plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۹۱۱۷

تراز دریاچه ارومیه از یک‌هزار و ۲۷۱ متر فراتر رفت

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۸۰ سانتی‌متر رسیده، اظهار داشت: افزایش تراز این دریاچه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند کنونی، شاهد رسیدن تراز آن به یک‌هزار و ۲۷۲ متر باشیم.
تراز دریاچه ارومیه از یک‌هزار و ۲۷۱ متر فراتر رفت
به گزارش ایصال نیوز، فرهاد سرخوش روز شنبه در گفت‌وگویی اظهار کرد: تراز نگین آبی آذربایجان در مقایسه با سال گذشته ۲۶ سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد که با توجه به کاهش بارش در حوضه، رقم بسیار مناسبی است.

وی با اعلام اینکه آب دریاچه به بیش از چهار میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب رسیده، گفت: حجم آب نگین آبی آذربایجان نسبت به سال گذشته ۱۶۰ میلیون مترمکعب افزایش دارد.

وی ضمن مقایسه مساحت دریاچه با زمان مشابه سال گذشته، اظهار داشت: وسعت دریاچه بر اساس آخرین پایش در مقایسه با سال گذشته ۳۸ کیلومترمربع افزایش یافته و به سه هزار و ۱۶۳ کیلومترمربع رسیده است.

«سرخوش» با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی هم‌اکنون از ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و این طرح دی‌ماه امسال به بهره‌برداری رسیده و آب رودخانه زاب به بستر دریاچه می‌رسد.

همچنین مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از تداوم همکاری‌های دولت ژاپن با ایران برای هفتمین سال متوالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داده است. سند همکاری فاز هفتم پروژه «الگوسازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه» نیز بین برنامه عمران ملل متحد و معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسیده است.

طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ به واسطه افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن طی چند ماه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های بعدی و به واسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشت ولی سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر بوده است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد. هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

انتهای پیام/*
 
۳
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما