plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۲۱۲۷

«صلح» در خدمت «جنگ»

حنیف غفاری*
آمریکا درصدد است با تزریق بحران‌های مزمن امنیتی بر پیکره افغانستان از یک‌سو و استحاله فرهنگی مردم افغانستان، زمینه را برای استمرار مداخله خود در کابل و دیگر مناطق این کشور مهیا می‌سازند.
«صلح» در خدمت «جنگ»
طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی مذاکرات دولت طالبان و افغانستان صورت داده‌اند!

دونالد ترامپ و پمپئو معتقدند که انعقاد یک توافق حداقلی با اسم صلح میان طرفین، می‌تواند به برگ برنده‌ای برای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر( آبان ماه ) تبدیل شود!

بسی مضحکانه است که«مصدر تولید ترور و خشونت در افغانستان»، اکنون ژست «حامی مذاکرات صلح» در این کشور را به خود بگیرد!

ترامپ، اوباما و بوش پسر، هر سه در طول مدت حضور خود در کاخ سفید، میلیون‌ها مرد، زن و کودک افغان را به خاک و خون کشیده و حتی  از سال  2013 تاکنون، عده‌ای از بازماندگان داعش و گروه‌های تروریستی- تکفیری را به مناطق مرزی و قبایلی افغانستان و پاکستان سوق داده‌اند!

در مذاکرات صلح افغانستان، موسوم به «مذاکرات دوحه» مقاماتی  از دولت افغانستان و طالبان به همراه مقامات وزارت خارجه آمریکا حضور دارند!

حتی مایک پمپئو، وزیر خارجه تروریست و منفور آمریکا نیز  در نشست افتتاحیه این مذاکرات شرکت کرده دیدار‌هایی جداگانه با مقامات دولتی افغانستان و اعضای طالبان صورت داده است.

اگر چه تحلیلگران بر این عقیده هستند که این مذاکرات در صورت نتیجه‌بخش بودن می‌تواند زمینه را برای صلح دائمی در افغانستان و خروج کامل نیرو‌های آمریکایی فراهم کند ، اما سؤال اصلی اینجاست که «واشنگتن» در این معامله دقیقا چه نقشی دارد؟

واقعیت امر این است که با شیوع ویروس کرونا و آثار و تبعات اقتصادی ناشی از آن، محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا در نزد شهروندان آمریکایی شدیدا کاهش یافت.

این موضوع، خود را در نظرسنجی‌های سراسری و ایالتی نشان داده و موجبات نگرانی ترامپ و همراهانش از شکست در برابر دموکرات‌ها را فراهم ساخته است. در چنین شرایطی دولت آمریکا به دنبال «دستاورد سازی» در حوزه سیاست خارجی این کشور است، حتی اگر این دستاوردها صوری و غیرواقعی باشد! فراتر از آن، آمریکا اکنون به‌عنوان «متهم ردیف اول نابودی افغانستان» سعی دارد نقش یک «بازیگر دلسوز» را در مذاکرات صلح طالبان و دولت این کشور ایفا کند! آیا این پارادوکس مضحکانه نیست؟!

بدون شک هر دو حزب سنتی آمریکا( دموکرات- جمهوری‌خواه) در ریخته شدن خون مردم افغانستان از سال 2001 میلادی تاکنون نقش داشته‌اند!

این جنگ، به‌صورت رسمی نزدیک به یک تریلیون دلار هزینه برای آمریکا در برداشته و در مقابل، واشنگتن نیز با حمایت شرکای خود در ناتو، به کشتار افغان‌ها، جنایت  و تاراج منابع این کشور جنگ‌زده روی آورده است.

در این میان سؤالاتی به ذهن خطور می‌کند که حتی در میان بازی تبلیغاتی و هیاهوی کاذب مقامات آمریکایی از ذهن میلیاردها انسان در جهان محور نخواهد شد! 

تراژدی مرگباری که طی نزدیک به دو دهه اخیر در افغانستان شاهد آن هستیم، کارگردانی به‌جز آمریکا و متحدانش نداشته است! بدون شک حتی با پایان یافتن مذاکرات صلح افغانستان توطئه‌های آمریکا در این کشور بحران‌زده متوقف نخواهد شد.

آمریکا درصدد است با تزریق بحران‌های مزمن امنیتی بر پیکره افغانستان از یک‌سو و استحاله فرهنگی مردم افغانستان،زمینه را برای استمرار مداخله خود در کابل و دیگر مناطق این کشور مهیا می‌سازند.

در این میان، دموکراسی مسموم آمریکایی صرفا جنبه‌ای ظاهری و بدون خاصیت واقعی دارد.این همان صلح کاذبی است که در خدمت «جنگ » قرار می‌گیرد! جنگی که دهه‌هاست دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آن را علیه امنیت کل جهان آغاز کرده‌اند!

*کارشناس مسائل بین الملل

انتهای پیام/*
۱
مرجع : رسالت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما