plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۹۶۲۶
در مراسم روز جهانی ارتباطات مطرح شد

جهانگیری: اگر نتوانیم به سمت دیجیتالی شدن اقتصاد حرکت کنیم از چرخه اقتصاد دنیا عقب می‌افتیم

ضرورت سرمایه گذاری 100 برابری در حوزه ارتباطات
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: اگر نتوانیم به سمت دیجیتالی شدن اقتصاد حرکت کنیم از چرخه اقتصاد دنیا عقب می افتیم. حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال پر شتاب است ما نیز باید با شتاب عمل کنیم.
جهانگیری: اگر نتوانیم به سمت دیجیتالی شدن اقتصاد حرکت کنیم از چرخه اقتصاد دنیا عقب می‌افتیم
به گزارش ایصال نیوز، «اسحاق جهانگیری» امروز (یکشنبه) در مراسم روز جهانی ارتباطات، گفت: پس از شیوع کرونا زیرساخت های حقوقی و اجتماعی باید مبتنی بر یک انسان هوشمند مهیا شود.

وی ادامه داد: در تمام اتفاقاتی که به اسم پساکرونا به آنها نگاه می کنیم،‌ لنگرگاه مهم و اصلی وزارت ارتباطات است و حتی نیاز است برای این کار ۱۰۰ برابر بودجه فعلی سرمایه‌گذاری کرد. 

معاون اول رییس جمهوری افزود: اقدامات شایسته‌ای در دولت دوازدهم صورت گرفته که یکی از آنها رساندن اینترنت به روستاها بوده که تمام مردم به این واسطه از  همه خدمات کشور به طور مساوی برخوردار باشند.

اسحاق جهانگیری اضافه کرد: سال آخر فعالیت دولت دوازدهم است و تصمیم گرفتیم به وزارتخانه‌ها برویم و با شرکت در جلسات مدیران ارشد آن‌ها بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری امسال را پشت سر بگذاریم.

او افزود: خوشبختانه جلسه با وزارت ارتباطات با روز جهانی ارتباطات مصادف شد. با شیوع کرونا تمام بخش‌های کشور درگیر شدند و برنامه‌های توسعه‌ای و امور جاری کشور به صورت طبیعی تحت تاثیر کرونا قرار گرفت. مساله کرونا امروز قطب نمای سیاست گذاری است تا بتوانیم به واسطه آن در وضعیت اقتصادی کشور تعادل ایجاد کنیم.

جهانگیری اشاره کرد: اکنون جامعه و جهان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و آموزش به یک مساله مجازی و هر خانه‌ای تبدیل به مدرسه و دانشگاه شده است. امروز دغدغه ما این است خانواده ای که به این ابزار دسترسی ندارند چطور این بستر برایشان فراهم شود؟ این رخدادها ساده نیست و باید به آن درست فکر کرد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که در آینده دچار شکاف در جامعه نشویم.

او در ادامه به چندین نکته محوری اشاره کرد و افزود: مردم یادشان است که در گذشته برای برقراری یک ارتباط ساده باید چه مسیر طولانی را طی می کردند اما اکنون اقدامات هر کدام از وزارتخانه های ما به ویژه اقدامات وزارت ارتباطات با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

به گفته جهانگیری، وزارت ارتباطات وزیر جوان و خوش ذوقی دارد و کارهایی که قرار بود طی مدت یک سال انجام شود را با گذشت دو ماه زمان و شیوع کرونا انجام داد، آن‌ها توانستند به کمک نخبگان کشور ماهواره بسازند، اما به این حد نباید اکتفا کرد باید به ماهواره های بزرگ تر فکر کرد. اگر در این زمان خدمات پستی، زیرساخت آموزشی و توانمندی در حوزه ارتباطات نبود مگر می‌توانستیم مردم را در خانه نگه داریم؟

جهانگیری اضافه کرد: در حوزه ارتباطات و اینترنت به جهت کمیت مناسب، توانستیم نیاز مردم را تامین کنیم اما به جهت کیفیت در برخی از شهرها مشکلات اینترنت وجود داشت. به همین دلیل نیاز است به سرعت  امکاناتی مانند تامین پهنای باند مورد نیاز به وزارت ارتباطات اختصاص داده شود. برداشت من این بود که بتوان اختلاف نظری که در خصوص آزادسازی فرکانس‌ها میان صدا و سیما و وزارت ارتباطات وجود دارد را حل و فصل کنیم. اما نمی دانستیم اختلاف به این حد رسیده که مطالب و خبرهای وزیر ارتباطات منعکس نمی‌شود، مردم باید این خبرها را بشنوند.

او افزود: توسعه ظرفیت ها و منابع که مهم ترین آن شبکه ملی اطلاعات است، مساله دیگری است که باید به آن توجه کرد. دستور رهبر معظم انقلاب این بود که شبکه ملی به سرعت تکمیل شده تا فرصت بسیاری خوبی برای ارتباطات ایجاد شود. اگر دولت این امکان را در اختیار نداشت، نمی توانست به راحتی با مردم ارتباط برقرار کند و مردم نیز از آن بهره مند شوند همین شبکه می‌تواند آغاز حکمرانی جدید در کشور باشد. تکمیل این شبکه و ظرفیت امر بسیار ضروری و نیاز ملی کشور است که باید برای آن تلاش کنیم تا عملیاتی شود.

اجرای ۲۳ پروژه الویت‌دار در شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این که وزارت ارتباطات از منظر شبکه ملی اطلاعات در کرونا درخشید خاطرنشان کرد: موضوع بعدی دولت الکترونیک است همانطور که وزیر ارتباطات اشاره کرد، ۲۳ پروژه الویت دار برای این امر طراحی شده است و پایان امسال باید به نتیجه برسد. کاری که به نتیجه رسیدن آن به رضایتمندی مردم منجر می شود. در هر سه موضوع غربالگری، پرونده سلامت الکترونیک و شبکه بهداشت و درمان بار اصلی بر شبکه ملی اطلاعات است که در دوران کرونا به کشور کمک شایانی کرد. باید تلاش کنیم دولت الکترونیک به سرعت تکمیل و حضور مردم در دستگاه های دولتی اندک شود.

جهانگیری ادامه داد: مساله بعدی دیجیتالی شدن اقتصاد است، اگر نتوانیم به این سمت حرکت کنیم از چرخه اقتصاد دنیا عقب می افتیم. حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال پر شتاب است ما نیز باید با شتاب عمل کنیم. در پایان از عملکرد درخشان در بخش وزارت ارتباطات تشکر می کنم. کار بزرگی انجام گرفته اما از آنجایی که کار جدید است هنوز برای نظام بانکی و سرمایه خوب تعریف نشده باید تلاش کنیم که تعریف‌ها را جا بیندازیم. روی این وزارتخانه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که باید آن را ده برابر، صد برابر کرد تا آینده مطمئن و توسعه یافته ای داشته باشیم.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما