کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیپلماسی نفتی در شرايط تحريم

امیرحسین زمانی‌نیا*

شرق , 6 شهريور 1399 ساعت 10:43

وزارت نفت توانسته است برخلاف خواسته آمریكا، فروش نفت را همچنان حفظ کند و تجارت فراورده‌های نفتی را به‌ویژه با همسایگان ادامه دهد تا ضمن حمایت از صنعت در مواجهه با چالش‌های ایجادشده به نوبه خود آن را از آسیب جدی دور نگه دارد.


‌صنعت نفت همواره در سال‌های گذشته و به‌ویژه در نوبت جدید تحریم‌های یك‌جانبه و غیرقانونی ایالات متحده كه پس از خروج این كشور از توافق بین‌المللی برجام رخ داد، هدف حملات و فشارهای مختلف بوده و با توجه به نقش محوری آن در اقتصاد ایران، اتخاذ تدابیر خنثی‌کننده تحریم‌ها از اهمیت بسزایی در این حوزه برخوردار است.

بهره‌جستن از همه ظرفیت‌های فنی، مالی و حقوقی برای توسعه بازارهای تجارت نفت و فراورده‌های نفتی و اتخاذ دیپلماسی فعال با همسایگان از مهم‌ترین استراتژی‌هایی است كه وزارت نفت به منظور مصون‌ماندن از تحریم‌های اخیر پیگیری كرده است.

برجام و خروج ترامپ از آن آغازگر سیر جدیدی از افول قدرت و نفوذ جهانی آمریکا شده است.

افراطی‌گری، زورگویی و باج‌خواهی آمریکا از ایران، چین، اروپا، همسایگانش و از جهان به حدی بوده است که چند روز پیش اكثر قریب‌به‌اتفاق اعضای دائم و موقت شورای امنیت سازمان ملل را در مقابل آمریكا در مسئله تحریم تسلیحاتی ایران قرار داد.

ادعای آمریکا برای رهبری جهان آزاد که تا قبل از ترامپ کم و بیش مورد قبول اروپا و بخشی از آسیا و آفریقا بود، دچار دگرگونی جدی شده است.

قدرت منطق، دیپلماسی و گفتمان بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر متقن و قابل دفاع بوده كه به آغاز انزوای سیاسی آمریکا در جهان، به‌ویژه جدایی نسبی سیاسی و استراتژیك اروپا از آمریكا انجامیده است.

در این شرایط، وزارت نفت با همكاری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های وزارتخانه‌ها و نهادهای داخلی و نیز بهره‌مندی از تجربیات گذشته در كنار توجه به اصل برون‌نگری اقتصاد مقاومتی توانسته است برخلاف خواسته آمریكا برای صفركردن صادرات نفت ایران، فروش نفت را همچنان حفظ کند و تجارت فراورده‌های نفتی را به‌ویژه با همسایگان ادامه دهد تا ضمن حمایت از صنعت در مواجهه با چالش‌های ایجادشده، به نوبه خود آن را از آسیب جدی دور نگه دارد.

تلفیق قابلیت‌های سرزمینی و استعدادهای ناشی از وجود منابع عظیم نفت و گاز با نیروی کار جوان و کارآمد، صنعت نفت را تبدیل به مزیت اصلی كشور برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و حتی فراتر از آن تبدیل به پایه اصلی امنیت اقتصادی كشور کرده است.

 استفاده مدبرانه از این قابلیت‌ها نه‌تنها می‌تواند قدرت اقتصاد ملی را افزایش دهد بلكه قطعا بر ارتقای توان دیپلماسی خارجی كشور نیز خواهد افزود.

کمک به رشد تصاعدی درون‌زایی صنعت نفت از طریق تجهیز سرمایه‌گذاری، دسترسی و بومی‌سازی فناوری و مدیریت ورود این صنعت به بازارهای جهانی چه از نظر خدمات فنی و مهندسی و چه از نظر محصولات، سرلوحه اقدامات بین‌المللی وزارت نفت قرار دارد.

مشاركت در تدوین بخش انرژی سند همکاری‌های راهبردی ایران و چین، توسعه تعاملات انرژی با كشورهای هدف از طریق حضور در كمیسیون‌های مشترك اقتصادی و مشاركت مؤثر در نشست‌های تخصصی سازمان كشورهای صادركننده نفت (OPEC)، مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) و مجمع كشورهای صادركننده گاز (GECF) بخشی از فعالیت‌های بین‌المللی وزارت نفت است تا ان‌‌شاءلله بتوان در كنار اهتمام به تقویت زیرساخت‌های اساسی نظیر حمایت از شركت‌های داخلی اكتشاف و تولید و استفاده از شركت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان پشتیبان دیپلماسی انرژی كشور بر خواست شوم دشمن در تحقق اهداف تحریمی غلبه كرد.

ما ملتی بزرگ با تاریخی شكوهمند، حالی تأثیرگذار و آینده‌ای درخشان هستیم. ممكن است چندسالی مدیریت آثار كم‌شدن درآمدهای ارزی كشور ناشی از كمترشدن صادرات نفت قدری سخت باشد ولی با لحاظ‌كردن ظرفیت‌های فراوان كشور خصوصا نیروی انسانی جوان، تحصیل‌كرده و با مهارت، آینده نه چندان دور ایران با تدبیر سیاسی قرین شكوفایی، افتخار و رفاه خواهد بود.

*معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی و نماینده ایران در هیئت عامل اوپك

انتهای پیام/*


کد مطلب: 11644

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/11644/دیپلماسی-نفتی-شرايط-تحريم

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir