plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۹۷۹۲

اعلام روز «دوشنبه» به عنوان روز عید فطر از سوی برخی مراجع تقلید

برخی مراجع عظام تقلید، به دلیل اینکه رویت ماه شوال برایشان محرز نگردید، امروز (یکشنبه) را روز سی‌اُم (مکمل) ماه مبارک رمضان اعلام کردند. آیات عظام سیستانی، وحید خراسانی، جوادی آملی، صانعی، سبحانی، شبیری زنجانی و محمد صادق حسینی روحانی از جمله مراجع تقلیدی هستند که تا لحظه انتشار این خبر، روز (دوشنبه) را عید سعید فطر اعلام کرده اند.
اعلام روز «دوشنبه» به عنوان روز عید فطر از سوی برخی مراجع تقلید
به گزارش ایصال نیوز، دفتر حضرت آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف با صدور بیانیه ای امروز ( یک شنبه) را مکمل ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱ ه ق و ۱۳۹۹ ه ش اعلام کرد.

*متن اطلاعیه دفتر مرجع عالیقدر تشیع به این شرح است:
بسمه تعالی
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف به مومنین گرامی اعلام می نماید که پس از غروب روز شنبه ۲۹ ماه مبارک رمضان، رصد هلال انجام گردید و رویت هلال با چشم غیر مسلح در عراق و مناطق اطراف برای ایشان ثابت نگردید هر چند احتمال زیاد می رود که در شب آینده هلال بسیار بلند و روشن باشد. و لکن ارتفاع و روشنایی ماه در شب آینده دلیل بر این که ماه شب دوم می باشد، نیست. نظر به این که فتوای معظم له آن است که اول ماه در هر منطقه ای تابع امکان رویت هلال با چشم غیر مسلح در آن منطقه و حوالی آن می باشد و رویت به وسیله دوربین یا تلسکوپ یا در سایر مناطق عالم ملاک نمی باشد، بنابر این امروز یک شنبه مکمل ماه مبارک رمضان بوده و روز دوشنبه عید سعید فطر می باشد. از خداوند تبارک و تعالی مسئلت داریم که جمیع اعمال صالحه را قبول نموده و عید را بر همگان مبارک گرداند و این مناسبت ارزنده را برای همه مسلمین منشاء خیر و برکت همه ساله قرار دهد. بدرستی که خداوند شنونده و اجابت کننده است.

*رویت هلال ماه شوال بر حضرت آیت الله صانعی محرز نشد
هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله صانعی ثابت نشد و بر این اساس، یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹  روز سی ماه مبارک رمضان و روز دوشنبه عید سعید فطر و برابر با اول شوال المکرم ۱۴۴۱ می‌باشد.

*رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله العظمی سبحانی محرز نگردید
دفتر حضرت آیت الله سبحانی اعلام کرد: مبنای رویت هلال برای این مرجع تقلید شیعیان، با چشم عادی و غیرمسلح است و تا این لحظه در هیچ نقطه ای از کشور، رویت هلال ماه برای ایشان ثابت نگردیده است.

*بیانیه دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی درباره رؤیت هلال ماه شوال
از نظر حضرت‌ آیت الله ‌العظمی شبیری زنجانی(دام ظله) ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است. بنابر این اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است و کسانی که برایشان ثابت نشود فردا (امروز یکشنبه) را باید روزه بگیرند. همچنین اندازه هلال ماه و بزرگی آن هنگام غروب فردا (امروز یکشنبه) شرعا اثبات نمی‌کند که آن روز، اول ماه بوده است.

*حضرت آیت الله جوادی آملی (یکشنبه ۴ خرداد ۹۹) را روز آخر ماه مبارک رمضان اعلام کردند.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می دارند:  معیار اول ماه قمری آن است که ۱. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، ۲. [فاصله و نسبت] ماه و زمین و ۳. مجموع دو نسبت یاد شده به قدری باشد که رؤیت ماه به صورت عادی امکان‌پذیر باشد. آنچه طریق ثبوت اول ماه است امکان دیدن با چشم غیر مسلح است و آنچه موضوع اصیل [اول ماه] است تحقق نسبت‌های سه گانه است. بنابراین با توجه به اینکه رویت هلال ماه شوال در روز شنبه با چشم غیر مسلح نزد آیت الله العظمی جوادی آملی ثابت نگردید بنابراین فردا (امروز یکشنبه) سی ام ماه مبارک رمضان و دوشنبه ۵ خرداد اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود .

*رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله صافی گلپایگانی محرز نگردید
در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده است: به اطلاع مومنین خداجوی می رساند که رؤیت هلال ماه در شامگاه شنبه سوم خرداد برای حضرت آیت الله العظمی صافی ثابت نگردیده است.

*رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله وحید خراسانی محرز نگردید

*رویت هلال ماه شوال بر حضرت آیت الله سيد محمد صادق حسينى روحانى ثابت نشده است

*گفتنی ست در شبکه های اجتماعی دربارۀ اختلاف نظر فقهی پیش آمده درباره اعلام روز عید سعید فطر، بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ۲ مهر ۱۳۸۸ اعضای مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است مبنی بر اینکه معظم له در آن دیدار اظهار کرده اند: «در قضیه‌‌ی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند. منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهمی است؛ این خیلی چیز عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد. اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. خوب، بزرگان انصافاً همینطور که همیشه‌‌ی عقیده‌‌ی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را میبیند؛ و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. ان‌‌شاءالله خداوند همه‌‌مان را موفق و مؤید بدارد.»

انتهای پیام/*
 
۲
مرجع : شفقنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما