plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
کد مطلب : ۱۱۰۵۸

از شعار تا عمل؛ فاصله چقدر است؟

صاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ق زیباکلام*
با وجود شعارهايي مثل بهبود شرايط معيشتي جامعه، اصلاح ساختار اقتصادي و حل مشکلات مردم که پيش از انتخابات از اصولگرايان مي‌شنيديم نبايد انتظار زيادي از آنها در راستاي عمل به اين وعده‌ها داشته باشيم.
از شعار تا عمل؛ فاصله چقدر است؟
از مدت‌ها قبل و اگر دقيق‌تر بنگريم يکي دو سالي مي‌شود که اصولگرايان تندرو سخن از تغيير مديريت کلان کشور مي‌کردند و مي‌گفتند بايستي مديريت جهادي، پاکدست و جوان جايگزين مديريت فعلي کشور شود.

البته واضح بود که شعارهايي همچون جوانگرايي، نئواصولگرايي، مديريت جهادي و اتکاء به منابع داخلي در حد شعار باقي مانده‌اند.

اما به‌هرحال نکته بارز و جالب توجه آن است که بسياري از ما در عمل اين شعارها را از زماني که مجلس يازدهم که در يد قدرت و سيطره اصولگرايان است شنيده‌ اما در عمل هنوز رسمي چيزي نديده‌ايم.

عزل و نصب‌ها و انتصاباتي که صورت گرفت، روساي کميسيون‌هايي که تعيين شدند و ساير پست‌ها و سمت‌هايي که مجلس يازدهم تا بدين‌جا انجام داده نشان داد که مديريت جهادي، جوانگرايي چگونه در عمل تحقق مي‌يابد.

ديديم که در حقيقت تنها انگيزه و شايد بتوان گفت قوي‌ترين انگيزه‌اي که براي توزيع پست و سمت‌هايي که مربوط به قوه مقننه مي‌شود در ظاهر چيزي به‌جز معامله‌اي سياسي نبوده و نيست.

چنانکه در لابي‌هاي پشت‌پرده گفته مي‌شود که مثلا شما از اين فرد براي رياست فلان کميسيون حمايت کنيد و به‌ازاي آن ما هم از آن فرد براي رسيدن به رياست کميسيون ديگري حمايت خواهيم کرد.

يا به به نحو ديگر اين فرد رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس مي‌شود مشروط بر اينکه با رياست آن فرد بر ديوان محاسبات کشور موافقت شود. از اين جهت است که گفته مي‌شود تندروها برخلاف شعارهايشان گويي ملاکشان بده‌بستان‌هاي سياسي و تقسيم و توزيع قدرت است.

همين داستان سال آينده هم تکرار خواهد شد. چنانکه يک رئيس‌جمهور از آنها با رايي حداقلي انتخاب خواهد داشت و خواهيم ديد که وزرا و استانداران هم دقيقا با همان ملاک و معيارها انتخاب و منصوب مي‌شوند.

لذا با وجود شعارهايي مثل بهبود شرايط معيشتي جامعه، اصلاح ساختار اقتصادي و حل مشکلات مردم که پيش از انتخابات از اصولگرايان مي‌شنيديم نبايد انتظار زيادي از آنها در راستاي عمل به اين وعده‌ها داشته باشيم.

چرا که آنها بيش از اينکه به فکر اين مسائل و حل مشکلات مردم باشند درصدد اهدافي هستند که در جريان خود دنبال مي‌کنند.

به هر حال آنچه مسلم است عملکرد آنها به‌جز شعار و وعده عملا هيچ ما‌به‌ازاي جدي‌اي تاکنون نداشته و هيچ بعيد نيست اينگونه رفتاري که تندروها در سهم‌خواهي و توزيع پست و مقام‌ها انجام مي‌دهند روي ميزان مشارکت طرفدارانشان در انتخابات رياست‌جمهوري سال 1400 تاثير بگذارد.

چرا که به هر حال کسي جز حاميان و طرفداران به آنها راي نمي‌دهد. چه بسا بسياري از آن دسته از تندروها نيز که صادقانه در انتخابات مجلس در اسفند 98 راي دادند با اين وضعيتي که به‌وجود آمده ديگر حاضر نشوند که به نامزدي از اين جنس در انتخابات 1400 راي بدهند.

*فعال سیاسی اصلاح‌طلب

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما