plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۹۶۲۹

جنجال آمریکا برای مقابله با تبادل نفتی ایران و ونزوئلا

موسسه رهگیری خطوط کشتیرانی اطلاع داد که نفتکش فاکسون که محموله نفتی ایران را حمل می کند برای رسیدن به آمریکای لاتین از تنگه جبل‌الطارق عبور کرد. همزمان ناوهای جنگی آمریکا برای مقابله با تبادل نفت بین ایران و ونزوئلا به دریای کارائیب اعزام شدند.
جنجال آمریکا برای مقابله با تبادل نفتی ایران و ونزوئلا
به گزارش ایصال نیوز، موسسه بین المللی رهگیری خطوط کشتیرانی امروز اعلام کرد که نفتکش فاکسون که محموله نفتی ایران را حمل می کند برای رسیدن به آمریکای لاتین از تنگه جبل‌الطارق عبور کرد.

بررسی اطلاعات مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی حاکی از آن است که نفتکش فاکسون حامل فرآورده‌های نفتی صادراتی ایرانی ساعاتی پیش از تنگه جبل‌الطارق به مقصد آمریکای لاتین عبور کرد.

به این ترتیب پس از فورچون، پتونیا و فارست، این چهارمین نفتکش حامل فراورده های نفتی، بنزین یا گازوئیل ایران است که بنا به ادعای رسانه‌های غربی به سمت آمریکای لاتین و به احتمال زیاد ونزوئلا در حال حرکت است.

مقامات رسمی ایران هنوز خبر حمل این محموله‌های سوخت به سوی ونزوئلا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. با این حال رسانه‌ها و مقامات غربی مدعی هستند پنج نفتکش ایرانی حامل فرآورده‌های نفتی به سوی ونزوئلا در حرکت هستند.

از سوی دیگر به گزارش روزنامه شرق، در ادامه چالش‌های ایران و آمریکا، ایالات متحده برای افزایش فشار بر تهران و کاراکاس و جلوگیری از فروش نفت ایران به ونزوئلا، چند ناو جنگی به دریای کارائیب اعزام کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، اسامی چهار ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا که به همراه هواپیمای «پی 8 پوسایدون» از اسکادران VP-26 به منطقه کارائیب اعزام شده‌اند، مشخص شده است.

طبق این گزارش، کشتی جنگی یواس‌اس دیترویت (LCS-7) ، کشتی جنگی یواس‌اس لاسن (DDG-82)، کشتی جنگی یواس‌اس پربل (DDG-88) و کشتی جنگی یواس‌اس فاراگات (DDG-99) برای مقابله احتمالی با نفتکش‌های ایرانی که ممکن است به سمت ونزوئلا در حال حرکت باشند، اعزام شده‌اند.

ایران و ونزوئلا تحت تحریم‌های یک‌جانبه از سوی ایالات متحده قرار دارند.

شایان گفتن است که تا این لحظه، بجز سخنگوی دولت، دیگر مقامات در وزارت خارجه، شرکت ملی نفتکش و سازمان بنادر ایران دراین‌باره اظهار نظر نکرده‌اند، این در حالی است که مقامات ایران پیش‌تر درباره ادعاهای مشابه مقامات آمریکا واکنش نشان داده و ضمن بی‌اساس‌خواندن آنها خاطرنشان کرده بودند کشور دیگری نمی‌تواند در روابط ایران و ونزوئلا دخالت کند.

اواخر هفته گذشته، یک مقام آمریکایی با ادعای اینکه ایران به ونزوئلا بنزین ارسال کرده، گفت که واشنگتن با استناد به این مسئله به دنبال اقدام جدید علیه تهران است.

علی ربیعی عصر دیروز (شنبه، ۲۷ اردیبهشت) در حاشیه نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران و رییسان روابط عمومی‌ها در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران و ونزوئلا دو کشور و دولت مستقل هستند. ما به علاوه همه دنیا با ونزوئلا نیز مبادلات تجاری داریم.

سخنگوی دولت به برخی شایعه‌ها در هفته های اخیر درباره تبادلات تجاری میان تهران و کاراکاس نیز اشاره کرد و تاکید کرد: ایران کالاهایی به ونزوئلا می دهد و اجناسی هم می گیرد. این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد. ربیعی گفت: ما و ونزوئلا دو دولت مستقل هستیم و تبادل کالاهای مختلف داریم و دست روی دست نمی گذاریم و نفت خود را می فروشیم.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما