plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۱۰۹۵

چرا به‌رغم نظرسنجی‌ها، بنیامین نتانیاهو پیروز انتخابات پارلمانی اسرائیل شد

احمد امینی
در حالی که انتظار می رفت، در انتخابات 2019 اسرائیل، نتانیاهو شکست سنگینی را تجربه کند، هدایای ویژۀ ترامپ و پوتین، پیروزی رهبر حزب لیکود را در رقابتهای انتخاباتی سرزمینهای اشغالی تضمین کرد.
چرا به‌رغم نظرسنجی‌ها، بنیامین نتانیاهو پیروز انتخابات پارلمانی اسرائیل شد
ایصال نیوز - اگر چه از نظر برخی از دولت‌-ملّت‌ها به‌ویژه ملّت‌های مسلمان، رژیم صهیونیستی غاصب و اشغالگر قلمداد می شود و جناحهای اسرائیل چندان تفاوتی با هم ندارند و دو روی یک سکه اند، اما انتخابات پارلمانی 2019 رژیم صهیونیستی در حالی برگزار شد که رقابت نفس گیری بین احزاب پارلمان صهیونیستی که هر کدام مجموعه ای از ائتلافها را با خود داشتند در جریان بود و حتی تعدادی نماینده عرب ساکن فلسطین اشغالی همچون گذشته به «کنست» راه یافتند.

رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل که روز سه شنبه برگزار شد «بنی گنتس» بود که در جریان کارزار انتخاباتی خود موضع گیری‌های به ظاهر میانه رو داشت.

نخست وزیر اسرائیل که رهبری حزب راستگرای «لیکود» را برعهده دارد همواره رقیب «آبی و سفید» خود را چپ‌گرایی ضعیف معرفی می کرد که با امتیازدهی به ملّت فلسطین، امنیت این کشور را به خطر خواهد انداخت.

اما براستی چه اتفاقی افتاد که در مجموع، ائتلاف طرفدار نتانیاهو به‌رغم نظرسنجی‌ها موفق شد 65 کرسی از 120 کرسی پارلمان را کسب کند؟ 

از مدتها قبل و در پی رسوایی‌های مالی بنیامین نتانیاهو و پرونده‌های فسادی که منجر به حضور او در دادگاه شد، همچنین شکست‌های پی‌درپی او در برابر مقاومت ملّت فلسطین که منجر به استعفای چند ماه پیش وزیر دفاع اسرائیل شد، افکار عمومی شکست سنگین حزب نتانیاهو را در این دوره انتظار می کشید.

با این حال، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، بسیار مایل بود که نتانیاهو پیروز میدان باشد و نمی خواست خبری جز پیروزی نتانیاهو بشنود. به همین دلیل و برای بقای سیاسی بنیامین نتانیاهو در قدرت، امریکا همه توان خود را به‌کار برد تا برگ‌های برنده را در دست نتانیاهو نگه دارد و کفه او را در رقابت‌های انتخاباتی سنگین کند.

بر این اساس، ترامپ ابتدا بیت المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در اقدامی وقیحانه سفارت امریکا را از تل آویو به بیت المقدس برد و شخصاً آن‌را افتتاح کرد.
این تابو شکنی ترامپ که با واکنش ضعیف ملّت‌های مسلمان به‌ویژه اعراب مواجه شد برگ برنده مهمی برای نتانیاهو به حساب آمد. 

ترامپ امّا با مشاهدۀ ضعف و سستی دولت‌ها و ملّت‌های مسلمان در مواجهه با خبر اعلام پایتختی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، یک گام فراتر رفت و پس از دیدار و پذیرایی گرم در واشنگتن از نتانیاهو  و در آستانه برگزاری انتخابات رژیم صهیونیستی، به‌طور خود جوش و برخلاف تمامی موازین بین المللی، خاک جولان اشغالی را جزء خاک اسرائیل اعلام کرد تا بهت و حیرت سران اسلامی-عربی را دو چندان کند و البته بخت نتانیاهو برای پیروزی را صد چندان کند!

این دو هدیه ترامپ و دستگاه دیپلماسی آمریکا را شاید بتوان بزرگترین و مهمترین برگ برنده نتانیاهو و جبهۀ ائتلافی او دانست.

با این حال، نتانیاهو هنوز نگران نتیجه انتخابات بود و از موفقیت احتمالی ائتلاف «آبی و سفید» وحشت داشت، در اینجا بود که پوتین و روسیه را به کمک طلبید و پوتین هم سخاوتمندانه هدیه های خود را به نتانیاهو تقدیم کرد.
روسیه که مدتها بود در سوریه چشم خود را به‌روی تجاوزگری‌های اسرائیل به سوریه و مقاومت بسته بود، با شدت گرفتن بمباران‌های اسرائیل به مواضع سوریه و مقاومت همچنان به بنیامین نتانیاهو چراغ سبز نشان می داد و چشم بر حقایق می‌بست. اما مهمترین هدیه ای که پوتین به رژیم صهیونیستی و به شخص نتانیاهو آن هم درست چند روز قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل داد چیزی نبود جز خبر پیدا شدن جسد سرباز اسرائیلی که 37 سال پیش در مرز لبنان و سوریه کشته و جنازه اش مفقود شده بود.

پوتین در مکالمه خود با نتانیاهو گفت: «سربازان ما با نیروهای سوری محل بقایای جسد را یافتند. بسیار خوشحالیم که اکنون آنها می‌توانند جسد او را با تشریفات نظامی لازم به خانه بازگردانند».

آری؛ پوتین درست در آستانه انتخابات اسرائیل خبر کشف و انتقال بقایای جسد سرباز اسرائیلی پیدا شده در سوریه را در دیدار نتانیاهو از روسیه به نتانیاهو داد و به این ترتیب سبد هدایای بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات رژیم صهیونیستی را سنگین تر کرد.

اعلام خبر قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سالهاست ظرفیت و پتانسیل خود را در خدمت مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا قرار داده است، در فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده امریکا، هدیۀ ویژه ای بود که ترامپ در آستانۀ روز انتخابات پارلمانی اسرائیل، به نتانیاهو داد تا پیروزی او در انتخابات 2019 را تضمین کند. 
و اینگونه بود که حقیقت تلخِ غفلت، تفرقه، نزاع و جدایی دولت‌های اسلامی، تقدیم هدایای پوتین و ترامپ به نتانیاهو را کم هزینه و بی خطر نشان داد تا ائتلاف تحت مدیریت رئیس هفتاد سالۀ حزب لیکود را پیروز انتخابات پارلمانی اسرائیل کند.

گفتنی ست، جمهوری اسلامی ایران، همواره انتخابات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را نامشروع دانسته و خواستار اتحاد و برادری بیش از پیش دولتهای اسلامی برای مقابله با اقدامات غاصبانۀ اسرائیل، با هدف آزادسازی سرزمینهای اشغالی و احیای دولت-ملّت فلسطین است.  
 
انتهای پیام/*  
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما