کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گره‌ها با روحیه بسیجی باز می‌شود

سید محمد سعید مدنی*

کیهان , 22 خرداد 1399 ساعت 10:16

انتظار بزرگ از همه مسئولان به ویژه مجلس یازدهم این است که برای ادای «حق‌الناس» فراتر از حصارهای منجمد و بسته باندی قومیتی و فامیلی، بیش از پیش به روحیه بسیجی مسلح باشد و بسیجی عمل کند.


۱- «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند.‌ معاذالله که این با سیره و روش انبیاء و امیرالمومنین و ائمه معصومین- علیهم‌السلام- سازگار نیست.» (امام خمینی، صحیفه، ج ۲۰، ص ۳۴۱.)

۲- انقلاب اسلامی ایران تداوم نهضت نجات‌بخش انبیای الهی (ع) است و مثل آنها مخاطب عام دارد. «قل یا ایها الناس انی رسول‌الله الیکم جمیعا.» همه طبقات و اقشار و گروه‌های سنی و جنسی مخاطب دعوت و حاضر در نهضت پیامبران هستند.

در انقلاب اسلامی نیز «همه» بودند و «همه با هم» انقلاب را به پیروزی رساندند و مرحله به مرحله تا اینجا پیش آمده‌اند. با این همه اما کتمان نمی‌توان کرد، همان‌طور که در نهضت پیامبران و انقلاب بزرگ آخرین پیامبر خدا (ص) آن که بیش از همه از دعوت استقبال کرد و زحمت و سختی و شکنجه‌ها و رنج‌ها را تحمل کرد، آن که در میادین سخت هجرت و مجاهدت و شهادت با همه وجود «پای کار» ایستاد تازیانه خوردگان و بردگان و کنیزان و... طبقات محروم و مستضعف و تحقیر شده از سوی ‌اشرافیت حاکم بودند، در انقلاب اسلامی هم از همان آغاز تا امروز طبقات ضعیف و پایین جامعه بودند که در مراحل مختلف مبارزات و پیروزی و تثبیت و تداوم انقلاب، حضوری بسیار پررنگتر داشته و در صحنه ایمان و فداکاری و جانبازی گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند.

۳- الله الله فی طبقه السفلی. علی(ع) در عهدنامه معروف خود به مالک ‌اشتر نخعی، سفارش همه مردم را به والی اعزامی خود به مصر می‌کند اما با عبارت فوق بر مراقبت و رسیدگی به وضع معیشتی و زندگانی طبقات ضعیف جامعه (به تعبیر مولا طبقه سفلی) تاکیدی مضاعف دارد. «... و همانا آنان که دین را پشتیبانند و موجب انبوهی مسلمانان و آماده پیکار با دشمن عامه مردمانند. پس باید گرایش تو به آنان بود و میلت به سوی ایشان باشد.» (نهج‌البلاغه، نامه ۵۳)

۴- «در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویت‌های کشور است. در باب اقتصاد، علاوه‌بر مشکلات عمده مشهود، باید اذعان کنیم که در دهه پیشرفت و عدالت، نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده‌ایم. این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابه اولویت وادار سازد.» (بخشی از پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم)

اولویت کاری مجلس یازدهم و ماموریت و هدف اصلی آنها رسیدگی به معیشت طبقه ضعیف و اقشار پایین و مستضعف جامعه است.انسان مومن و مسلمان خاصه در جامعه‌ای که حاکمیت اسلامی دارد دست نیاز جز به سوی خدا نباید پیش کسی دراز کند.

کرامت و شخصیت انسانی و خدا داده او نباید به هیچ وجه تحقیر شود و برای برآوردن نیازهای ابتدایی چون شغل و مسکن و معیشت... نباید نگران و درمانده باشد و بدتر از آن ‌تن به تحقیر و ذلت بدهد.

در این باره همه ارکان نظام (دولت اسلامی، مجلس شورای اسلامی و...) نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارند، نمایندگان مجلس یازدهم آن‌ ‌چنانکه در شعارها و اقدامات اولیه خود اعلام کرده و نشان داده‌اند باید خود را در عمل «نماینده مردم» خاصه «طبقه سفلی» بدانند. وکیل‌المله باشند نه وکیل هیچ جناح و باند و... دیگر.

بسیاری از متفکران اجتماعی (مثل استاد شهید مطهری) بر «این باورند که در هر نهضتی مرحله سازندگی و اثبات از مرحله نفی و اعتراض سخت‌تر است.» مجلس یازدهم و نمایندگان انقلابی‌اش با عبور از مرحله نفی و اعتراض که با همراهی اکثریت رای‌دهندگان هم همراه بود اکنون به مرحله ثبات و سازندگی قدم نهاده و باید از لحظه به لحظه فرصت به دست آمده بیشترین استفاده را در جهت انجام ماموریت و رسیدن به اهداف اصلی ببرد و به معنای واقعی کلمه یک مجلس انقلابی و عدالت‌خواه و تحول‌محور باشد.

 «مجلس شورای اسلامی یک نهاد انقلابی و برآمده از انقلاب است، باید انقلابی عمل کنید، باید انقلابی باشید و بمانید.»

۵- تحول و بازسازی ساختارهای فرهنگی و اقتصادی برخلاف تغییر ساختار سیاسی، به یک حرکت فکورانه طولانی و فرآیند کاملا دقیق و برنامه‌ریزی شده احتیاج دارد و با صرف شعار و حتی حضور مردم در خیابان‌ها و... شدنی نیست.

علاوه‌بر این، تاریخ چهل و یکساله انقلاب نشان می‌دهد که در برابر این تحولات ضروری و تغییرات واجب ساختاری؛ جریاناتی از فرصت‌طلب‌های طماع و نفوذی‌های رسمی دشمن گرفته تا وابستگان فکری به غرب و... به شدت بر سر راه انجام آن مانع‌تراشی و ایجاد ‌اشکال می‌کنند و بسیاری از مشکلات آزاردهنده و معضلات فرهنگی و نابسامانی‌های اقتصادی امروز معلول این تلاش بی‌امان و کاملا حساب‌شده بدخواهان این ملک و ملت است.

6- برای حل این مشکلات برای جهت‌گیری مردمی و انقلابی برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی و... بدون تعارف و خیلی صریح عرض می‌کنیم مسئولان و وکلا و وزرایی با تکیه بر «فرهنگ و روحیه بسیجی» باید وارد گود خدمت شوند.

دلیل آن خیلی ساده است روحیه بسیجی، روحیه‌ای است که دغدغه مردم و حل مشکلات مردم به ویژه پابرهنگان و طبقات پایین را دارد، باروحیه و روش‌های ‌اشرافی که نمی‌شود برای مستضعفان کار کرد.

بنابراین اگر از لزوم روحیه بسیجی می‌گوییم نه از سر شعارزدگی و کلیشه‌گویی است. بلکه یک ضرورت کاملا مهم و تعیین‌کننده را یادآور می‌شویم که اگر میان‌داری نکند، اگر به معنای واقعی در پوست و خون و فکر و عمل کلیت جامعه خاصه کسانی که اینجا و آنجا در دولت و مجلس و دستگاه قضائی و... ردای مسئولیت به تن کرده جاری نشود و... بی‌اغراق محال است بتوان بر مشکلات و موانع گوناگون داخلی و خارجی فائق آییم.

فرهنگ و روحیه بسیجی باطل‌السحر همه آفاتی است که مانع از حرکت پرخروش و باشتاب انقلاب به سوی تحقق آرمان‌هاست. از دشمنی بی‌نقاب دشمنان قسم خورده گرفته تا نفوذی‌های رسمی و غیر رسمی که نمونه اخیر آن نفوذ یک عنصر آلوده در قوه قصاییه است که بیست سال به خیانت و تخریب و مفسده بی‌امان و ناراضی‌تراشی مشغول بود.

از عمل به نسخه‌های وارداتی برای حل مشکلات گرفته تا آفاتی چون تنبلی و ترس و وادادگی و... همه آفاتی است که بدون اغراق با روحیه بسیجی ریشه‌کن و نابود می‌شوند.‌

چنانکه امروز می‌بینیم قوه قضائیه با تکیه بر این روحیه تیشه بر ریشه‌های فساد وارد می‌آورد و... در میان مردم و توده‌ها دلگرمی و امید به آینده می‌آفریند. این روحیه باید به ویژه در نزد همه مسئولان و در سایر قوا و تشکیلات مملکتی فراگیر شود.

۷- برای این ‌مردم و سرزمین، روحیه بسیجی نه در شعار و حرف که در مهیب‌ترین و مردافکن‌ترین صحنه‌ها امتحان خود را از حیث تاثیر و کارکرد به خوبی و با موفقیت کامل پس داده است.

این روحیه هر جا به میدان بیاید هر سد و مانعی دیر یا زود برداشته و هر گره‌ای هر چند پیچیده سر انجام باز شده است.

روحیه بسیجی یعنی همان روحیه‌ای که با دست خالی خرمشهر در چنگال دشمن تا بن دندان مسلح را آزاد کرد. یعنی همان روحیه‌ای که در هر جا و در هر عرصه‌ای به میدان آمده دشمن‌شکن و حماسه‌ساز بوده است.

همان روحیه‌ای که «فروشی» نیست و در برابر «چرب و شیرین» دنیا و وسوسه‌های خناسان پاهایش سست و ایمانش ضایع نمی‌شود و گوش به فرمان مقام ولایت اراده فولادینش در هم نمی‌شکند.

همان روحیه‌ای که استقلال و عزت این ملک و ملت را در برابر وقیح‌ترین و خبیث‌ترین دشمنان تضمین کرده و تمام ترفندها و توطئه‌ها و تحریم‌های «نفسگیر» او را خنثی و بی‌اثر کرده است و...روحیه بسیجی همان روحیه‌ای است که «تحول‌خواه» و «تحول‌آفرین» است و هر جا میدان‌داری کند «عقبگرد» معنی ندارد و هرچه هست پیشرفت و پیشروی است.

و بالاخره «روحیه بسیجی، روحیه‌ای است که اگر در هر نقطه و در هر قشری به وجود بیاید، در آنجا فعالیت و نشاط و حرکت و حیات را مضاعف و چند برابر می‌کند...» (رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان سال ۱۳۹۴)

انتظار بزرگ از همه مسئولان به ویژه مجلس یازدهم که در شعارها و در همین اقدامات اولیه به همان اندازه که مردم را خشنود و امیدوار کرده خشم و آشفتگی بدخواهان داخلی و خارجی را فراهم کرده این است که برای انجام صحیح وظیفه و مسئولیت مهمی که بر دوش دارد برای ادای «حق‌الناس»  فراتر از حصارهای منجمد و بسته باندی قومیتی و فامیلی... بیش از پیش به روحیه بسیجی مسلح باشد و بسیجی عمل کند.

«هرکس که آرزومند است که این ملت ناکام شود و شکست بخورد از حضور بسیج ناراحت است. همه دشمنان، همه حاسدان، همه دلبستگان به دشمن در داخل، از بسیج خوش‌شان نمی‌آید. اگر بتوانید بسیج را هر چه فراگیرتر کنید و دل‌های بیشتر و نشاط متراکم‌تری را وارد این صحنه عمل بکنید، آینده این کشور تضمین شده‌تر است.» (رهبر معظم انقلاب)

*روزنامه نگار و تحلیلگر

انتهای پیام/*


کد مطلب: 10166

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/10166/گره-ها-روحیه-بسیجی-باز-می-شود

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir