plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۹۲۹۸

کرونا چگونه گوایاکیل را به «ووهان آمریکای لاتین» تبدیل کرد

کشور اکوادور که نخستین کشور آمریکای جنوبی بود که به ویروس کرونا آلوده شد، مدیریت غلط، پنهان‌کاری، عدم اطلاع رسانی به موقع و فراگیر شدن بیماری کووید–۱۹ در شهر ساحلی «گوآیاکیل» این شهر را به شهری مصیبت زده مانند «ووهان» چین تبدیل کرده است.
کرونا چگونه گوایاکیل را به «ووهان آمریکای لاتین» تبدیل کرد
به گزارش ایصال نیوز، اولین مورد ابتلا به کرونا در اکوادور ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند ۹۸) تائید شد و از آن زمان به بعد تا کنون بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به کووید–۱۹ در این کشور بطور رسمی به ثبت رسیده است.

براساس اعلام دولت ملی اکوادور، بیش از ۷۰ درصد از مبتلایان به استان ساحلی گوایاس تعلق دارد که بیش ۱۰ هزار نفرشان در شهر گوایاکیول مرکز این استان مبتلا شده اند. هرچند آمار غیر رسمی بسیار بیشتر است.

ساکنان شهر گوایاکیول با انتشار فیلم‌هایی از اجساد رهاشده در خیابان‌ها در شبکه‌های اجتماعی، خواستار کمک برای دفن اعضای خانواده‌های خود شدند. بلانکا و سیزار داستان غم انگیزی از مصیبت این مردم روایت می کنند. از جنازه های رها شده در کوی و برزن و از ناکارآمدی دولت اکوادور و عدم اقدام به موقع برای پیشگیری. از سهل انگاری در کنترل بهداشتی و تب سنجی مسافران ورودی به کشور.

اکنون که بیماری کرونا فراگیر شده است، دولت اکوادور به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری، منع رفت و آمده شبانه برقرار کرده است.

رسانه‌های آمریکای لاتین گزارش داده‌اند، شمار مبتلایان کرونا در این منطقه همچنان رو به افزایش است و بسیاری انتظار دارند با توجه به شرایط دولت‌ و نبود امکانات، شمار فوت شدگان روز به روز بیشتر شود.

شمار جان‌باختگان در شهر گوآیاکیل به حدی رسیده که مقام‌های محلی نمی‌توانند شرایط را مدیریت کنند. ده‌ها جنازه در خیابان‌ها رها شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی، اکوادور با حدود ۱۳۷۰ جان باخته بعد از برزیل بیشترین قربانیان کرونا را در آمریکای جنوبی داشته‌است.

گوایاکیل شهر بندری که بزرگ‌ترین شهر اکوادور به شمار می رود، با بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت حتی از پایتخت، کیتو نیز بزرگ‌تر است، تا پیش از این «مروارید اقیانوس آرام» خوانده می‌شد. اما با رسیدن کرونا از چند هفته پیش به این سو بیشتر به شهر اشباح تبدیل شده است.

مقام‌های اکوادور می‌گویند به دلیل آماده نبودن بیمارستان‌ها و شرکت‌های کفن و دفن در بندر گوایاکیل، دولت مجبور شده است برای جمع‌آوری اجساد رها شده در خیابان‌ها یا خانه‌ها  و دفن دستجمعی مردگان وارد عمل شود.

روزنامۀ لوموند با گفتگو با یکی از اهالی شهر، وضعیت را شرح داده است. سه روز قبل، یکی از ساکنان شهر "گوآیاکیل" به ناچار پیامی را در توئتیر منتشر کرد و نوشت: "بیش از ٨٠ ساعت است که مادرم فوت کرده. هیچکس برای بردن جسد نیامده، کمک کنید!"...

یکی دیگر از افرادی که جسدی را در خیابان گذاشته می‌گوید: "من کاملاً درک می‌کنم که مردم نخواهند اجساد در خانه‌ها باقی بماند. دمای شهر گوآیاکیل معمولاً از سی درجه سانتی‌گراد بیشتر است" حتی شخص رئیس جمهوری، آقای لنین مورِنو اعتراف کرد که "آمار رسمی بازگوکنندۀ واقعیات نیست". او احتمال داد که ده‌ها هزار نفر در سراسر اکوادور آلوده شده باشند.

به گزارش اسکای نیوز، مردم شهر کوآیاکیل می گویند آمار واقعی و غیر رسمی تلفات از ۷۰۰۰ نفر گذشته است، اما آمار رسمی همان هزار و ۳۷۰ نفر اعلام می شود. این شهر در روزهای عادی روزانه ۵۰ فوتی داشت اما اکنون حداقل ۵۰۰ فوتی ناشی از کرونا در این شهر دفن می شود.

بر اساس گزارش اسکای نیوز، این شهر اکنون چنان گرفتار بیماری مرگبار کرونا شده است که بیشتر شبیه شهر ارواح شده است و همانند شهر ووهان چین به «ووهان آمریکای لاتین» معروف شده است!  

مدتی قبل روزنامۀ لوموند در باره اکوادور نوشت: گذشته از دلایل معمول مثل بی‌توجهی دولت، بی انضباطی اجتماعی، فساد گسترده و فقر، شیوع بیماری کووید ١٩ در اکوادور دلایل دیگری نیز دارد: نزدیک به ۴٠٠هزار اکوادوری که مقیم اسپانیا هستند، مدام میان دو کشور در رفت و آمد‌ند. به احتمال بسیار زیاد، ویروس کرونا برای نخستین بار از این طریق وارد اکوادور شده است. گذشته از اسپانیا، روابط بازرگانی اکوادور با چین نیز بسیار گسترده است. روزنامۀ لوموند می‌افزاید: نخستین فرد آلوده به ویروس کرونا در اکوادور در تاریخ ٢٩ فوریه شناسایی شد. هفتۀ بعد، در شهر "گوآیاکیل"، بیش از بیست‌هزار نفر برای تماشای یک مسابقۀ فوتبال به ورزشگاه هجوم بردند. روز هشتم مارس (١٨ اسفند) نیز راه‌پیمایی روز جهانی زن در این شهر با شرکت هزاران نفر برگزار شد.

اسکای نیوز با اشاره به سرگذشت غم‌انگیز «بلانکا» شهروند شهر گوآیاکیل که در همان روزهای نخست شیوع کرونا پدرش را در بیمارستان از دست داد اما خبر مرگ پدر را چند روز بعد  و پس از جستجوی فراوان از مدیریت بیمارستان به دلیل پنهان‌کاری مقامات بهداشتی!دریافت کرد، گزارش داد؛ بلانکا می گوید مقامات و مسئولان کوتاهی کرده اند آنان ۳ ماه وقت داشتند تا با آمادگی کامل به مقابله با شیوع کرونا در اکوادور بپردازند اما سهل انگاری ورزیدند، پنهان‌کاری کردند و این شهر را به این روز انداختند. مثل ووهان چین، هزاران نفر در شهر گوآیاکیل جان سپرده اند. 

انتهای پیام/*

 
۳
مترجم : احمد امینی
مرجع : اسکای نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما