plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۹۴۵۳

ممانعت آمریکا از تصویب قطعنامه ترک مخاصمه در شرایط کرونایی

آمریکا از طرح قطعنامه شورای امنیت برای ترک مخاصمه در دوران کرونا جلوگیری کرد. این قطعنامه خواستار ترک مخاصمه در سراسر جهان بود.
ممانعت آمریکا از تصویب قطعنامه ترک مخاصمه در شرایط کرونایی
به گزارش ایصال نیوز، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۸ مه (۱۹ اردیبهشت) مانع از رای‌گیری اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحده درباره قطعنامه‌ای به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا شد.

این قطعنامه خواستار ترک مخاصمه در سراسر جهان است تا از این طریق به کشورهایی که به دلیل درگیری نظامی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مشکل دارند کمک شود.

طبق این گزارش، اعتراض آمریکا به قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده افزایش تنش بین واشنگتن و پکن است، این در حالی است که منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که یک روز پیش از این مخالفت، آمریکا موافق پیش نویس مورد بحث بود اما به یکباره تغییر موضع داد.

نماینده آمریکا بدون اعلام جزئیات به خبرگزاری فرانسه گفت: «ایالات متحده نمی‌تواند از پیش‌نویس فعلی حمایت کند.»

این در حالی است که نزدیک به دو ماه، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل روی متن این قطعنامه پیشنهادی فرانسه و تونس کار و مذاکره کرده‌اند.

منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند زبان مورد استفاده در پیش‌نویس قطعنامه برای توصیف سازمان جهانی بهداشت از دلایل اقدام آمریکا در جلوگیری از رای‌گیری درباره آن است.

اما منابع دیگر تصریح کردند که واشنگتن می‌خواهد شورای امنیت به پیش‌نویس اولیه قطعنامه برگردد که ضرورت «شفافیت» در همکاری‌های جهانی برای مقابله با همه‌گیری کرونا برجسته شده بود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «از نظر ما، شورای امنیت یا باید با قطعنامه‌ای محدود از یک آتش‌بس حمایت کند یا اقدام به طرح یک قطعنامه جامع‌تر کند که در آن دولت‌های عضو متعهد به شفافیت و پاسخگویی درباره بیماری کووید ۱۹ شوند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اواسط ماه آوریل گذشت تهدیدهای خود علیه سازمان جهانی بهداشت را عملی کرد و به دولتش دستور داد تا سهم این کشور در کمک به این سازمان را به حال تعلیق در آورد.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما