plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۱۲۴۸۰

چک سفید امضا به اصلاح‌طلبان نمی‌دهند

محمدرضا خباز*
اصلاح‌طلبان وظيفه دارند که در جريان مسائل سياسی کشور تماشاچي نباشند و وارد صحنه شوند البته با شرايط و عدم رغبت مردم برای حضور پای صندوق‌های رای بايد اصلاح‌طلبان با برنامه و مانيفست به ميدان بيايند و منتظر تاييديه زودهنگام نمانند.
چک سفید امضا به اصلاح‌طلبان نمی‌دهند
برخي اصلاح‌طلبان در ظاهر منتظر هستند که معجزه‌اي صورت بگيرد و شوراي نگهبان به آنها در قبال تاييدصلاحيت‌ها تضميني بدهد در‌صورتي‌که نه در اين چهل سال و نه در هيچ زمان ديگري شوراي نگهبان چنين تضميني نداده و نخواهد داد، مگر تا به امروز شوراي نگهبان به اين انتظارات پاسخي داده است؟

اينکه پيشاپيش اعلام شود کانديدا را تاييد مي‌کند اتفاق نخواهد افتاد، کشور ايران در قانون اساسي اختياراتي به شوراي نگهبان داده است که قالب آن تحت عنوان نظارت است؛ البته شوراي نگهبان اين نظارت را نظارت استصوابي نام گرفته است و در مجلس چهارم هم اين سبک از نظارت قانوني شده است، امروز هم در قبال انتقادات گفته مي‌شود که اگر سخني وجود دارد بايد قانون تغيير کند.

اما اجراي نظارت استصوابي هم چهار اصل دارد که در قانون آمده است؛ در مرحله اول پرونده قضائي و عدم سوءپيشينه افراد بررسي مي‌شود، در مرحله دوم وزارت اطلاعات بررسي مي‌کند که آيا فرد با گروهک‌ها ارتباطي دارد يا خير، سوم با پليس بين‌الملل بررسي مي‌شود که آيا فرد موردنظر در خارج از کشور جرمي مرتکب شده است يا خير و در مرحله نهايي هم فرد کانديدا بايد ايراني‌الاصل باشد و اين موضوع را ثبت احوال بررسي خواهد کرد.

نکته ما هم به شوراي نگهبان همين است که اگر نظارت استصوابي را هم اجرا مي‌کنيد به همين چهار بند قانوني اکتفا شود. درواقع نظارت استصوابي به گونه‌اي است که به شوراي نگهبان اين مجوز داده شده که پيش، پس و حين انتخابات نظرات خود را اعمال کند.

امروز در شرف انتخابات 1400 هستيم و برخي اصلاح‌طلبان نگران اين هستند که اگر کانديدا شوند تاييد صلاحيت نخواهند شد. البته که اين دست نگراني‌ها هم بيشتر مختص به اصلاح‌طلبان است و اصولگرايان از اين بابت نگراني عميقي ندارند.

اصلاح‌طلبان بايد توجه داشته باشند که نبايد از ترس صحنه را ترک کرد. در همان انتخابات اسفندماه هم با اينکه اصلاح‌طلبان زيادي تاييدصلاحيت نشدند اتفاق خاصي رخ نداد و مردم هم مي‌دانند که کم‌کاري از سوي جريان اصلاحات صورت نگرفته است.

اصلاح‌طلبان وظيفه دارند که در جريان مسائل سياسي کشور تماشاچي نباشند و وارد صحنه شوند البته با شرايط و عدم رغبت مردم براي حضور پاي صندوق‌هاي راي بايد اصلاح‌طلبان با برنامه و مانيفست به ميدان بيايند و منتظر تاييديه زودهنگام نمانند.

بعد از اعلام برنامه اگر کانديداي اصلاح‌طلبان تاييد شدند بر طبق همان برنامه براي سربلندي در پيشگاه مردم پيش مي‌روند اما اگر تاييد صلاحيت نشدند در زمان خود و به اقتضاي زمان تصميم‌گيري مي‌کنند؛ برهمين اساس هم نبايد از امروز ميدان انتخابات را ترک کنيم.

*فعال سیاسی اصلاح‌طلب

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما