plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۰۷۳۵

استراتژی تضعيف و تخريب دولت

غلامعلی رجایی*
هر کسی مذاکرات مجلس و برخورد نمايندگان با آقای ظريف را ببيند و بشنود ترديدی نخواهد کرد که اين مجلس در تشخيص مسئله دچار اشتباه شده است. معمولا وزرای امور خارجه پيش از دولت با مقام معظم رهبری هماهنگ هستند.
استراتژی تضعيف و تخريب دولت
مجلس خيلي زود شروع به مخالفت با دولت کرد و مشت خود را زودتر از آنچه انتظار مي‌رفت، باز نمود که چه برنامه‌هايي دارد.

قاعدتا عقبه اصولگرايي مجلس و کساني که ليست بسته و حمايت کردند بايد پاسخگوي عملکرد چنين افرادي که با عنوان نمايندگي به مجلس فرستادند باشند.

هر کسي مذاکرات مجلس و برخورد نمايندگان با آقاي ظريف را ببيند و بشنود ترديدي نخواهد کرد که اين مجلس در تشخيص مساله دچار اشتباه شده است. معمولا وزراي امور خارجه پيش از دولت با مقام معظم رهبري هماهنگ هستند.

رئيس دولت اصلاحات مي‌گفت که وقتي وزير از سفر خارجي مي‌آمد به وي مي‌گفتم اول به دفتر مقام معظم رهبري رفته و به ايشان گزارش کار دهيد و سپس نزد من بيايد.

از زمان امام(ره) نيز معمولا وزراي خارجه با نظر امام و مقام معظم رهبري تعيين مي‌شده است. حال اينگونه برخورد مجلس که آقاي ظريف را عصباني کردند و همين امر موجب شد تا آقاي ظريف از خود دفاع کند خلاف منافع ملي بود.

مجلس صرفا به‌خاطر اين نوع برخورد با وزير امور خارجه نمره منفي مي‌گيرد. اينها حق سوال و مواخذه دارند اما نه به اين سرعت که وزيري که به مجلس رفته تا توضيح دهد اينگونه مورد مواخذه قرار گيرد. ظريف در چه چيز دروغ گفته است؟

بهتر بود نمايندگان به جاي داد و هوار کشيدن مي‌گفتند که ظريف چه دروغي گفته و آنها را برمي‌شمردند.

اينکه وزير امور خارجه بخواهد براي اثبات حقانيت خود از جلسات خود با شهيد سردار سليماني بگويد ريسک بزرگي بود که لازم نبود اين مسائل حتي در مجلس عنوان شود.

مجلس هزينه کشور را در اتفاق اخير بالا برد. فرمولي وجود دارد که مي‌گويد کشور در حوزه‌هاي مختلف گران اداره مي‌شود و بابت اين قطع ارتباط سياسي هزينه‌هاي زيادي مي‌دهيم. مثل حرکت نابخردانه‌اي که با عربستان شد و هنوز هزينه‌اش را مي‌دهيم.

درست مثل اينکه يک وام 100ميليوني گرفته باشيم و در عوض 200ميليارد اقساط پس دهيم. اين مجلس هزينه‌هاي اداره کشور را بالا برده و به‌نظر مي‌رسد کساني که به اين نمايندگان راي دادند به‌زودي آثار ندامت و پشيماني را در خود خواهند ديد.

اين نگراني مي‌رود که اين انتخاب نادرست در حجم مراجعه و مشارکت مردم در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي 1400 نيز تاثير بگذارد.

از طرف ديگر در مورد مواجهه مجلس با دولت به‌خصوص رئيس‌جمهور آقاي روحاني روزهاي سختي را در اين فرصت باقي‌مانده از دولت خود با اين مجلس خواهد داشت. آقاي روحاني شخصيتي است که ممکن است او را در مجلس عصباني کنند؛ لذا وي بايد پختگي خود را داشته باشد و شرايط را مديريت کند.

استراتژي دولت در قبال مجلس بايد توام با صبر و متانت باشد. چراکه در حال حاضر مصلحت ملي اين است که چهره يکديگر را نخراشيم و اگر هم يک طرف به اين امر مبادرت ورزيد، طرف مقابل بايد بردباري و صبوري از خود به خرج دهد.

رئيس‌جمهور و مردانش بايد در رفتن به مجلس صبوري به خرج دهند و اين مدت باقي‌مانده را هرچند مظلومانه اما با سر‌فرازي ادامه دهند.

هر چند که استراتژي مجلس نيز اين است که دولت را ضعيف کرده و مورد تخريب مداوم قرار دهد.

*فعال سیاسی اصلاح‌طلب

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما