plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷
کد مطلب : ۱۲۳۳۸

باور كنيد مرگ «كرونا» سراغ همه ما می‌آيد

مسعود مردانی*
امروز ما هيچ اميدی نداريم جز اينكه رفتارهای مردم بتواند موج شيوع بيماری را در كشور كاهش دهد. آنچه امروز با رفتار مردم شاهد هستيم اين است كه ويروس كرونا حداقل تا تابستان سال آينده هم با ما خواهد بود و قربانی خواهد گرفت.
باور كنيد مرگ «كرونا» سراغ همه ما می‌آيد
به عنوان عضو كميته علمي مقابله با كرونا، عاجزانه از مردم خواهش مي‌كنم در تعطيلات تجميعي هفته‌هاي آتي، از سفرهاي تفريحي و بي‌مورد صرف‌نظر كنند و براي حفظ سلامت خود و خانواده‌شان، براي احترام به حقوق انساني ساير هموطنان و همچنين براي احترام به زحمات كادر درمان، خانه‌نشيني را به تفريح و گشت و گذار در استان‌هايي كه حالا هيچ كدام، شرايط مطلوبي از بابت كاهش شيوع بيماري كوويد19 ندارند، ترجيح بدهند، در غير اين صورت، ظرف هفته‌هاي پس از آن، با تكميل صددرصدي تخت‌هاي بيمارستاني مواجه مي‌شويم و ممكن است ناچار شويم براي پذيرش بستري‌هاي جديد كوويد19 بيمارستاني صحرايي داير كنيم.

امروز آمار ابتلاي كوويد19 در كشور ما به عدد 471 هزار و 772 نفر و آمار فوت مبتلايان به عدد 26 هزار و 957 نفر رسيد. اين آمار براي ترسيدن مردم اعلام نمي‌شود بلكه براي واقع‌بيني مردم اعلام مي‌شود.

اين آمار اعلام مي‌شود كه مردم بدانند هر روز حداقل 200 نفر از عزيزان ما و آنها، بر اثر ابتلا به بيماري كوويد19 فوت مي‌كنند كه البته اعتقاد من اين است كه آمار فوت ممكن است از اين عدد بسيار بيشتر باشد.

كوويد19 اين درس مهم را به ما آموخت كه برخلاف باورهاي كهنه درباره اينكه «مرگ براي همسايه است» اتفاقا، حالا و در اين شرايط، مرگ ديگر براي همسايه نيست بلكه پشت در خانه ما هم نشسته و براي ما هم اتفاق مي‌افتد و ممكن است يك روز من و شما هم بر اثر ابتلا به كوويد19 جان‌مان را از دست بدهيم. 

مردم ببينند كه تا امروز چه چهره‌هاي سرشناسي از طبقات مختلف علمي و پزشكي بر اثر ابتلا به كوويد19 فوت كرده‌اند. 

يكي از هنرمندان به من مي‌گفت: «هيچ‌وقت فكر نمي‌كردم من هم مبتلا شوم ولي مبتلا شدم.» مردم بايد باور كنند كه ممكن است قربانيان بعدي كوويد19 خود آنها باشند اگر بخواهند به رعايت نكردن توصيه‌هاي بهداشتي و استفاده نكردن از ماسك و ناديده گرفتن اهميت فاصله‌گذاري اجتماعي ادامه بدهند.

امروز ما هيچ اميدي نداريم جز اينكه رفتارهاي مردم بتواند موج شيوع بيماري را در كشور كاهش دهد. آنچه امروز با رفتار مردم شاهد هستيم اين است كه ويروس كرونا حداقل تا تابستان سال آينده هم با ما خواهد بود و قرباني خواهد گرفت مگر آنكه مردم دل‌شان به حال خود و خانواده‌شان بسوزد و رفتاري متفاوت در پيش بگيرند و به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي احترام بگذارند كه آن وقت ما هم مي‌توانيم اميدوار باشيم كه كرونا هر چه زودتر از كشور ما رخت بربندد.

*پزشک - عضو كميته علمي مقابله با كرونا

انتهای پیام/*
۱
مرجع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما