کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نطق اختتامیه مجلس دهم

علی لاریجانی: هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور کمک نکرد

برخی بی انصافی را به نهایت رساندند

31 ارديبهشت 1399 ساعت 11:54

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.


به گزارش ایصال نیوز از خانۀ ملّت، در نشست علنی امروز (چهار‌شنبه، 31 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز آخرین جلسه مجلس دهم است، گفت: در مجلس دهم تقریبا 200 قانون به تصویب رسید که حدود دو سوم آن را لوایح تشکیل می‌دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای نمایندگان بیان کرد: به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم ، به پایان آمد این دفتر/ حکایت همچنان باقی است.

وی افزود: مجلس دهم 4 سال پیش در همین روزها تشکیل شد، آن روزها بسیاری از نمایندگان با افکار همدیگر آشنا نبودند اما در این 4 سال نمایندگان در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به بحث نشستند که گاهی نتایج این مباحث منجر به قانون شد و گاهی نیز به تحلیل دقیق‌تری رسیدیم، گاهی نیز به قوای دیگر کارهایی که باید انجام بدهند را گفتیم و گاهی بیانیه‌هایی اعلام شد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: از همه این طرق به یک مفاهمه و کار کردن  با همدیگر دست پیدا کردیم و پس از 4 سال دوستی و مودتی بین همه نمایندگان شکل گرفت که امر مهمی است و باید قدر آن را بدانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به قوانین مهمی که در مجلس دهم تصویب شد اشاره کرد و گفت: قانون احکام دائمی برنامه توسعه که مرتبا تکرار می‌شد را تصویب کردیم، همچنین قانون برنامه ششم با زحمات زیادی تصویب شد.

وی با بیان اینکه قانون حفاظت، مدیریت و احیاء تالاب‌ها در مجلس دهم تصویب شد، افزود: این قانون بسیار مهم بود زیرا از مشکلاتی که مانند آنچه برای دریاچه ارومیه رخ داد، جلوگیری می‌کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به تصویب قوانین هوای پاک، حفاظت از خاک و حفاظت از بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور در مجلس دهم اظهار داشت: قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی که یک حرکت وسیعی را می‌تواند به وجود آورد در مجلس تصویب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی گفت: قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل اداری نیز در این دوره از مجلس به تصویب رسید.

وی با اشاره به تصویب قوانینی در زمینه تنقیح قوانین افزود: 7 بخش را در این زمینه تصویب کردیم که برخی از آنها در روزهای پایانی دوره دهم به تصویب رسید. در زمینه معدن، بهداشت، شوراها و شهرداری‌ها این اقدامات انجام شد و در مجلس دهم به بار نشست.

دکتر لاریجانی با اشاره به تصویب قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز اظهار داشت: نمایندگان در جوف این قانون مصوب کردند تا برای حاشیه‌نشینان شهرها به طور رسمی امکانات اختصاص یابد اما در فاصله زمانی 3 ساله اجازات آن را بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون هیأت منصفه برای دادگاه‌های سیاسی گفت: قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی نیز از جمله مصوبات مهم مجلس دهم بود.

وی با اشاره به اینکه قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری در این دوره از مجلس دائمی شد، افزود: قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی نیز در دوره دهم به تصویب رسید و همچنین قانون اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در مجلس دهم تصویب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موافقت نامه های مهمی در این دوره از مجلس تصویب شد، از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری در اورآسیا، روزنه مهم مسئله تجارت در شرایط تحریمی منطقه اورآسیا است. همچنین در زمینه سرمایه گذاری های متقابل با کشورهای مختلف نیز قوانینی به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه کشور ما دچار بحران هایی از جمله سیل و زلزله است، قانون مدیریت بحران تصویب شد، ادامه داد: قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان که از اهمیت بالایی برخوردار بودند، در این مجلس تصویب شد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه قانون دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در این مجلس به تصویب رسید، تصریح کرد: قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی در حالی تصویب شد که نمایندگان در مراجعات مردمی با این مشکل مواجه می شدند.

وی با تاکید بر اینکه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کارگران ایرانی براساس پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح شد، عنوان کرد: قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی اهمیت بسیاری دارد و اجازه به وجود آمدن پالایشگاه های کوچک را می دهد.

قانون تجارت که سال ها مسکوت مانده بود، در مجلس دهم تصویب شد

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اینکه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورشی غیردولتی در این دوره از مجلس تصویب شد، بیان کرد: قانون تجارت در این مجلس تصویب شد، هر چند برخی افراد در رسانه ها اعلام می کنند این مجلس بی عرضه بود، از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی تا امروز قانون تجارت در مجلس مانده بود و این مجلس جرأت کرد آن را به تصویب برساند.

قانون توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستایی، مشکل حاشیه نشینی را ریشه ای حل می کند

دکتر لاریجانی با بیان اینکه قانون اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدناپذیر که از اهمیت بالایی برخوردار بود، تصویب شد، تصریح کرد: قانون توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مصوب شدو در این زمینه اقدامات پایه ای صورت گرفت و این قانون به صورت مبنایی موضوعاتی از جمله حاشیه نشینی را حل می کند و اجازه می دهد تا در کنار روستاها، مراکز صنعتی، تولیدی و معدنی تشکیل و از مهاجرت جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شد، ادامه داد: قانون نظام جامع آموزشکده فنی و حرفه ای و مهارتی بسیار اهمیت دارد، در کشور ما که عدم تعادل در تخصص ها و هرم حرفه ای تخصصی وجود ندارد، این قانون زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم می کند.

تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از دستاوردهای مجلس دهم است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح قوانین رفع موانع تولید رقابت پذیر توسط کمیسیون ویژه ارائه و پایه های جهش اقتصادی دراین مجلس گذاشته شد، گفت: قانون ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی، قانون ارزش افزوده، قانون صندوق های مکانیزه، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون بخشودگی وام های افراد و تسویه بدهی آنها که مشکلاتی را برای میلیون ها نفر ایجاد کرده بود، در این مجلس به تصویب رسید.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و صنایع دستی، اصلاح قانون چک نیز در این مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، افزود: حل مشکل موسسات اعتباری چندین جلسه وقت مجلس را در جلسات علنی و غیرعلنی گرفت. مسئله مسکن جوانان نیز در چندین جلسه بررسی شد که مرکز پژوهش ها نیز در آن نقش داشت. 200 قانون در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است که به برخی از آنها اشاره کردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ابتدای مجلس دهم رهبری معظم در پیامشان نکته ای فرمودند که این جمله بود: مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و افزون خواهی گستاخانه استکبار قرار دهید.

مجلس دهم با حوادث عجیبی مواجه بود که هرکدام می توانست یک بحران ایجاد کند

وی ادامه داد: مجلس دهم در مقابل حوادث بسیار عجیب سال های اخیر که گاه هرکدام می توانست یک بحرانی در منطقه ایجاد کند با صلابت و دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیه های مهمی صادر کرد که موضع ملت را مشخص می کرد چرا که به قول شهید مدرس این مجلس را به منزله تمام ایران می دانند و گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی می بخشید.

دکتر لاریجانی اظهار کرد: به عنوان مثال قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه زمانی تصویب شد که آن ها می خواستند با تروریستی اعلام کردن نیروی قدس آشفتگی در منطقه ایجاد کنند. این قانون بسیار مهم بود و همان زمان نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به نیروی قدس غیر از بودجه سنواتی بودجه مضاعفی بدهند تا آن ها نیز متوجه شوند.

تصویب قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی تجلی اراده ملت بود

رئیس قوه مقننه گفت: قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدام گستاخانه آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خودشان را نشان دهند همان روز لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آن ها نیز سپاهی هستند.

دکترلاریجانی در ادامه افزود: قانون اصلاح اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید بزرگوار سلیمانی به صورت سه فوریتی مطرح و تصویب شد و همان زمان مجددا برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیماتی را اتخاذ کردیم یا قانون اخیری که در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در مجلس مصوب شد و همچنین تشکیل کنفرانس های مهم در مسئله فلسطین که توسط مجلس انجام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس تشکیل شد که رهبری در آن نطق کردند این موضوع زمانی بود که دشمنان می خواستند فضایی را ایجاد کنند که قدرت های بین المللی و مرتجع منطقه مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و از این آشفتگی اهداف شوم اسرائیل دنبال شود.

سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی توسط مجلس برگزار شد

وی ادامه داد: سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان های همکاری اسلامی در سال 96 از سوی مجلس در تهران برگزار شد؛ تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشورهای اسلامی و تعرض به قدس شریف موضوع کنفرانس مذکور بود.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: دو نشست در سال 96 علاوه بر این در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بین المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد. نشست فوق العاده کمیته فلسطین یکی از آن ها بود و همچنین نشست تروئیکا مجالس کشورهای عضو سازمان های همکاری اسلامی نیز با حضور نمایندگان مجالس کشورهای فلسطین، الجزایر، چاد، اندونزی، اردن، سنگال، عراق، ترکیه و مالی برگزار شد.

دکترلاریجانی تصریح کرد: سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم مخصوصا تروریسم دولتی آمریکا با حضور روسای مجالس 6 کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، افغانستان و ترکیه تشکیل شد که دومین کنفرانس یاد شده در تهران برگزار شد.

وی اضافه کرد: دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیرنظر مجلس برحسب قانون وجود دارد و فعالیت می کند نشست های منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین داشته و این یکی از کارهای مهم بوده است.

هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور کمک نکرده است

دکترلاریجانی تاکید کرد: علاوه بر این سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.

مجلس دهم هیچ کاستی در حوزه نظارت نداشت

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، گفت: این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس 10 هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، 3 هزار سوال از وزرا که 183 سوال در مجلس مطرح کرد البته برخی سوالات منطقه ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می شد. همچنین 5 سوال از رئیس جمهور و 6 استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و 63 بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: همچنین 53 جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده 40 و 45 آیین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون ها در مسأله نظارت فعال بودند.

کمیسیون‌های مجلس هزار و 818 جلسه نظارتی برگزار کردند

وی در ادامه با بیان اینکه 39 گزارش نظارتی از سوی کمیسیون ها ارائه شد، اظهار داشت: کمیسیون ویژه، 10 گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود، ارائه کرد و 17 گزارش در زمینه ماده 234 ارائه شد و باز در مجلس هشتم و نهم نظیر این را ندیدم که نمایندگان از این ابزار که استنکاف از قانون باشد از این ابزار استفاده کنند و در نهایت پرونده ها به قوه قضاییه داده شد.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به برگزاری هزار و 818 جلسه نظارتی در کمیسیون های مجلس، عنوان کرد: این میزان بدون نظارت هایی بود که در منطقه آنها صورت می گرفت. همچنین 133 نماینده در 73 مجمع و هیأت و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و 279 نماینده در هیأت ها و شوراهای استانی، هزار و 600 گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آنها بود مثل شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه.

هیأت تطبیق قوانین و مصوبات تمام مصوبات دولت را به روز کرد

رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس 13 گزارش نظارتی ارائه کرد که در روزهای اخیر دو تا از آنها قرائت و به قوه قضاییه داده شد همچنین هیأت تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آنها جلسه داشتم کار مهمی کرد و همه مصوبات دولت را به روز کردند چرا که گاهی مصوبات دولت دو سال تأخیر داشت که همگی به روز شد و راجع به 2 هزار و 425 آیین نامه دولت اظهار نظر کردند و 110 مورد آن را خلاف قانون اعلام و لغو کردند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دیوان محاسبات بیان کرد: دیوان محاسبات 8 هزار و 516 گزارش به غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد و از این تعداد 3 هزار و 285 پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت و در مجموع حدود 50 هزار میلیارد تومان و 4 میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت که این نظارت ها بالفعل انجام شد.

دیوان محاسبات موضوع حقوق‌های نجومی را بررسی کرد

دکتر لاریجانی ادامه داد: زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می کردند که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی 100 هزار فیش حقوقی، تخلفات را مشخص کرد و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.

رئیس مجلس دهم شورای اسلامی اضافه کرد: مرکز پژوهش های مجلس در اکثر قریب به اتفاق موضوعات مهم کشور تحلیل روز، پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه کرد لذا کار فعال و با نشاطی انجام داد که رهبری در ملاقاتی که داشتیم از این اهتمام مرکز پژوهش ها تشکر کردند.

روان‌سازی مشکلات کشور در حوزه سرمایه گذاری

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور در بحث روان سازی سرمایه گذاری بود، عنوان کرد: این موضوع نیاز به تنقیح قوانین داشت که قانون آن در مجالس قبل تصویب شده بود اما تحقق آن در مجلس فعلی بود. معاونت قوانین 7 گزارش راجع به تنقیح قوانین ارائه کرده است که در زمینه بهداشت و سلامت، انتخابات، ورزش، معدن، شوراها و شهرداری ها بود که کار سرمایه گذاری را روان کرد. رهبری معظم چند بار گفتند که مردم را سرگردان در دستگاه ها نکنید لذا باید قوانین را تنقیح می کردیم.

دکتر لاریجانی در ادامه تصریح کرد: حضرت آقا امسال را سال جهش  تولید نامیدند که زیربنای این امر، قانونگذاری هایی بود که در کمیسیون های تخصصی به خصوص کمیسیون ویژه انجام شد یعنی باید تلاش کرد فضای اجرای این قوانین در کشور به وجود بیاید که قانون آن را مجلس تصویب کرده است. قوانین مادر و پایداری در کشور تنظیم شد که این مجلس در این زمینه خدمت بزرگی کرد.


کد مطلب: 9706

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/9706/علی-لاریجانی-هیچ-مجلسی-اندازه-مجلس-دهم-بنیه-دفاعی-کشور-کمک-نکرد

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir