پيرترين کانديداي رياست‌جمهوري است و در صورت پيروزي در انتخابات رکورد ريگان را از نظر سن و سال خواهد شکست.

ترامپ اگر در انتخابات شکست بخورد تا فاصله انتقال قدرت به جو بايدن، اردک لَنگ است. يعني رئيس‌جمهوري که قانونا رئيس‌جمهور است اما چون رئيس‌جمهور جديد، تصميم‌گيرنده است، تحت تاثير تصميمات رئيس‌جمهور منتخب است.

اما اين دوره انتخابات آمريکا متفاوت از دوره‌هاي قبل به نظر مي‌رسد و ترامپ عدم پيروزي خود در انتخابات را تنها در صورتي محتمل مي‌داند که تقلب شده باشد و از اين رو احيانا تن به انتقال قدرت نمي‌دهد و اصل اينکه انتقال قدرت صورت بگيرد را زير سوال مي‌برد که اين اتفاق در آمريکا با اين سنت که رئيس‌جمهور ناکام به رئيس‌جمهور پيروز تبريک مي‌گفت، بي‌سابقه است.

ترامپ با تمرکز روي آراي پستي از تقلبي سخن مي‌گويد که خودش با توجه به ثبت پيشينه راي افراد در آمريکا، در دوره‌هاي قبل چندين‌بار از طريق پست راي داده و اکنون در شرايط کرونا بهترين روش به نظر مي‌رسد.

قصد ترامپ از طرح تقلب در انتخابات يا تبليغاتي است يا واقعا انتقال قدرت با خشونت همراه مي‌‌شود و به تظاهرات و درگيري مي‌انجامد. ترامپ در صورت شکست در شرايطي قرار مي‌گيرد که تصميم جديدي بدون مشورت با رئيس‌جمهور منتخب نمي‌گيرد.

هر تصميم جديد ترامپ سه ماه بعد ملغي مي‌شود و کاخ سفيد را با خاطره بدي ترک مي‌کند. ترامپ در فاصله نتيجه انتخابات تا بيستم ژانويه احتمالا بيشتر در انتقال قدرت کارشکني مي‌کند و زير بار نمي‌رود.

*تحلیلگر مسائل بین‌الملل

انتهای پیام/*


کد مطلب: 12540

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/12540/ترامپ-قامت-اردک-لنگ-می-کند

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir