plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۹۹۴۳
در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا

رئیس جمهور: افزایش آمار مبتلایان بر مبنای تست و شناسایی است و نباید برای مردم نگران کننده باشد

درب مساجد کشور برای نمازهای یومیه باز می شود
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه القای ترس، اضطراب و عدم قطعیت نسبت به آینده زندگی، مفید نیست، از مردم خواست در مبارزه با کرونا، همچنان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی با مسوولان کادر درمانی کشور همراهی کنند.
رئیس جمهور: افزایش آمار مبتلایان بر مبنای تست و شناسایی است و نباید برای مردم نگران کننده باشد
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهارداشت: ضروری است تصمیم ما بر این مبنا باشد که باید با ویروسی برای ماهها، توام با احتیاط کامل و رعایت همه پروتکل های بهداشتی زندگی کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، درب مساجد در سراسر کشور برای نمازهای یومیه با اجرای کامل دستورالعمل های بهداشتی باز  و محدودیت ساعت کار پاساژها برداشته می شود.

دکتر روحانی در این جلسه که استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن حضور داشتند، با بیان اینکه کرونا همچنان در کشور موضوعی حائز اهمیت بوده و موجب تحولات فراوانی در مسایل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و حتی فرهنگی شده است، گفت: خوشبختانه اقدامات عظیم و بزرگی در دوران کرونا به انجام رسید و امروز با شرایط جدیدی مواجه هستیم؛ گر چه زندگی ما محدودتر شده و بخشی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود اما مردم باید این را باور کنند که به این زودی نمی‌توانیم به شرایط عادی و دوران قبل از کرونا بازگردیم.

رئیس جمهور گفت: ممکن است برای مدت طولانی مجبور شویم سبک زندگی را عوض کنیم و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی را وارد فضای مجازی کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به گزارش و نگرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم در برخی مناطق، گفت: عدم رعایت دستورالعمل‌ها و کم‌رنگ شدن توجه به این دستورالعمل‌ها اشتباهی است که می‌تواند سرنوشت کشور را با خطر مواجه کند.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری در اجتماعات و دور ماندن افراد مبتلا از سایر افراد جامعه، گفت: امروز قهرمانان جامعه ما کادر پزشکی و درمانی هستند که با فداکاری و ایثارگری خود در این مسیر گام برمی‌دارند.

دکتر روحانی تأکید کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که گویی بناست سال‌ها و ماه‌ها با این ویروس زندگی کنیم، چرا که هنوز درمان قطعی برای این بیماری نیست و این ویروس در مناطق مختلف در حال چرخش است.

رئیس جمهور سامان دادن به اقتصاد و زندگی مردم را از مهم‌ترین مسایل در این شرایط دانست و گفت: باید با احتیاط کامل و رعایت مراقبت‌ها و دستورالعمل‌ها، مانند گذشته با کرونا زندگی کنیم.

دکتر روحانی افزود: ما نه تنها به طور هفتگی در حال تصمیم‌گیری هستیم، بلکه روزانه در حال پایش و سنجش شرایط و تصمیم‌گیری‌ها هستیم و بنا به وضعیت هر منطقه، تصمیم‌گیری می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش ارایه شده در جلسه در خصوص تعداد مبتلایان کرونا در کشور، گفت: این تعداد نباید برای مردم نگران‌کننده باشد، چرا که این رقم بر پایه سنجش به وسیله تست‌ها بوده و به نفع آینده است، چرا که باعث می‌شود افراد مبتلا یا ناقل از مجموعه دیگر افراد جدا شوند.

دکتر روحانی با اشاره به معیارهای سنجش شرایط کشور در زمینه شیوع بیماری کرونا از جمله وضعیت اشغال تخت‌های بیمارستانی و معیار شدت شیوع بیماری، گفت: خوشبختانه با وجود اینکه باید با توجه به طول مدت شیوع این بیماری در کشور کادر درمانی دچار خستگی می‌شد، اما امروز نشاط کادر درمانی بسیار امیدوارکننده است و آنان با قدرت و روحیه و ایثار و فداکاری همچنان این راه را ادامه می‌دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: خوشبختانه در بیمارستان‌ها از لحاظ تجهیزات و وسایل برای تجهیز بیمارستان‌ها و کادر درمانی هیچ مشکلی نداریم و تنها از مردم می‌خواهیم که با همراهی بیشتر و اجرای کامل دستورالعمل‌ها کادر درمانی کشور را یاری کنند.

دکتر روحانی در تشریح مصوبات و تصمیمات جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در این جلسه در مسیر بازگشایی‌های جدید تصمیماتی اتخاذ شد که البته این بدان معنا نیست که خطرات کاهش یافته بلکه باید با احتیاط و رعایت دستورالعمل‌ها امورات زندگی را ادامه دهیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در جلسه امروز  با توجه به درخواست مردم متدین کشور برای بازگشایی مساجد جهت اقامه نمازهای یومیه، مقرر شد نماز جماعت با رعایت فاصله و دستورالعمل‌ها در مساجد سراسر کشور برگزار شود و درب مساجد با اجرای دستورالعمل‌ها برای اقامه نمازهای یومیه باز خواهد بود.

دکتر روحانی افزود: همچنین در این جلسه مصوب شد که محدودیت ساعت کار پاساژها برطرف شده و این اماکن با رعایت دستورالعمل‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: برخی از موضوعاتی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در جلسات آینده با بررسی بیشتر درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: یکی از این موضوعات بازگشایی صحن‌های حرم‌های مطهر در ساعات شب بود که بنا شد با بررسی بیشتر و تأیید وزارت بهداشت این تصمیم در جلسه بعد بررسی  و نتیجه آن اعلام شود؛ همچنین در زمینه بازگشایی سینماها و برخی مراکز فرهنگی نیز باید با رعایت احتیاط‌ها بازگشایی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم باید در سفرهایی که این روزها دارند به طور کامل دستورالعمل‌ها را رعایت کنند چرا که در غیر این صورت ممکن است با موجی جدید در برخی از شهرستان‌ها مواجه شده و مجبور به اعمال برخی مقررات و محدودیت‌ها در این مناطق باشیم.

دکتر روحانی در ابتدای این جلسه با گرامی داشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای پانزده خرداد، گفت: کار مهم امام راحل این بود که نضهتی را پرچمداری و با همه فراز و نشیب‌ها آن را به پیروزی رساند.

رئیس جمهور با اشاره به مدیریت و رهبری جامعه توسط امام(ره) در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار داشت: امام(ره) برای نجات کشور از استبداد و استعمار انقلاب را به پیروزی رساند، برای نجات کشور از تجاوز و اشغال، دفاع مقدس را به پیروزی رساند و برای تشکیل حکومتی اسلامی همه نهادهای مهم را در سال 58 تشکیل داد و آنها را هدایت کرد.

دکتر روحانی افزود: ملت ایران همچنان عشق به امام و پیروی از راه او را ادامه دادند و خلف صالح امام(ره) یعنی مقام معظم رهبری امروز همان پرچم را بر دوش دارد و ملت در برابر انواع توطئه‌ها مقاومت کرده و به پیروزی رسیده است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

هفته جاری را باید به نام امام راحل‌ (رضوان‌الله تعالی علیه) بنامیم؛ هفته‌‌ای که در آن هم روز رحلت آن بزرگوار یعنی چهاردهم خرداد، قرار دارد و هم 15 خرداد، روزی که مردم برای حفظ جان امام فداکاری کردند، در آن قرار دارد.

در پانزده خرداد مردم در شهرهای مختلف قم، تهران، ورامین و در شهرهای دیگر هم قیام و فداکاری کردند و هم شهدای فراوانی را تقدیم انقلاب اسلامی کردند. شاید اگر آن حرکت مردمی نبود، احتمالاً جان امام هم در خطر قرار می‌گرفت و یا برای مدت‌های طولانی ممکن بود امام را در حبس و حصر نگه دارند.

امام عزیز و بزرگوار ما شانزده سال رهبری یک نهضت و انقلاب مردمی بزرگ را از سال 41 تا سال 57 به عهده گرفت و در این رهبری، انقلاب را به پیروزی نهایی رساند. این یک کار مهم امام است که نهضتی را پرچمداری و رهبری کرده و با همه فراز و نشیب و مشکلاتی که بوده این انقلاب و این نهضت را پیروز کرده که کمتر در تاریخ ایران چنین چیزی را سراغ داریم؛ نهضت‌ها و انقلاب‌هایی بوده ولی اینکه یک نهضت و انقلاب به طور کامل به پیروزی نهایی برسد، خیلی کم در تاریخ می‌بینیم، یا لااقل در سده‌های اخیر کمتر مشاهده می‌کنیم، ولی امام(ره) این کار را کرد.

کار دوم امام(ره) این بود که در برابر یک تجاوزی که به کشور انجام گرفته بود و تمامیت ارضی و استقلال ایران در خطر بود، یعنی 8 سال دفاع مقدس، امام یک دفاع پیچیده سخت 8 ساله را آن هم نه در برابر عراق، بلکه تقریباً در برابر همه قدرت‌های جهانی رهبری کرد و به پیروزی رساند؛ این هم مسأله دوم بود.

مسأله سوم اینکه امام حکومت اسلامی را تشکیل داد؛ همه نهادهای حکومت اسلامی را در همان سال‌های اولیه و شاید بشود اینگونه تعبیر کرد که امام(ره) در سال 58 این کار را کرد؛ از 10 فروردین 58 که حضور مردم پای صندوق آراء و برای همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران بود و مردم به جمهوری اسلامی ایران رأی دادند، تا اسفند همان سال که انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد.

یعنی هم خبرگان قانون اساسی، هم همه‌پرسی قانون اساسی، هم اصل نظام، هم ریاست جمهوری، هم مجلس و تمام نهادهای مهم و اصلی نظام را امام(ره) در همان سال اول با اتکاء به آراء مردم، تشکیل دادند.

پس امام برای نجات کشور از استبداد و استعمار، انقلاب را به پیروزی رساند و برای نجات کشور از اشغال و تجاوز دفاع ملی و دفاع 8 ساله مقدس را به پیروزی رساند.

امام(ره) برای تشکیل نظام اسلامی، همه نهادهای لازم را با رأی و نظر مردم استقرار بخشید؛ اگر بخواهیم زندگی امام(ره) را در سه کلمه خلاصه کنیم، می‌توانیم در این 3 جمله خلاصه کنیم.

چهارشنبه این هفته، 31 سال از رحلت امام(ره) می‌گذرد و الحمدالله مردم ما همان عشق به امام(ره) و پیروی از راه و مسیر امام را ادامه دادند و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری همان پرچم را با همان صلابت بردوش نگاه داشته و ملت ایران در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کردند و بحمدالله به پیروزی رسیدند.

مسأله کوویید 19 و ویروس کرونا همچنان به عنوان مسأله اصلی و مهم در کشور ما ظهور و بروز دارد. این ویروس موجب تحولات بسیار زیادی در مسایل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و حتی در مسایل فرهنگی شد و یک کار عظیم و بزرگی را در دوران کرونا و پساکرونا مشاهده می‌کنیم که بسیاری از قواعدی که در دنیا مورد اعتماد جهانی بود و همه روی قواعد جهانی تأکید کرده بودند و جهانی شدند را به یک نحوی زیر علامت سوال قرار داد.

مسأله مرزها که در دنیا بسیار کم‌رنگ شده بود و بسیاری از اتحادیه‌ها اصلاً مرزشان را برداشته بودند و مرزی نداشتند، دو مرتبه پررنگ کرد و مسأله مهاجرت که امر ساده‌ای شده بود و مسأله سفر که یک امر بسیار طبیعی، معمولی و آسانی بود را تغییر داد و امروز با یک شرایط جدیدی در دوران کرونا مواجه هستیم.

شاید پس از کرونا این روند برای سال‌ها هم ادامه پیدا کند و زندگی ما محدودتر شده و بخشی از زندگی ما مجازی شده است و باید این را مردم عزیز کشورمان باور کنند که به این زودی به شرایط قبل از کرونا نمی‌توانیم برگردیم؛ یعنی اگر مردم فکر می‌کنند 15 روز الی 2 ماه دیگر به شرایط دی‌ماه و اوایل بهمن سال گذشته برمی‌گردیم، اینچنین نیست؛ ممکن است برای مدت طولانی سبک زندگی‌مان را عوض کنیم و محدودیت‌ها را باید بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود و از فضای حقیقی ناچاریم خارج شویم.

دیگر به این زودی‌ها نمی‌توانیم وقتی به هم می‌رسیم،  دست بدهیم و اینکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار نگرانی می‌کند که در بعضی از جاهای کشور برمی‌گردند و فکر می‌کنند آداب و رسوم گذشته به زودی می‌تواند حاکم شود، این یک اشتباهی است که می‌تواند سرنوشت سلامت کشور را خدای ناکرده در معرض خطر قرار دهد.

مثل گذشته 10 تا 20 نفر بنشینیم و تعریف کنیم و گل بگوییم و گل بشنویم را باید برای یک مدتی و ماه‌ها ترک کنیم، اجتماعات باید کوچک و با فاصله باشد و این فاصله را باید مراعات کنیم. اگر کسی به این ویروس مبتلا شد، باید به او بگوییم خودش را در خانه یا در نقاهتگاه و بیمارستان قرنطینه کند و اتفاقاً این دوران سخت‌تری از دوران اسفند و فروردین است؛ چراکه در اسفند و فروردین بیشتر با افرادی که دارای علائم ظاهری بودند، مواجه می‌شدیم؛ همه علائم ظاهری کرونا با همان تنگی نفس و سرفه را داشتند و اصلاً اعلام می‌کرد که من کرونا دارم.

الان شکل عوض شده است. اولاً تعداد مبتلایانی که کشف می‌کنیم، بالا می‌رود چون برخی از مبتلایان را با علائم بالینی می بینیم و یا اصلاً در علائم ظاهری علامتی نداشته باشد که بگوییم این کرونا دارد ولی به محض اینکه تست را انجام می‌دهیم، مثبت می‌شود و می‌گوییم باید قرنطینه شود.

وقتی این تست می‌شود، خودش هم باورش نمی‌شود و وقتی به او می‌گویند مثبت هستی، می‌گوید نکند این دستگاه اشتباه کرده و یا این فردی که نمونه‌برداری کرده است، دقیق نمونه‌برداری نکرده است.

 بنابراین کار سخت‌تر شده است؛ یعنی شما باید از یک دوست‌تان یا یکی از اقوام‌تان که به ظاهر هم علامتی ندارد، علامت همان تست است که این دارای یک ویروس است، باید فاصله بگیریم. بنابراین امروز کار یک مقداری سخت‌تر از گذشته شده است.

در عین حال خیلی چیزها در جامعه در حال تغییر و تحول است، این هم طبیعی است. مثلاً در قهرمان داشتن در یک اقشاری از جامعه؛ همواره یک قشری از جامعه به مناسبت‌ها و حوادثی که پیش می‌آمد، قهرمان‌ساز بودند و این قهرمانی الان به کادر پزشکی و درمانی چرخش کرده است.

امروز قهرمانان جامعه در قدم اول آنهایی هستند که در بیمارستان‌ها فداکاری و ایثار می‌کنند؛ معلوم است خیلی چیزها در روند تغییر و تحول است؛ هیچ وقت در جامعه اینگونه نبوده که چند ماه دبستان، دبیرستان و دانشگاه به طور کامل تعطیل باشد. طبیعی است که مردم برای تحصیل و علم و دانش و آینده بچه‌هایشان نگران باشند. بنابراین ناچاریم و ممکن است در امر تحصیل یک بخش‌اش را مجازی و یک بخشی را حقیقی کنیم. دقت بیشتری کنیم؛ شرایط کاملاً متفاوت شده است. اما در عین حال با همه این اوضاع، القاء ترس، اضطراب، عدم قطعیت نسبت به آینده زندگی و اینها به نظرم مفید نیست. یعنی باید تصمیم را بر این بگیریم که بناست با یک ویروسی، ماه‌ها زندگی کنیم؛ یک زندگی توأم با احتیاط کامل.

این ویروس است و نمی‌توانیم بگوییم 3 روز یا 2 هفته دیگر آن را از بین می‌بریم؛ این می‌چرخد، چون واکسنی نیست، چون یک داروی قطعی برای این ویروس وجود ندارد. این ویروس در حال چرخش است. در این استان می‌رود و از این استان خسته می‌شود، می‌رود استان بغلی، از آن استان بغلی دو مرتبه دوره سفر و اقامت‌اش به سر می‌آید و به استان بعدی‌اش می‌رود.

می‌بینید که نوع شیوع و حرکت این ویروس هم در داخل کشور و هم در سطح جهان یک حرکت خاص و ویژه‌ای است. در عین حال در این شرایط سامان دادن به زندگی و اقتصاد مردم از مسایل بسیار مهم است. الان همین آماری که در جلسه امروز اعلام شد، دیدیم که در بخش تولید، دچار یک تفاوت فاحش در اسفند و فروردین نیستیم. بخش تولید فعال بوده؛ اما در عین حال در بخش خدمات این فاصله را داریم مشاهده می‌کنیم. متأسفانه یا خوشبختانه این ایامی که با آن مواجه شدیم روزهای خاصی بود، یک دوره‌اش شب عید بود، یک دوره‌اش در ماه مبارک رمضان بود که یک شرایط ویژه‌ است.

الان هم در شرایط تابستانیم. تابستان به طور معمول سفر همیشه شروع می‌شده است. یا برای زیارت، یا اماکن طبیعی می‌رفتند و اینها شرایط را سخت‌تر می‌کند. نمی‌خواهیم بگوییم سفر ممنوع شود، همین را می‌خواهم بگویم که با کرونا با احتیاط کامل زندگی کنیم. باید استراتژی این باشد با احتیاط کامل، احتیاط کامل یعنی همان فاصله‌ها، همان دستورالعمل‌ها، همان مراقبت‌ها و مواظبت‌ها، یعنی همان دست شستن‌ها، یعنی در اجتماع بزرگ شرکت نکنیم. همه این دستورالعمل‌ها را باید در این شرایط مراعات کنیم.

البته خدمت مردم عزیزمان عرض کنم نه تنها هفتگی، بلکه روزانه در حال تصمیم‌گیری و پایش هستیم. روزانه در حال پایشیم که کجا هستیم. این بیماری کجاست. شرایط این ویروس چیست و شرایط سلامت جامعه چگونه است.

معیارهایی داریم؛ البته دنیا هم شبه همین معیارها را ممکن است داشته باشد. با این معیارها پیش می‌رویم. تعداد مبتلا یکی از معیارهای ماست که روزانه اعلام می‌شود که چقدر مبتلا داشته‌ایم، اما خدمت مردم‌مان می‌گویم که این تعداد مبتلا نگران‌کننده برای مردم نباشد، برای اینکه تعداد مبتلایان جدید، عمدتاً بر مبنای تست است و این همانی است که طرف ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، جوان و سر حال باشد، اما در عین حال باید در قرنطینه خانگی قرار بگیرد، بخاطر اینکه این ویروس را دارد منتقل می‌کند و مبتلا است.

پس نگران نشویم، این ابتلا و این آماری که اعلام می‌شود چون بر مبنای تست است به نفع آینده کشور است.

یعنی این فردی که مبتلا است، هدایت‌ می‌کنیم و نمی‌گذاریم دیگری را آلوده کند. خودش ممکن است چیزی‌ نشود ولی بغل دستی‌ خود، پدر بزرگوارش و پدر بزرگ خود را دچار مشکل می‌کند یا یک بیماری از اقوامش است که بیمار زمینه‌ای او را دچار خطر می‌کند؛ بنابراین تعداد مبتلا مهم نیست، اما در عین حال باید مراقبت کامل و سخت انجام دهیم.

معیار دیگری که داریم معیاری است که معروف به «آر-زیرو» است؛ یعنی شدت این اپیدمی در چه حال است و وقتی بالای یک است، باید کاملاً ما را نگران کند و اگر زیر یک است، یک ذره راحت‌تر می‌توانیم با این بیماری مواجه شویم و به طور کلی در کشور ما زیر 1 است اما بعضی از استان‌ها در شرایط حاد قرار می‌گیرند و بالای یک می‌روند که در آنجایی که ما بالای یک قرار می‌گیریم همه باید مراقبت شدید کنند و همه باید کمک کنیم.

حتی اگر لازم باشد ممکن است برخی از محدودیت‌ها را اعمال کنیم و چاره‌ای نداریم. این معیار «آر زیرو» یا «آرنات» برای ما بسیار مهم است که چگونه با این ویروس مواجه هستیم و کجا هستیم که یکی از معیارهای خوب است.

اشغال تخت بیمارستانی یکی از آن معیارها است؛ یعنی همیشه از آقای وزیر محترم سوال می‌کنم که وضع تخت و آی‌سی‌یو ما چگونه است که ایشان می‌گویند مثلاً شرایط ما خوب نیست و می‌گویم تخت چی که می‌گویند الحمدالله تخت خالی داریم. آی‌سی‌یو چه که می‌گوید ما داریم و این برای ما معیار است.

اگر خدای ناکرده اشغال تخت‌های ما به سمت 90 و بالاتر برود، آن وقت یک شرایط بسیار هشدار است و باید کاملاً مراقبت کنیم؛ البته امنیت جمعی و اینکه بیشتر مردم آنتی‌بادی گرفته باشند هم می‌تواند از معیارهای ما باشد که متأسفانه جز در برخی از شهرستان‌ها، وضع خیلی خوبی نداریم؛ یعنی اگر آنتی‌بادی 40 جمعیت ما دارای آنتی‌بادی باشند و با همین تست سرولوژی یک مقدار خیالمان راحت می‌شود که این زنجیره متصل نیست و زنجیره کامل شکسته شده است.

یکی از سوالات من از آقای وزیر این است که آنتی‌بادیهای ما در فلان شهرستان و استان چه وضعی دارد. بنابراین باید هنوز خیلی احتیاط کنیم چون به آن نقطه نرسیدم و الحمدالله آن چیزی که باید خدا را شکر کنیم، نشاط کادر درمانی ما است که علی القائده کادر درمانی ما باید خسته شده باشند چون تمام اسفند، فروردین، اردیبهشت و الان که وارد خرداد شدیم، شبانه‌روز با آن روحیه بلند، قدرت روحی، ایثار و فداکاری‌ فعالیت می‌کنند که اینجا از آنها باید تشکر و سپاسگزاری کنیم که این راه را ادامه می‌دهند و مشکلی در این رابطه نداریم.

مشکل تجهیزات هم الحمدالله نداریم. مردم ما بدانند الحمدالله در تجهیزاتی که پرستار و پزشک ما می‌خواهد همانند ماسک N95، گانی که پرستار ما می‌خواهد، تمام وسایلی که برای تجهیز بیمارستان نیاز داریم و ونتیلاتوری که نیاز داریم، مشکلی نداریم.

الحمدالله یکی روحیه و پزشک و پرستار بالا است و یکی هم تجهیزات ما است که الحمدالله خوب است. آن چیزی که از مردم عزیزمان می‌خواهیم، همراهی بیشتر و اجرای بهتر دستورالعمل‌ها است. اگر مردم مراعات کنند، ما حتماً از این مشکل به سلامت، با حداقل تلفات و با بهترین شکل عبور می کنیم که امیدوارم پایان این داستان هر روزی که خداوند مقرر کرد، داستان پرافتخاری باشد شبیه آن چیزی که در دفاع مقدس ایثار و فداکاری کردیم و پایان خوشی رقم زدیم، پایان خوشی را هم را در این داستان رقم بزنیم.

در جلسه امروز 2 تا 3 تصمیم جدید اتخاذ کردیم که در مسیر بازگشایی‌های جدید است. ما در عین حال باید توجه داشته باشیم که این بازگشایی‌ها به این معنا نیست که خطراتی که وجود داشت، کاهش پیدا کرده است بلکه به این معنا است که باید با احتیاط کارهای روزمره را هم تا جایی که امکان‌پذیر است البته بعضی چیزها ممنوع است و همچنان هم ممنوع است که ممکن است یک گشایش دیگری ایجاد شود و بعضی از موارد ممکن است تا پایان خرداد هم ناچار باشیم، ادامه دهیم و باید ببینیم شرایط ما در تیر به کجا می‌رسد.

آن تصمیمی که امروز گرفتیم، اولین آن درباره مساجد است که مورد درخواست متدینین بود و البته همه مردم ما متدین هستند. می‌خواستند مساجد اگر برای همه امور باز نیست، اما برای نماز یومیه باز شود. صبح، ظهر و شب، برای نماز یومیه مسجد باز شود که مردم فرصت داشته باشند وارد مسجد شوند، نماز بخوانند و اگر هم می‌خواهند نماز جماعت بخوانند، فاصله‌ها و دستورالعمل‌ها را مراعات کنند. اگر فرادا است که فرادا می‌خوانند و از مسجد خارج می‌شوند.

این یک موضوع که درب مساجد در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل‌ها برای نمازهای یومیه باز می‌شود.

مسأله دوم مسأله پاساژها است که محدودیت‌هایی برایشان قایل بودیم که تا ساعت 6 بعد از ظهر باشند و بعد ببندند. این محدودیت‌ها را از لحاظ ساعت کاری برمی‌داریم. ان‌شاء الله خودشان هم همه دستورالعمل‌ها را مراعات می‌کنند که مشکلی نداشته باشیم.

یک مواردی هم بود که آقای رحمانی فضلی اعلام کردند که مصوبه ستاد ملی نبوده، اما کمیته‌ها از اول فعال بودند، مثل مقرراتی که برای ترافیک تهران مدنظر آنها است. یا مقرراتی که برای استفاده از دریا وضع شده بود. البته آقای رحمانی گفتند که سالم‌سازی دریا، ما که گوش کردیم دیدیم که سالم‌سازی ساحل بود آنچه که شنیدیم به دریا ربطی نداشت به ساحل مربوط بود. مواردی که ایشان بیان کردند و جلسه هم قبول دارد که با همان دستورالعمل‌ها کار پیش برود.

یک سری موارد داریم که در این جلسه درباره آنها تصمیم نگرفتیم و ممکن است در جلسه آینده یا در فرصت‌های دیگر تصمیم بگیریم. یکی از آنها این بود که در جلسه مطرح شد که صحن‌های مطهر که صبح باز می‌شوند، این بازگشایی ادامه پیدا کند. شب هم باز باشد، مخصوصاً حالا که فصل تابستان است. بنا شد این بررسی‌هایش انجام بگیرد و در جلسه بعد این را تصمیم خواهیم گرفت.

مراکزی که اجتماعات است و سالن اجتماعات و خیلی از موارد دیگری که هنوز ممنوع است، فکر می‌کنم باید یک مقدار با دقت و با سرعت کمتر به سمت گشایش برویم که ان‌شاء الله مشکلی پیش نیاید.

در پایان بار دیگر به مردم بسیار عزیزمان که در این روزها به سفر رفتند یا در تابستان به سفر می‌روند تأکید می‌کنم، حتماً باید دستورالعمل‌های پزشکی را به طور کامل مراعات بفرمایند و الا ممکن است دچار موج جدید در برخی از شهرستان‌ها شویم و بعدش هم ممکن است مجبور شویم در بعضی از شهرستان‌ها یک مقررات سخت و ویژه‌ای را مورد نظر قرار دهیم که مشکلاتی هم برای مردم درست می‌کند.

ان‌شاء الله روزهای خوبی پیش روی کشور باشد.

باز هم از امام عزیز و بزرگوار، شهدای 15 خرداد یاد می‌کنیم و به روح بلند همه آنها درود می‌فرستیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما