plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۹۵۱۶

افتتاح هزار و ۳۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در دلگان توسط وزیر جهاد کشاورزی

فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی یکهزارو ۳۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در این شهرستان افتتاح و مورد بهره‌برداری کشاورزان قرار گرفت.
افتتاح هزار و ۳۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در دلگان توسط وزیر جهاد کشاورزی
به گزارش ایصال نیوز، مجتبی شجاعی روز سه‌شنبه اظهارداشت: یکهزارو ۳۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در دلگان در قالب ۳۰ پروژه اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۹۵۷ هکتار از این سامانه قطره‌ای، ۶۷ هکتار بارانی و ۲۷۶ هکتار نیز کم فشار است افزود: برای اجرای این پروژه‌ها افزون‌بر ۱۴۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

فرماندار دلگان ادامه داد: طرح‌های فوق در راستای اجرای مصوبات سفر هیات دولت به سیستان و بلوچستان در این شهرستان اجرا شده است. وی بیان کرد: رتبه نخست آبیاری نوین سیستان و بلوچستان با حدود ۱۳ هزار هکتار به شهرستان دلگان اختصاص دارد.

شجاعی با اشاره به بحران خشکسالی، کمبود آب و ضرورت تغییر و اصلاح الگوی کشت افزود: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ضرورت دارد به طوریکه توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت:سیستان وبلوچستان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار داردکه بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

فرماندار دلگان اظهارداشت: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوریکه دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سیستم‌های نوین آبیاری را بصورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام نویسی‌تا نسبت به اجرای سیستم برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

شجاعی گفت:صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه روز گذشته (دوشنبه) وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان شد. کاظم خاوازی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی زاهدان مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسوولان دستگاه‌های اجرایی این استان قرار گرفت. وی روز گذشته با سفر به منطقه سیستان از نزدیک از طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان در پنج شهرستان شمالی این استان دیدن کرد.

وزیر جهاد کشاورزی امروز سه شنبه نیز به منظور افتتاح چند طرح کشاورزی به جنوب سیستان وبلوچستان سفر کرد. قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور پروژه‌های زیربنایی آب و خاک، معاون آب و خاک، مدیر کل دفتر هماهنگی امور استانها، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت، رییس سازمان حفظ نباتات و رییس سازمان امور اراضی کشور، خاوازی را در سفر به سیستان و بلوچستان همراهی می‌کنند.

شهر گلمورتی مرکز شهرستان دلگان از توابع سیستان و بلوچستان در ۴۸۲ کیلومتری جنوب غرب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما